UTENFRA: En av de mest sentrale teknologiene hos Microsoft utvikles ikke her ved hovedkvarteret i Redmond, men i Tromsø, Trondheim og Oslo. (Bilde: Microsoft)
UTENFRA: En av de mest sentrale teknologiene hos Microsoft utvikles ikke her ved hovedkvarteret i Redmond, men i Tromsø, Trondheim og Oslo. (Bilde: Microsoft)

Norsk teknologi sentral i Microsofts strategi

Etter Microsofts oppkjøp er søkemotorselskapet Fast omdøpt til Microsoft Development Center Norway.

Nå er lokalene i Oslo, Trondheim og Tromsø de mest sentrale sentrene for utvikling av tung søketeknologi i konsernet.

– Med Development Center Norway har vi fått en ledende rolle som leverandør av forretningsbasert søk. Og det er ikke bare noe vi sier, det er det Gartner som gjør. Det Fastkjøpet først og fremst har gitt oss, er en ledende rolle for søk i forretningssystemer. Etter hvert skal vi utnytte denne teknologien i de søk som folk flest gjør på nettet også, sier Kurt DelBene til Teknisk Ukeblad. Han leder selskapets Office-divisjon og gjestet nylig Norge for å se nærmere på den norske søkeavdelingen.





Sterkere nettsøk OFFICE: President Kurt DelBene, Microsoft Office. Odd Richard Valmot

Sterkere nettsøk

Selv om Microsoft er sterk på forretningsbasert søketeknologi, arbeider selskapet knallhardt med søk i forbrukermarkedet. De ønsker å spise av Googles markedsandel, og det skal den norskutviklede teknologien hjelpe til med.

Her samarbeider Fast-miljøet med utviklerne i Microsofts søketjeneste Bing, som har klart å stjele litt av Googles markedsandel i USA. DelBene viser til at tester i USA nå for første gang viser “dødt løp” mellom Google og Bing.

– På forbrukersøk er det ikke lenger nok med relevante treff. Nå må gode opplevelser og relevante aksjoner kobles opp mot svarene. Det har vi fått til med Bing i de landene vi har lansert tjenesten, og vi har masse nye muligheter vi jobber videre på, sier Office-sjefen.

Mønstre

På forretningssiden har Microsoft andre utfordringer rundt relevans. Selskaper har ofte en blanding av strukturert og ustrukturert informasjon.

Samtidig må rollen til lenker på weben erstattes av samhandlingsmønstre for å forstå hva som er viktig informasjon internt.

– Det har tatt tid å integrere teknologien som det norske senteret har utviklet i Office-produktene, men i Sharepoint har vi fått et fantastisk resultat. Dette ville vi aldri fått til om vi bare hadde tilpasset teknologi fra de som jobber med forbrukersøk, sier DelBene.





Excel

Han viser også til Excel, hvor ny teknologi nå samspiller med den norskutviklede teknologien. Den funksjonen som kalles Power Pivot gir alle brukerne tilgang til strukturert forretningsanalyse.

Slik programvare har tradisjonelt vært veldig kostbar og forbeholdt et fåtall mennesker i en bedrift.

– Slik søketeknologi sprer forretningsanalyse til langt flere brukere og bidrar til å bryte ned grensen mellom det vi kan kalle oppdagelse og analyse. Vi kommer til å fortsette å utvikle Excel i denne retningen og bidra til å fjerne skillet mellom saksbehandling og forretningsanalyse. Vi er svært godt posisjonert for denne utviklingen og kan håndtere både strukturerte og ustrukturerte data, i tillegg til all den informasjon som vi har om kundene våre.

Les også: Kommuner kutter ut Openoffice

Windows brer seg utover

Endrer metodenEKS-FAST: Bjørn Olstad leder Microsoft Development Center Norway. Odd Richard Valmot

Endrer metoden

– Både i Norge og ved hovedkvarteret i Redmond jobbes det for tiden hardt med nettbasert leveranse av programvaretjenester. Måten vi har lenket opp norske universiteter i forskningsprosjektet iAD er i ferd med å endre måten programvare blir skrevet på, sier Bjørn Olstad, lederen av Microsoft Development Center Norway.

Han var en av gründerne av Fast.

Nye modeller

Information Access Disruptive-senteret (IAD) er en tankesmie for å finne nye teknologier og forretningsmodeller for søk. Universitetene i Oslo og Tromsø, NTNU og Handelshøyskolen BI samarbeider med konsulentselskapet Accenture og mediebedriften Schibsted.

Microsoft Development Center Norway (Fast) er vertsbedrift. Information Access handler om hvordan man finner frem til informasjon, benytter og analyserer den.

Disruptive handler om å røske opp i etablerte tenkemåter og angripe problemstillinger på helt nye måter.

Microsoft er i ferd med å endre produktene sine til å bli tjenester i nettet, i den tro at de fleste vil bevege seg i den retningen. Men som sine konkurrenter, sliter konsernet med jussen:

– En av utfordringene vi møter på dette området er at selv om programvareutviklingen er rask, er den juridiske utviklingen treg. Og den er nødt til å henge med, sier DelBene.

Les også: Norge kan bli grønn it-sinke

Hemmelig millionforlik om e-post

Flest vil jobbe for Google