PÅ NETT: Jonas Normann er produktsjef for Office 365 i Microsoft Norge, og skal sørge for at vi får tilgang over alt. (Bilde: Odd R. Valmot)

Office på nettet

Microsoft har lansert sin nye store nettsatsing Office 365. Dette er en samling av oppgraderte tjenester, som de allerede tilbyr, og en nettversjon av den gode gamle kontorpakken.

Fra nå av trenger man ikke annet enn en nettleser for å kjøre Word og Excel. Man trenger ikke en PC en gang.

Office 365 vil fungere i en nettleser enten den går på PC-er, Mac-er, telefoner, nettbrett eller for den saks skyld TV-er med internett.

Investerer 52 milliarder i nettskyen

Vellykket nettsatsing

For halvannet år siden lanserte selskapet BPOS – Business Productivity Online Services. Det betød at brukerne kunne kjøpe Exchange Online, SharePoint Online og andre tjenester gjennom nettet.

Microsoft drev alt sammen fra sitt store senter i Dublin til kunder i Europa. For brukerne betød det noen få tiere per måned per bruker, uten noe ansvar for drift og oppgraderinger.

Nettjenesten har blitt svært populær over store deler av verden, men ikke noe sted mer enn i Norge. Ingen andre land har flere BPOS-brukere pro capita enn oss her på berget.

– På BPOS har vi over 99,9 prosent oppetid og det konkurrerer ganske bra med tilsvarende tjenester man drifter selv, sier produktsjef for Office 365 i Microsoft Norge, Jonas Normann.

Les også: Åpner nettskyen

Mer og bedre

Microsoft Office 365 er på mange måter en videreføring av BPOS som også inkluderer de andre Office-programmene.

På samme måte som ved BPOS kan alt drives over nettet, men Microsoft har et bredt tjenestetilbud som går fra litt over 20 kroner måneden til 200 kroner.

Det billigste er myntet på enkeltpersoner som bare skal lese dokumenter. Det dyreste tilbudet inkluderer også en full Office-pakke slik at man kan jobbe uavhengig av nettilgang.

Man får også alt som Microsoft har av programvare for samarbeid og kommunikasjon, som nye Lync, som er en plattform for tekst, tale og videokommunikasjon.

Kommuner kutter ut Openoffice

Tøffere konkurranse

Microsofts store interesse for å få Office ut som en nettjeneste er nok motivert ut fra flere hensyn. Ikke minst det å beskytte Office, som har verpet gullegg i over to tiår, fra ny konkurranse. Ingen ting har truet Microsofts fenomenale posisjon på dette markedet, selv om mange har prøvd.

Men med Google og deres satsing på Google Docs har situasjonen endret seg. Her slipper de brukerne inn gratis og så betaler de litt for å lagre mer enn 1 GB.

Sammenlignende tester som er gjort tyder på at Microsoft kommer veldig godt ut av konkurransen med Google på de fleste punkter utenom pris. Det er vanskelig å konkurrere med noe som er helt gratis.

Likevel er det nok temmelig mange som er villig å betale et lite beløp for å fortsette med noe de er kjent med, som Outlook, Word, Excel og PowerPoint.

Utfordrer Google

Valgfrihet

Microsoft tilbyr Office 365 som en driftet tjeneste akkurat som BPOS. Men kunden kan også velge å kjøre det som en tjeneste hos en Microsoft partner, eller de kan velge å drifte alt selv i sitt eget IT-senter.

Norsk teknologi sentral i Microsofts strategi

Sterke tall fra Microsoft