To år etter Ingeniørbragden har FAC økt fra 180 til 300 ansatte, og fått finansielle muskler. (Bilde: Håkon Jacobsen)

TEKNOLOGIBRAGDEN

De fikk Ingeniørbragden i 2011. Siden er ordreboka femdoblet

– Prisen ga oss oppmerksomhet blant norske ingeniører.

I 2011 mottok Farsund Aluminium Casting prisen for årets ingeniørbragd (i dag kalt Teknologibragden).

Selskapet lager helstøpte aluminiums-komponenter til flere store bilprodusenter, inkludert BMW, Porsche, Rolls-Royce, Ferrari. Jaguar og Daimler (Mercedes-Benz).

Den gangen kunne vi lese om en ung bedrift med nye eiere, stor entusiasme, og en støpeteknologi som ingen andre kunne vise til. To år etter har FAC økt fra 180 til 300 ansatte, og fått finansielle muskler.

Les også: Hva er årets teknologibragd?

Fornøyd

Teknisk Ukeblad snakker med en svært fornøyd forsknings- og utviklingsleder Jan Ove Løland. Han kan fortelle at Farsund Aluminium Casting går så det griner, og nå har fått en storaktør i ryggen.

– De siste årene har vært utrolig spennende. Prisen gjorde at vi fikk mye interessant oppmerksomhet. I løpet av 2012 er vi kjøpt opp av den tyske bildelgiganten Benteler Automotive.

Oppkjøpet gjorde at ordreboka ble fylt, og skaffet selskapet storkunden Daimler.

Les også: To nye teknologipriser deles ut på Grand Hotel

MESTERSTYKKET: Dr.ing. Jan Ove Løland med bakhjulsopphenget til Porsche Panamera. Den kompliserte bærebrua er støpt i ett stykke, og fikk tildelt den europeiske aluminiumsprisen i 2010.
Jan Ove Løland med bakhjulsopphenget til Porsche Panamera. Farsund Aluminium Casting

Finansiell styrke

Løland mener Ingeniørbragden, sammen med den europeiske aluminiumsprisen i 2010, har betydd mye for veksten de siste årene.

– Prisen var ikke avgjørende for oppkjøpet, men bidro til at ledelsen i Benteler la merke til oss.

Løland forteller at oppkjøpet har gitt mulighet til å satse større.

– Tidligere var vi usikre på om vi hadde den finansielle styrken til å produsere store volum. Nå har vi gått fra ett nytt produkt i året til fire-fem nye produkter i året. Vi har hatt en kraftig utvikling med oppbygging av utstyr og bemanning.

Spesielt innen sandkjerneproduksjon, transport og etterbehandling av støpte deler er kapasitet og automatiseringsgrad økt betydelig, forteller Løland.

– Et nytt høydelager for sandkjerner er under igangkjøring. Antall roboter er økt til nesten 100 og nytt bearbeidingsutstyr slik som trimpresse og maskineringssentre er tatt i bruk.

Les også: Tidligere prisvinnere

Fikk ingeniørenes oppmerksomhet

Selv om prisen ga oppmerksomhet hos oppkjøpere, er ikke Løland i tvil om hva den viktigste resultatet av å vinne prisen.

– Den største betydningen ligger i å få oppmerksomhet blant ingeniørene i Norge. Det har vært en utfordring å skaffe den riktige kompetansen, og man må ofte til Sør-Europa. Vi har fått  flere norske ingeniører til oss, og det tror jeg i stor grad skyldes denne prisen.

Det blir lite julefred i fabrikken på Farsund i år. Selskapet benytter den rolige tiden til å fornye utstyrsparken.

Les også:

Årets ingeniørbragd er klar for havbunnen

Prøver å forstå styrken til aluminium

Norsk AUV kan være klar til oljeservice hvor som helst i verden i løpet av et døgn