Den norske paviljongen ruver i hall B på SMM-messen i Hamburg. (Bilde: Tore Stensvold)
Den norske paviljongen er nummer tre i størrelse på SMM. (Bilde: Tore Stensvold)
Ikke alle har lagt tusener av euro i modellbygging til SMM. (Bilde: Tore Stensvold)

SMM 2012 I HAMBURG

Norge ruver på shippingmesse

Men nervøsiteten er til å ta og føle på i Hamburg.

HAMBURG: SMM 2012 (Shipbuilding, machinery & marine technology) kan skryte av rekordstort utstillingsareal. Hele 90.000 kvadratmeter fordelt på 12 haller, samt mye uteareal,  er tatt i bruk.

På åpningsdagen er det imidlertid godt med plass og lite folk.

Kontrasten til forrige ukes offshoremesse i Stavanger er enorm. Der lyste optimismen i trengselen.

Verft og utstyrsleverandører som vanligvis er på SMM, valgte i år å ha utstilling på ONS og bare sende delegasjoner på besøk til Hamburg for å snuse på markedet.

Norge ruver

Den norske nasjonalpaviljongen er likevel blant de største, nummer tre på lista, bak Tyskland og Nederland.

– De asiatiske utstillerne er blitt flere og de vil ha større arealer, sier administrerende direktør Bernd Aufderheid i Hamburger Messe und Congress, arrangøren av SMM.

Både Kina, Sør-Korea og Japan har økt sin tilstedeværelse siden forrige SMM i 2010.

Les også: Dette er fremtidens skipsbro

Lave forventninger

For to år siden ventet SMM 50.000 besøkende. I år blir ikke tall en gang nevnt. PÅ ONS i august skal det ha vært rundt 70.000 besøkende.

Den økonomiske krisen i Europa legger en demper, og enda mer markant enn for to år siden.

Norske utstillere Teknisk Ukeblad har snakket med, sier at forventningen er lavere enn på lenge.

Oljeoptimismen fra ONS smitter ikke over på SMM, der offshore i år er viet et eget konferanseprogram.

– Der vi før fikk forespørsler på levering til store serier skip, får nå bare spørsmål på ett og ett prosjekt, sier en norsk utstiller.

Den norske paviljongen er nummer tre i størrelse på SMM.
Den norske paviljongen er nummer tre i størrelse på SMM. Tore Stensvold

Finans før miljø

Betegnende nok er årets første konferanse viet finansiering, SMM Ship Finance Forum.  Hovedtemaet for to år siden, miljø og grønn shipping (gmec, global maritime environment congress), er skjøvet ned som tema to.

Gmec har spesiell fokus på reduksjon av CO2 og svovel samt ballastvannshåndtering.

Det fjerde kongresstemaet er viet sikkerhet for skipsfart og maritim logistikk samt militær sjøfartsaktivitet; MS&D, international conference for maritime security and defence.

Sammen med konferansetemaet offshore, er det fokus på vindkraftinstallasjoner til havs, som er viktig for energiforsyningen i Tyskland.

Les også: 150 millioner til skipsinnovasjoner

Ny skipstype for vindkraft

Ras av kontrakter til Ulsteinvik

Utenlandske verft trenger norsk kompetanse

Norske forskere gjør skipsfarten renere