Om to år skal Norwegian begynne å fly Boeing 787 Dreamliner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Norwegian skal fly Dreamliner

Norwegian har lenge annonsert at de jobber med langdistanseflyginger.

Og som den gode Boeing-kunden selskapet er, har det vært spekulert om lavprisselskapet ville komme seg inn i 787-bestillingskøen hos Boeing.

Drømmen gikk i oppfyllelse

Norwegian kjøper 15 nye fly

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene

I dag kommer altså nyheten alle med en viss flyinteresse har drømt om og som setter en stopper for spekulasjonene:

– Norwegian har valgt flytypen Dreamliner fra Boeing til sin langdistansesatsing. I dag undertegnet selskapet den første leasingkontrakten på to fly, skriver selskapet i en pressemelding.

Om to år

Kontrakten er inngått med det amerikanske leasingselskapet International Lease Finance Corporation (ILFC) som har bestilt hele 74 Dreamlinere. De to flyene Norwegian skal operere skal i utgangspunktet ha levering høsten 2012.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos Tove K. Breistein

Norwegian leaser allerede fire Boeing 737 fra ILFC.

Ifølge Norwegian jobber de for å få hånd om flere Dreamlinere. Selskapet er i sluttforhandlinger om ytterligere 4 – 6 fly av samme type.

– Dette er en viktig milepæl for oss som betyr at vi har tatt et valg med hensyn til flytype. Dreamliner er et fly for framtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i meldingen.

Ifølge Norwegians egne tall, vil en B787 på ruta Oslo-Bangkok tur/retur bruke 21 tonn mindre drivstoff enn en fabrikkny Airbus A330.

Trenger fly kjapt

Kjos sier at han fortsatt jobber med å etablere ruter til New York og Bangkok i løpet av 2011. Det betyr at de må skaffe midlertidig materiell fra et annet sted.

– Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos.

Hva slags fly dette er, og fra hvem, sier ikke Norwegian noe om.

Samtidig understreker Kjos ambisjonen om å opprette ruter til flere destinasjoner:

– Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold. Kombinert med større rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter.

Norwegian nevner selv at 787s rekkevidde vil gjøre dem i stand til å nå Rio de Janeiro, San Francisco, Singapore og Cape Town nonstop fra Oslo og Stockholm.

B787 i Norwegian-dekor med Erik Bye på halen.

Av de første

Norwegian blir et av de første selskapene til å fly 787.

Japanske All Nippon Airways (ANA) er lanseringskunde og skal etter de siste planene overta det første flyet i midten av første kvartal 2011.

Imidlertid er det nok en gang meldt om forsinkelser i det allerede kraftig forsinkede programmet.

Ifølge Aviation Week ligger det an til at Boeing klarer den første ANA-leveringen, men at kommende leveranser blir forskjøvet opp til ti måneder. Blant annet at Korean Air får sitt første 787 i august 2012 i stedet for høsten 2011 og at Air India vil motta sine første fly i september/oktober 2011 i stedet for april.

Boeing 787 fløy for første gang 15. desember i fjor. ROBERT SORBO