Designkonseptet "Double bouble" D8, som MIT har stått i spissen for å utvikle. (Bilde: NASA/MIT/Aurora Flight Sciences)
Designkonseptet fra GE Aviation er et 20-seters fly med ovalt skrog. (Bilde: NASA/GE Aviation)
The Silent Efficient Low Emissions Commercial Transport (SELECT) er bidraget fra Northrop Grumman. (Bilde: NASA/Northrop Grumman Systems Corporation)
Designkonseptet fra Boeing: Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR) Volt. (Bilde: NASA/The Boeing Company)
Dette er Lockheed Martins designkonsept for et kommende overlydsfly. (Bilde: NASA/Lockheed Martin)
"Icon-II" er det nye designkonseptet for et supersonisk passasjerfly fra Boeing. (Bilde: NASA/Boeing)
The Hybrid Wing Body H-Series er et annet bidrag fra MIT-teamet. Dette er ikke supersonisk, men beregnet på langdistanseruter. Nærmere bestemt er målet med designen at flyet skal frakte opp til 354 passasjerer i Mach 0,83 over 7,600 nautiske mil. (Bilde: NASA/MIT)

Slik blir passasjerflyene om 20 år

Dagens bredbuksfly (widebody) blir smale sammenlignet med dobbeltskrogmaskinen D8.

Dette konseptet fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) er ett av fire studier som tegner et bilde av hvordan teknologien i passasjerflyene som kanskje settes i trafikk 20-25 år fra nå ser ut.

Gjenkjennbart

Men i motsetning til mange andre framtidsvisjoner for luftfarten, som titt og ofte dukker opp, er disse konseptene preget av gjenkjennbare former. Nesten blottet for futuristisk sci-fi-flørting som for eksempel framtidsfabuleringen til Finnair, Airbus og CFM da førstnevnte fylte 85 år i 2008.

Les saken: Slik flyr vi i 2093

– Når du står ved siden av flyet, klarer du kanskje ikke å se den store forskjellen. Teknologisk skjønnhet er mer enn bare utseende, sier Richard Wahls, som forsker på grunnleggende luftfartskonstruksjoner ved Nasas forskningssenter Langley i Hampton, Virginia.

Han understreker han at bak lakken vil det være materialbruk og teknologi som gir revolusjonerende forbedringer i forhold til dagens flypark. På Nasas hjemmesider går det an å laste ned pdf-versjoner av de ulike rapportene, som bare for Boeings del er 300 detaljerte sider med lesning.

Effektive

I halvannet år har fire team fra amerikansk flyindustri og akademia jobbet med flykonsepter for 2030-tallet.

Oppdraget kom fra Nasa. I oktober 2008 bevilget den amerikanske fly- og romfartsorganisasjonen 12,4 millioner dollar til forskningsprosjektet som hadde som mål å ta fram avanserte konsepter for framtidige passasjerfly.

For underlydsfly ble den ene grupperingen altså ledet av MIT, mens de tre andre ble ledet av General Electric, Boeing og Northrop Grumman.

Målene for flykonseptene er kraftig forbedrede ytelser sammenlignet med passasjerflyene som leveres i dag:

  • Mer enn 75 prosent reduksjon av NOx-utslipp i forhold til CAEP/6-standarden fra den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart, ICAO. Dette vil bedre luftkvaliteten på og rundt lufthavnene
  • Mer enn 70 prosent reduksjon av drivstofforbruk som vil redusere både flyselskapenes kostnader og utslipp av klimagasser
  • Støyutslipp som ligger 71 desibel under dagens grenseverdi satt av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA)

Bedre motorer

GE Aviation presenterer et 20-seters fly beregnet på punkt-til-punkt-reiser og for å redusere trykket på de store flyplassnavene. Skroget er ovalt, det skal ha brenselceller for å drive de elektriske systemene om bord, samt at turbopropmotorene på tegnebrettet skal være sterke nok til at flyet kan ta av og stige kjapt og med mindre støy.

MITs D8 «double bubble» er kanskje den konstruksjonen som skiller seg mest fra passasjerflyene som flyr i dag.

Den har et dobbeltskrog med plass til 180 passasjerer og har tre effektive turbinviftemotorer montert på halen. Disse skal ifølge konseptet ha en ultrahøy bypassratio, altså forholdet mellom den forbipasserende lufta og inntakslufta. D8 er konstruert for å gjøre den jobben Boeing 737-800 gjør i dag.

Kjedelig er bra

Northrop Grumman har valgt seg et godt akronym for en noe anonym design: Select, som står for Silent Efficient Low Emissions Commercial Transport.

The Silent Efficient Low Emissions Commercial Transport (SELECT) er bidraget fra Northrop Grumman.
Northrop Grumman har brukt mer energi på innmaten enn den ytre designen. NASA/Northrop Grumman Systems Corporation

Produsenten selv mener flyet skal være revolusjonerende i ytelser, om ikke utseende. Stikkord er nanoteknologi, utstrakt bruk av komposittmaterialer og legeringer med innebygget «huskesans», altså at komponentene har evne til å gå tilbake til sin opprinnelige form dersom de blir deformert. Det 120-seters flyet er beregnet for kortbaneflyplasser.

Boeings Sugar Volt (Subsonic Ultra Green Aircraft Research) skal i likhet med GEs konsept bruke hybridteknologi, ikke bare til ombord-systemer. Selskapet regner med at utvikling av batteriteknologi vil legge til rette for et turbo-elektrisk framdriftssystem.

Vingene, som ligger på oversiden av skroget, skiller seg fra dagens konstruksjoner ved å være lengre, smalere og i mindre grad tilbaketrukne. Når de parkerer ved gate, skal imidlertid vingene kunne foldes inn slik at maskinene ikke tar opp for mye plass.

Supersonisk

Neste fase i prosjektet nå er å blinke ut hva slags ny teknologi som er påkrevd for at noen av disse konseptene skal se dagens lys om noen år.

Et ledd i samme prosjekt har vært å ta fram konsepter for nye overlydsfly, med Boeing og Lockheed Martin i spissen for hver sine utviklingsteam.

Lockheed Martins konsept benytter seg av en halekonstruksjon med en snudd V-form over de fire motorene (se bildet nedenfor), som skal bidra til å redusere trykkbølgene/smellene som oppstår som følge av supersonisk flyging.

Dette er Lockheed Martins designkonsept for et kommende overlydsfly.
Northrop Grumman har brukt mer energi på innmaten enn den ytre designen. NASA/Lockheed Martin