Dette bildet er fra testing hos Martin-Baker med et Gripen. (Bilde: Martin-Baker)
Ungarske havariinspektører undersøker Jas-39C-flyet som havarerte under landing på flybasen Kecskemét onsdag. (Bilde: Sandor Ujvari)

SAAB JAS-39 GRIPEN

På tre uker måtte tre personer skyte seg ut av Jas Gripen

Ny hendelse på onsdag.

Ungarn setter sine Gripen-kampfly på bakken, melder AFP (via Defence Talk).

Det skjer etter at et av landets Saab Jas-39C Gripen krasjlandet onsdag. 

19. mai havarerte et annet ungarsk Gripen.

Alle tre flygerne skjøt seg ut og kom fra hendelsene med kun mindre skader.

Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere

Feil på nesehjul

Ulykken onsdag skjedde på flybasen Kecskemét, cirka 70 kilometer sørøst for Budapest.

Ifølge Gripen News tyder det på at nesehjulet forble halvveis utfelt etter takeoff.

AFP melder at den erfarne flygeren forsøkte med en buklanding, men at han skjøt seg ut da det ukontrollerbare flyet begynte å skli sideveis.

Bekrefter: Bekreftet: Feil på tre av fire motorer under A400M-havariet

Ungarske havariinspektører undersøker Jas-39C-flyet som havarerte under landing på flybasen Kecskemét onsdag.
Ungarske havariinspektører undersøker Jas-39C-flyet som havarerte under landing på flybasen Kecskemét onsdag. Sandor Ujvari

I Tsjekkia

For tre uker siden var det et Jas-39D som krasjet under landing på flyplassen Čáslav 7-8 mil øst for Praha i Tsjekkia.

Toseteren hadde med seg en høytstående ungarsk offiser som kom på besøk i forbindelse med den da pågående øvelsen Lion Effort.

Begge hendelsene er i ferd med å granskes.

Mens det ser ut som å ha vært en teknisk feil onsdag, var den svenske kontingentsjefen under Lion Effort ute i Ny Teknik og fortalte at det ikke var funnet noen tekniske feil på ulykkesflyet i mai.

Forsvaret i Ungarn bekrefter ifølge AFP at de to hendelsene ikke har noe med hverandre å gjøre.

Mens toseteren må avskrives, rapporteres det om at énseteren kan settes tilbake til flygedyktig stand.

Les også: Her er det første nye redningshelikopteret

Cutaway av Saab Gripen
Cutaway av Saab Gripen Saab

Null/null

Utskytningssetene av typen Martin-Baker Mk10, som Gripen er utstyrt med, har altså gjort god nytte for seg de siste tre ukene.

Setene har null/null-kapasitet, altså at de krever verken høyde over bakken eller hastighet forover for å fungere etter hensikten.

Försvarets materielverk (FMV) i Sverige hyller utskytningsteknologien i denne Ny teknik-artikkelen.

Utskytningssetene av typen Martin-Baker Mk10 finnes blant annet i Gripen (bildet), Tornado og Mirage.
.Utskytningssetene av typen Martin-Baker Mk10 finnes blant annet i Gripen (bildet), Tornado og Mirage. Martin-Baker

Her flyr S-97 Raider: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939

Leaser kampfly

Begge ulykkesflyene er svenskeide.

Ungarn og Tsjekkia leier 14 Gripen-fly hver fra Sverige, fordelt på tolv énsetere og to tosetere.

Andre brukere av Saab-flyene, ved siden av Sverige, er Thailand, Sør-Afrika og snart Brasil som har bestilt neste generasjon Gripen, Jas-39E/F.

Ifølge avtalen om teknologioverføring mellom Brasil og Sverige i kampflykjøpet, skal både en god porsjon komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer i Brasil.

Et mockup av Gripen NG er nettopp montert i Brasilia.

Les også: – Kan utføre det samme som Hercules, bare raskere og bedre