NSB-sjef Geir Isaksen sier NSB er helt avhengig av hjelp fra regjeringen om de skal klare å øke togtilbudet framover.

Jernbane

NSB ber regjeringen fremskynde investeringer i jernbanen

Stor passasjervekst gir NSB kapasitetstrøbbel.

NSB-sjef Geir Isaksen kunne mandag presentere sterke tall for årets første fire måneder.

Flere reisende

Sammenliknet med 2012 har omsetningen økt med 381 millioner kroner. Driftsresultatet på 261 millioner er 60 millioner høyere enn på samme tid i fjor.

– Resultatet skyldes en stor vekst i antallet togreiser, spesielt på Østlandet. Det er mer enn vi hadde håpet på, sier Isaksen.

De sterke tallene er hovedsakelig et resultat av flere reisende og fullere tog, i tillegg tjener selskapet penger på eiendom.

Driftsresultatet for Nettbuss er derimot negativt, med minus 75 millioner kroner. Nesten 100 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Les også: Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Ber om hjelp

Ifølge Isaksen er det nå opp til politikerne å tilrettelegge for økt togtilbud.

– Til tross for en gledelig økning på åtte prosent reiser de første fire månedene i år, fører økningen til problemer med dagens infrastruktur. Økningen har ført til at det er trangt om plassen på togene i rushtiden, sier han.

På kort sikt lover Isaksen å sette inn nye tog for å øke kapasiteten utover året.

– Men på lenger sikt er vi avhengige at det skjer noe med infrastrukturen som gjør det mulig å øke antall tog. Vi trenger tilpassende plattformlengder, vendepunkt for togene og parkeringsplasser til stasjonene. Vi er også helt avhengig av et godt fungerende signalanlegg. Derfor har vi flere ganger oppfordret Samferdselsdepartementet til å investere mer og raskere i infrastruktur så det blir plass til flere tog,  sier han.

Les også: Foreslår hydrogentog på Nordlandsbanen

Bedre kollektivfelt

For å snu resultatet på buss, ber Isaksen også om bedre tilrettelegging for kollektivtransport med buss.

– Det er tett med busser i de store byene. Vi ser at vi sliter med å få bussene fram i rushtiden og er helt avhengige av en større grad av kollektivfelt om bussen skal bli et fullgodt konkurranseanternativ, sier han.

Les også:

Bruker "rørparaply" for å få has på problemtunnel

Slik vil de bygge hurtigtog på stylter