Om noen år er det kanskje mulig å se Boeing 787 (i bakgrunnen) med SAS-dekor? Dreamlineren er i hvert fall blant flyene som SAS vurderer som nye langdistansefly. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Når 737-flyene monteres sammen i Renton, er skrogene dekket til med grønn beskyttelsesfilm som vaskes av før lakkering. Den eneste delen som er malt mens flyene er på produksjonslinja, er sideroret. Årsaken er at dette må finjusteres etter at vekten av malingen er påført. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Selskapet Spirit AeroSystems bygger 737-skrogene i Wichita, Kansas. Herfra blir de fraktet med tog til sluttmonteringsfabrikken i Renton. Frakten tar åtte dager. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Motorkjernene blir enten kjørt til Renton fra CFM-fabrikken i Ohio (to tredeler) eller fløyet inn fra Snecma i Frankrike (én tredel). Motorene blir ferdigbygget i Renton. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
De to motorene utgjør om lag en tredel av totalkostnaden for et Boeing 737. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Naturlig nok er det relativt omfattende sikkerhetsopplegg på Boeing Field i Seattle. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Slik er det nye "himmelinteriøret" som blant andre Norwegian har bestilt på sine 737-800-fly som leveres nærmere jul. Sky Interior er inspirert av 787-interiøret, og har blant annet blått LED-lys i taket. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Avrundede og mer romslige bagasjehyller er en av nyvinningene i det nye 737-interiøret som kommer i løpet av året. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Denne 3+2+3-inndelingen er et eksempel på slik mange flyselskaper vil inndele sin Økonomi pluss/Economy Extra i 787 Dreamliner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Et av de mest karakteristiske trekkene med 787-interiøret, er at vinduene ikke ligger i flukt med hodestøttene, som på alle passasjerfly i dag, men er heist opp for å gi mer lys i kabinen og bedre utsikt. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dette er et eksempel på en første klasse-innredning i snuta på den kommende nye jumbojeten, 747-8. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Oppe på andre dekk som er blitt 5,6 meter lengre i den nye 747-8. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
På Renton produseres 737-flyene etter Lean-prinsipper. Dette grønne lyset signaliserer at alt er ok på denne arbeidsstasjonen med et China Eastern-fly. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Her er et Norwegian-fly ute på motortest utenfor fabrikkanlegget i Renton. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
De nesten ferdige 737-flyene tilbringer fem dager på Renton før første flygning, "B1". Det siste som skjer på flyene er avionikk-installasjon, motortest og drivstofftanking. Flyene kan også bli malt her eller på Boeing Field. Denne 737-800-maskinen skal leveres til Virgin. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Utenfor det gigantiske fabrikkanlegget i Everett, hvor bredbuksflyene bygges, står et Dreamlifter-fly. Dette er ombygde 747-er som brukes til å frakte inn deler til 787. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Målt i volum er det ingen fly som kan frakte mer enn Dreamlifter. Cargokapasiteten er på 1841 kubikkmeter. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er mange måter å måle størrelsen på et bygg på. I volum regnes Boeing-fabrikken i Everett som verdens største med sine 13,3 millioner kubikkmeter. Fabrikken er utvidet i flere omganger. I 1968 for å huse produksjonslinja for 747, i 1980 for 767-linja og i 1993 for 777-linja. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den originale fabrikkbygningen til Boeing, en ombygd låve fra 1917, er tatt vare på og fraktet til Boeing Field. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
To 787-fly på Everett-linja som skal leveres til henholdsvis Royal Air Maroc (RAM) og chilenske LAN Airlines. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I taket inne på Everett-fabrikken går det til sammen 26 kraner på et skinnenettverk på hele 72 kilometer. Kranene her inne på 777-monteringen kan løfte 36,3 tonn hver. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Boeing 777, som fløy for første gang i 1994, er mest kjent for å være det første passasjerflyet som er heldigitalt designet. Boeing har så langt produsert 845 fly og har fortsatt 272 ordrer igjen (per februar). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
En av kantinene inne på Everett-fabrikken har fått navn som rimer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den karakteristiske vingen til et 787 Dreamliner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Her er ANAs niende 787 under produksjon i Everett. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Nøyaktig hva slags rolle de to Boeing-ansatte i hver sin kontorstol hadde i 777-produksjonen, fikk tu.no aldri svar på. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Et av de ferdigbygde 787-testflyene ute på Boeing Field. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Lindsay N. Anderson (t.v), som er leveringsdirektør i Boeing, og kommersiell direktør Robin Kamark i SAS klipper snora for leveringen av den foreløpig siste 737-maskinen til SAS, LN-RNW "Granmar Viking". (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Her er hele SAS-besetningen som reiste over til Seattle for å hente hjem et 737-700-fly. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Her er den nye jumbojeten 747-8F som fløy for første gang tidligere i år. Flyet er 5,6 meter lengre enn den originale 747. Dette er fraktversjonen som er forlenget delvis i midtpartiet og delvis i "nakken". Passasjerversjonen får sine ekstra meter i to etasjer. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Langs rullebanen på Boeing Field kryr det av planespottere, hvis grunnutrusting består av radioutstyr for å lytte til ATM, kamera og ei gardintrapp. Lenge før "Granmar Viking" hadde landet hjemme på Arlanda var det lagt ut bilder av flyet på diverse nettsteder. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene