NYTT NASJONALMUSEUM

Nytt Nasjonalmuseum blir Norges dyreste kulturbygg etter nesten 50 års planlegging

Nasjonalmuseet

  • Våren 2008 bestemte regjeringen at Nasjonalmuseet skal bygges på Vestbanen.
  • Høsten 2010 vant det tyske arkitektfirmaet Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von architekten den internasjonale arkitektkonkurransen.
  • Våren 2012 overleverte Statsbygg forprosjektet til Kulturdepartementet.
  • Ved årsskiftet 2012/2013 fremmet kulturdepatrementet prosjektet for Stortinget.
  • Våren 2013 startet detaljprosjekteringen.
  • Våren 2014 er det planlagt byggestart.
  • Høsten 2018 skal Nasjonalmuseet ferdigstilles.

Kilde: Statsbygg

I nesten 50 år har det vært planer om nytt Nasjonalmuseum i Oslo. Det har blitt arrangert flere arkitektkonkurranser, og diskusjonene vært mange.

I februar

I juni 2013 godkjente endelig Stortinget vinnerprosjektet fra den siste av konkurransene. I februar starter arbeidet på byggeplassen, og i 2019 skal det nye museet, tegnet av Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten, være åpent for publikum.

– Forandringene på Vestbaneområdet på Aker brygge vil bli store, og aktiviteten enorm, sier prosjektdirektør Per Willy Nysæter i Statsbygg.

Om få dager starter omlegging av infrastrukturen rundt det som skal bli Norges nye Nasjonalmuseum. Det vil føre til at hele Vestbanetomten blir avstengt for publikum og andre virksomheter i lang tid fremover.

Les også: – Dette er fremtidens byggemateriale

Museet er tegnet av Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH og Dyrvik Arkitekter AS. Illustrasjonen viser hvordan vinnerforslaget vil omslutte Vestbanehallen. Arkitekt Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Byggeplass i lang tid

Nasjonalmuseet er et av de største museene som bygges i dag. Det blir på over 54.000 kvadratmeter, og prisen er på 5,3 milliarder kroner. Det blir dermed det dyreste kulturbygget i Norge.

– Det er en stor jobb. Vi regner å være ferdig med omlegging av infrastrukturen innen oktober, og å få satt i gang graving og spunting i sommer, sier Nysæter.

Statsbygg har gjennomført programmering, planprosess, plan- og designkonkurranse og forprosjekt med ekstern kvalitetssikring for det nye museet.

Denne måneden setter de i gang med den første anleggsentreprisen som gjelder forberedende arbeider for klargjøring av byggetomta.

– Utbyggingen av museet blir en krevende jobb overfor naboer. Det blir dessverre mye støy, og mye trafikk til og fra byggeplassen. Men vi vil gjøre det vi kan for å opprettholde normal fremkommelighet der det er mulig, og redusere så mye vi kan av støy, sier Nysæter.

Les også: – Se til naturen for å skape fremtidens bygg

I 2019 skal det nye Nasjonalmuseet stå klart på Vestbanen i Oslo. Arkitekt Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Fjernvarme gir trøbbel

I løpet av neste uke skal flere entrepriser legges ut.

– Både entreprise på bygging og graving, og på rigg legges ut i løpet av den kommende uken. Og i løpet av høsten kommer boringsentreprisen, bekrefter Nysæter.

Han sier det er mange utfordringer knyttet til en utbygging av denne størrelsen.

– Det er mange instanser involvert i utbyggingen. Vi er avhengige av et godt samarbeid med både Hafslund, vann- og avløpsetaten, bymiljøetaten og Statens vegvesen, sier han.

En av de største utfordringene i første omgang er omleggingen av fjernvarme i Munkedamsveien.

– Det er en kritisk aktivitet hvor alt må gjennomføres i løpet av et lite tidsvindu på sommeren. Vi vil gjøre alt det forberedende arbeidet, så vil Hafslund komme inn og koble om fjernvarmeledningene, forklarer Nysæter.

Les også: Slik bygges Norges nye praktgate

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design består av Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet, Museet for samtidskunst og Arkitekturmuseet. Arkitekt Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Uklart om energibruk

Det nye Nasjonalmuseet ligger i tilknytning til de verneverdige stasjonsbygningene på Vestbanetorget. Prosjektet er utformet som et langstrakt, horisontalt bygg som danner et nytt byrom mot de eksisterende vestbanebygningene.

Nysæter forteller at prosjektet har høye miljøambisjoner. Det skal som minimum tilfredsstille passivhusnivå.

Det har i planleggingsprosessen blitt gjort en vurdering av om bygget tilfredsstiller kriterier for passivhus og lavenergiyrkesbygg.

Resultatene viste at bygget nesten tilfredstiller alle kravene, og har søkt om Enova-støtte. Men fremdeles har noen utfordringer knyttet til blant annet U-verdi for vinduer i ”alabasthallen” hvor hele fasaden er en glasskonstruksjon.

Les også:

– Norske ingeniører kan for lite om varmepumper

Nå må byggene være enda bedre enn passivhus for å få Enova-støtte

Flere klager over tretthet og hodepine i nye miljøbygg