Norwegians første Boeing 737-800 forlater Seattle. (Bilde: Boeing)
Her er en 737-800 beregnet på Norwegian på motortest på Boeings fabrikkanlegg i Renton. Dette flyet var ett av de 376 737-ene som ble produsert i fjor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Rekord for Boeing 737

Hele 376 Boeing 737-er ble levert i 2010.

Dermed har den amerikanske flyprodusenten satt produksjonsrekord for andre år på rad med NG-versjonen av 737 som er laget siden 1997.

38 i måneden

Dessuten kan Boeing glede seg over 486 nye bestillinger, netto, på 737 i året som gikk. 15 av dem kom fra Norwegian.

Imponerende for et fly hvis ur-versjon har fløyet siden 1967. Om en måned er det 43 år siden lanseringskunden Lufthansa tok i bruk sitt første 737.

Produsenten har ved årsskiftet 2 186 bestillinger inne på 737-en, hvilket betyr at produksjonstakten må skrus opp fra det siste årets 31,5 eksemplarer per måned.

Om et år skal det lages 35 fly i måneden, og fra andre kvartal 2013 skal det rulles ut 38 passasjerfly hver måned fra 737-sluttmonteringsfabrikken i Renton, skriver selskapet på egne nettsider .

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene

Ny leveringsplan for 787

Hva så med 787 Dreamliner? Boeing venter til regnskapet skal offentliggjøres den 26. januar med å komme med en ny leveringsplan for 787. Men det er ventet at det blir justeringer på den siste offisielle planen, altså at ANA skal få det første flyet i midten av dette kvartalet,

Etter en brann om bord på et av testflyene i november i fjor, har Boeing måttet redesigne det elektriske systemet.

Les også: Frykter nye Dreamliner-forsinkelser

Boeing setter Dreamlinerne på bakken

Norwegian skal fly Dreamliner

Norwegian kjøper 15 nye fly

De stadige forsinkelsene har åpenbart rammet ordreporteføljen til Boeing.

Produsenten mottok 37 nye 787-bestillinger i fjor, men fikk samtidig 41 avbestillinger. Slik at ordreboka måtte skrives ned med fire fly til 847 eksemplarer i løpet av 2010.

Også den nye jumbojeten, 747-8, har fått ett fly i minus i ordrebanken. Til sammen er det 107 bestillinger inne på den forlengede jumboen som skal lages i fraktversjon 747-8F og passasjerversjon, 747-8I.

Et av de ferdigbygde 787-testflyene ute på Boeing Field.
Ordreboka på Boeing 787 krympet en smule i løpet av fjoråret. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Airbus med forbedret A320

Kinesisk 737-konkurrent om seks år

Slik blir passasjerflyene om 20 år