Den første leveransen fra en butikk direkte til en kunde kan vise seg å bli historisk. (Bilde: Flirtey/7-Eleven)

DRONE-BUD

Denne dronen leverer mat rett fra butikken

Den første kommersielle vareleveransen med en flyvende drone er utført.

Fremtidens postbud kan være droner. Det har i alle fall vært tanken til aktører som Amazon, som for flere år siden presenterte konseptet Prime Air.

De har imidlertid blitt slått av Flirtey.

De gjennomførte i samarbeid med Nevada Institute for Autonomous Systems nylig den første kommersielle vareleveransen med en flyvende drone. 

Brus og donuts

Kunden bestilte varer fra en 7-Eleven i Reno i Nevada i USA.

En drone ble deretter sendt ut med en kyllingsandwich, donuts, kaffe, godteri og brus. Dette ble lastet over i to esker, og flydd til kundens hjem i to omganger.

Der ble varene firet ned i et tau, og kunden kunne plukke det opp.

Kunden deltar i et pilotprosjekt, som lar kunder innenfor en radius på 1,6 kilometer av den aktuelle butikken bestille varer på denne måten. 

Milepæl

Den første leveransen er en milepæl, ettersom den ikke bare leverte bestilte varer til en privatperson, men også utførte leveransen autonomt. Det er imidlertid ikke bare å sette i gang med droneleveranse. 

Dronen leverte donuts, brus og annet lørdagodt i sin første flyvning.
Dronen leverte donuts, brus og annet lørdagodt i sin første flyvning. Foto: Flirtey/7-Eleven

Amerikanske luftfartsmyndigheter har vært svært konservative med tanke på å tillate kommersielle aktører å fly autonome droner.

Nye droneregler foreslått i fjor la blant annet opp til at dronene ikke skulle kunne flys utenfor operatørens synsrekkevidde, og at hver operatør ikke kunne ha ansvar for mer enn én drone av gangen.

Årsaken var hensynet til øvrig luftfart. Siden har reglene blitt myket noe opp, ved at kravet til at operatøren må ha flysertifikat ble frafalt tidligere i sommer.

Ikke fritt frem

Det åpner imidlertid ikke for at aktører som Flirtey fritt kan levere varer med droner.

De har vært nødt til å innhente spesialtillatelse fra det amerikanske luftfartstilsynet. Nevada er imidlertid ett av seks områder tilsynet har satt av til dronetesting, hvor offentlige og private aktører enklere kan få slike tillatelser.

Likevel krevde denne ene leveransen at Flirtey laget en flygeplan, gjorde en risikoanalyse, og utarbeidet flyprosedyrer for å ivareta sikkerheten og privatlivhensynet til beboere i området, skriver Flirtey i en pressemelding.

DHL har tidligere testet et dronekonsept kalt Parceldrone i Tyskland.
DHL har tidligere testet et dronekonsept kalt Parceldrone i Tyskland. Foto: DHL

Flirtey beskriver den første kommersielle leveransen som historisk, og det første steget mot å kunne bestille varer hjem på døra. Dette er dessuten første gang en leveranse direkte fra en butikk er utført med en drone, skriver nyhetsbyrået AFP.

Flere har flydd pakker før

Dette er ikke den første vareleveransen utført med drone. For eksempel har DHL utviklet et konsept kalt Parceldrone, som ble presentert i 2014. Den skulle da levere medisiner til den østfrisiske øya Juist i Vadehavet. 

Den har senere blitt brukt i vanskelig tilgjengelige områder i Bayern, hvor den har flydd pakker mellom to «dronestasjoner». I mai hadde DHL-dronen transportert over 130 pakker, ifølge Wired.

Flirtey utførte for øvrig den første pakkeleveransen via drone i USA for ett år siden. Også da måtte luftfartstilsynet godkjenne leveransen. Selskapet er australsk, og har utført pakketransport i hjemlandet og New Zealand tidligere.

Tidligere i år har de levert medisiner i Hawthore i Nevada, og på landsbygda i Virgina, begge i USA. I juni gjennomførte de den første leveransen fra skip til land.

  • Les flere artikler om droner.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)