Prisen for en farkost vil ligge på 1,5 millioner dollar og 2,5 millioner dollar for hele Munin-systemet (inkludert topside). (Bilde: Kongsberg Maritime)

TEKNOLOGIBRAGDEN

Norsk AUV kan endre bransjen

Kongsberg Maritime er nominert til Teknologibragden for sin Munin.

Teknologibragden

Kriterier: Skal representere en god ingeniørmessig løsning eller gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem.

  • Vinner kåres i en kombinasjon av leseravstemning på tu.no og en fagjury.
  • Prisen deles ut i Oslo 6. februar 2014.
  • Alle finalistene får et diplom. Vinneren får i tillegg et trofé av kunstneren Marius Watz.
  • Fagjuryens vurdering teller 2/3 og TU-lesernes avstemming 1/3.
  • Avstemmingen starter når de seks finalistene er presentert på tu.no.
  • De som stemmer, er med i konkurransen om å vinne en Sony VAIO Fit Multiflip 15-tommer til en verdi av ca. 10.000 kroner.

Juryen

  • Torbjørn Digerens, professor  NTNU (Leder)
  • Lise Lyngsnes Randeberg, president Tekna
  • Trond Markussen, president Nito
  • Liv Kari Hansteen, adm. dir. RIF
  • Erling Kvadsheim, næringspolitisk direktør, Norsk olje og gass
  • Ernst Kristiansen, konserndirektør, Sintef
  • Daniel Ras-Vidal, innovasjonspolitisk seniorrådgiver Abelia
  • Mona Askmann, direktør, Energi Norge

Kompakt AUV

  • Munin er 3-4 meter lang (avhengig av nyttelast), 34 cm i diameter og den veier cirka 300 kilo.
  • Den har 5 kWh litiumionebatterier som kan hurtiglades og som holder til 12 timers drift. Disse, samt harddisken med data, kan tas ut og erstattes med nye på åpent dekk.
  • Prisen for en farkost vil ligge på 1,5 millioner dollar og 2,5 millioner dollar for hele Munin-systemet (inkludert topside).

12 år etter at Hugin ble nominert til Ingeniørbragden, er den splitter nye lillebroren Munin nominert til Teknologibragden.

Munin er en ny autonom undervannsfarkost (AUV) som Kongsberg Maritime (KM) utviklet i fjor og som settes i produksjon i år.

Den har mange av havbunnskartleggingskapasitetene til Hugin, men i en langt mer kompakt og mobil innpakning.

Dessuten er den rimeligere og kan dermed senke terskelen for å ta i bruk AUV-er på visse oljeserviceoppdrag.

Her kan du avgi din stemme.

Sjøtester starter straks

Munin-skroget baserer seg på Remus 600, som er utviklet av KMs amerikanske datterselskap Hydroid. Resten er utviklet i Horten.

Modulen som lages i Norge er testet i vanntank, mens modulen som lages i USA skal i tank denne uka og deretter fraktes over til Norge for sluttmontering.

– Selv om det er følsomme ting vi jobber med her, for eksempel multistråle-ekkolodd, er alle utfordringene luket bort tidligere i prosessen og alt ser bra ut. Derfor forventer vi ingen overraskelser når Munin skal sjøsettes for første gang i løpet av denne måneden, forteller Geir Espen Schmidt, som er direktør for AUV-virksomheten i KM.

Les også: Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn

Slik ser det ut når Munin skal ut på tur. AUV-systemet pakkes i moduler i pelicase-kasser.
Slik ser det ut når Munin skal ut på tur. AUV-systemet pakkes i moduler i pelicase-kasser. Kongsberg Maritime

Kalibreres kun én gang

Teknisk Ukeblad omtalte Munin da den ble lansert i fjor høst. Der skrev vi at Munin kan ses på som en Remus med komprimert Hugin-teknologi ombord.

En vesentlig del av nyvinningen er den nye integrerte navigasjons- og nyttelastmodulen. Ifølge KM har ingen noen gang plassert en slik høykvalitetssensor i en så liten farkost. Det er et viktig poeng å kunne samle inn mest mulig data på minst mulig kjøretid.

I midtseksjonen på Munin sitter en treghetsnavigasjonsenhet sammen med sidescanningssonarer og en ny og mer kompakt versjon av KMs eget multistråle-ekkolodd (EM2040) som kartlegger havbunnen i en vifte på opp til 140 grader.

Når navigasjon og multibeam sitter sammen, må det kalibreres. Det er overlappende data som må matche hverandre.

Et av Munins konkurransefortrinn er at den kalibreres på fabrikk og skal i prinsippet være kalibrert for resten av livet.

Dette er unikt, bekrefter forskningssjef for maritime systemer i Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Nils J. Størkersen, overfor Teknisk Ukeblad.

Les også: De fikk Ingeniørbragden i 2011. Siden er ordreboka femdoblet

Slik fungerer Munins "launch/recovery"-system, det såkalte mini-stinger-konseptet.
Slik fungerer Munins Kongsberg Maritime

«Pipetracking»

Munin bruker Hugin-elektronikk til å posisjonere og kommunisere på en gang, med KMs egen cNODE-transponder.

Når det gjelder inspeksjon av rørledninger, har Munin i likhet med storebroren evnen til å oppdage rørledningen og deretter følge/spore den autonomt («pipe tracking»).

Denne teknologien kommer fra FFI og baserer seg på minegjenkjenningssystemer. Ei rørledning er i grunn i veldig lang sylindermine. Det samme er evnen til terrengnavigasjon. Også Munin skal etter hvert kunne leveres med syntetisk aperture sonar (HISAS).

Andre sensorer om bord på Munin er foroverseende sonar, hydrokarbonsniffere og kamera.

Rask mobilisering

I tillegg til å spare kostbar tid til kalibrering på sjøen, er Munin rask å få på plass til alle verdenshjørner. Hele AUV-systemet sendes med vanlige passasjerfly.

Selve farkosten er modulær og fraktes i biter på 80 centimeters lengde. Også litiumpolymerbatteriene og det valgfrie «launch/recovery»-systemet kan fraktes med kommersielle fly.

– Internasjonalt i AUV-markedet har Kongsberg et renomé for å ha veldig høy kvalitet, men også høy pris. En mer kompakt og mindre kostbar AUV som dette vil fylle et gap i markedet, der de sivilt konkurrerer med Gavia og militært med Bluefin, sier Størkersen.

Les også: Tidligere prisvinnere

Munin AUV
Munin er komprimert Hugin-teknologi i et Remus 600-skrog. Kongsberg Maritime

Neste kandidat vil bli offentliggjort morgen torsdag.