Robotfalken skremmer fuglene, slik en levende rovfugl ville gjort. Det skal holde dem borte fra flyplassen Weeze, hvor teknologien nå skal testes. (Foto: Clear Flight Solutions)

Robotfalk skal skremme bort fugler fra tysk lufthavn

For å hindre sammenstøt mellom fugl og fly.

Et hollandsk selskap ved navn Clear Flight Solutions har utviklet en robotfalk, som skal holde fugler unna flyplasser og andre steder med fugleproblemer. 

Fugler utgjør en stor utfordring ved mange flyplasser, på grunn av sammenstøt med fly. Dette kan føre til skader på flyene, men utgjør også en reell sikkerhetsrisiko.

Flyplassen Weeze, like ved grensen til Nederland, skal nå teste ut teknologien, skriver Engineering & Technology magazine

Flykter fra «rovfuglen»

«Robird», som robotfalken er kalt, fungerer ved at den etterligner utseendet og bevegelsene til en falk. 

Småfuglene reagerer på den på samme måte som de ville reagert dersom en faktisk rovfugl kom flyvende, ved å fly avgårde til et tryggere sted. 

En slik metode har store fordeler, fordi mer tradisjonelle metoder har en tendens til å slutte å virke etter hvert, fordi fuglene blir vant med dem. 

Målet med Robird er at fuglene skal unngå det de vil anse som falkens jaktområde, og at fuglebestanden dermed reduseres med minst 50 prosent, fordi man trigger instinktene til fuglene. 

Første flyplass-test

Det er et team fra Universitetet i Twente i Nederland som står bak teknologien. 

Robird er tidligere testet ut på åkrer og søppelfyllinger, og nå har robotfuglen fått sitt første flyplassoppdrag, hvor den skal settes i arbeid på tyske Weeze, med omkring 2,5 millioner passasjerer i året. 

Dette vil fungere som en test for mulige større oppdrag fremover, som flyplassen i Amsterdam, Schiphol.

– Vi flyr allerede våre droner og Robirds på flere steder, men å få gjøre det på en flyplass for første gang er et betydelig steg videre, sier Nico Nijenhuis, administrerende direktør i Clear Flight Solutions, til E&T. 

Testen innebærer blant annet trening av operatørene og flygeledere, for å sikre at robotfalkene ikke utgjør noen risiko for fly. 

– Når du opererer på en flyplass er det mange regler du må følge. Du arbeider i et høyrisikoområde, med svært mange punkter som må sjekkes. Vi bruker det siste i teknologi, men den menneskelige faktoren er også viktig, påpeker Nijenhuis til magasinet. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)