Det nye budsjettforliket vil gjøre det billigere å kjøpe plugin hybrider. Her Toyota Prius i plugin-versjon. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Med de nye avgiftsreglene blir en ny Volvo V60 rundt 43.000 kroner rimeligere enn den er i dag. (Bilde: Håkon Jacobsen)

STATSBUDSJETT 2015

Så mye billigere blir hybridbilene

Dette har avgiftsendringen å si for de mest solgte modellene.

Prisreduksjon

Mitsubishi Outlander PHEV

  • Pris i dag: 446.900,-
  • Pris med 26 % vektfradrag: 417.725,-
  • Prisreduksjon: 29.175,-

Volkswagen Golf GTE

  • Pris i dag: 339.000,-
  • Pris med 26 % vektfradrag: 326.186,-
  • Prisreduksjon: 12.814,-

Volvo V60

  • Pris i dag: 670.000,-
  • Pris med 26 % vektfradrag: 626.298,-
  • Prisreduksjon: 43.702,-

Kilde: Zero

Da statsbudsjettet ble lagt frem i oktober var det ikke lagt inn noen endringer knyttet til elbiler eller ladbare hybridbiler. Etter lange forhandlinger med Krf og Venstre er det nå endret.

I budsjettforliket som ble lagt frem fredag er det nå lagt opp til økt vekt- og CO2-fradrag for plugin-hybrider.

På vei mot klimamålene

Vektfradaget i engangsavgiften for plug-in hybrider økes fra 15 til 26 prosent. Det gjør utslag på de ladbare hybridenes kjøpspris, og utgjør 28 millioner kroner i 2015-budsjettet.

– Vi har etterlyst bedre betingelser for de ladbare hybridene etter at budsjettforslaget kom frem i oktober. Det er svært positivt at det er tatt til følge i budsjettforliket, sier generalsekretær i elbilforeningen Christina Bu.

Ladehybridene vil også få fordeler av at CO2-fradraget i engangsavgiften, for biler med utslipp mellom 0 og 105 g/km, økes med 50 kroner.

– Sammen bidrar begge disse fradragene til å redusere prisen på plug-in hybrider. Det vil gjøre bilene mer populære enn de er i dag, og bidra til at vi kan nå utslippsmålene stortinget har satt, sier hun.

Les også: Toyota: Mirai er framtidens bil

Størst reduksjon på Volvo

Det er i dag 1320 plug in-hybridbiler i Norge. Dersom regjeringen skal nå klimamålene i 2020 er det beregnet et behov for 30.000 hybrider på norske veier.

De mest solgte variantene er Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Golf GTE og Volvo V60.

– At ladbare hybridbiler nå får avgiftsfordeler er svært viktig for det grønne skiftet i transportsektoren, sier nestleder Kari Elisabeth Kaski i miljøstiftelsen Zero.

Beregninger gjennomført av Zero viser at Volvo V60 utvilsomt kommer best ut av den nye avgiftspolitikken.

– Med et sånt forslag vil selvfølgelig de som veier mest komme best ut av avgiftsfritaket, sier Benjamin Myklebust, teknologisk rådgiver i Zero.

Om man tar utgangspunktet i at en ny Volvo V60 koster 670.000 kroner, vil den samme bilen med 26 prosent vektreduksjon koste 626.298 kroner. Det gir en prisreduksjon på 43.702 kroner.

En ny Mitsubishi Outlander PHEV med nypris på 446.900 kroner vil få en prisreduksjon på 29.175 kroner med de nye avgiftene, og en Volkswagen Golf GTE med en nypris på 339.000 kroner oppleve en prisreduksjon på 12.815 kroner.

Zero tar forbehold om at pris og vekt på bilene varierer noe avhengig av ekstrautstyr.

Tall fra VG viser at prisen på en Porshe Cayenne S e-hybrid vil gå ned med cikra 50.000 kroner, mens en Panamara vil koste rundt 45.000 kroner mindre enn i dag.

Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Med de nye avgiftsreglene blir en ny Volvo V60 rundt 43.000 kroner rimeligere enn den er i dag. Håkon Jacobsen

Trenger bedre ladeinfrastruktur

Heller ikke ladestasjoner var nevnt i det opprinnelige budsjettforslaget. I budsjettforliket er det nå satt av 50 millioner kroner til Energifondet som er øremerket til styrking av satsingen på lav- og nullutslippsbiler.

– Det er en start, selv om det er langt mindre enn Transnova skisserte i nasjonal strategi, sier Bu.

Og legger til at behovet for ladeinfrastruktur vil øke enda raskere enn skissert nå om flere velger å kjøpe plug-in hybrid.

Transnova anslo i sin strategi et behov for 135 millioner kroner de kommende to årene.

– Budsjettforliket gir langt mindre enn dette. Men vi er veldig glade for at Venstre og Krf har fått inn noe av satsingen i budsjettet, sier hun.

Les også:

Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil  

Ny livsløpsanalyse: Elbilene blir renere og renere

Se hva som har skjedd med elbilene på seks år