KONTRAKTER TIL NORSKE VERFT

Ras av kontrakter til Ulsteinvik

Kleven Maritime og Ulstein Group har signert nye kontrakter verdt i overkant av tre milliarder kroner.

PX121

PX121 er et mellomstort forsyningsfartøy

  • Lengde: 83,4 meter.
  • Bredde: 18 meter.
  • Dekksareal: 875 kvadratmeter.
  • Lastekapasitet: 4200 dødvekttonn.
  • Maksfart: 15 knop
  • Lugarkapasitet: 24 personer.

 

SX121

  • Lengde: 130 meter.
  • Bredde: 25 meter.

Bygges for GC Rieber Shipping.

Utstyres med: kran på 250 tonn, to ROV-er, fjernstyrte undervannsbåter og forberedes for montering av rørleggings­utstyr.

 

Salt 301CV

Undervannskonstruksjonsskip.

  • Lengde: 145 meter.
  • Bredde: 31 meter.
  • Lugarkapasitet: 150 personer.
  • Utviklet av: Salt Ship Design.

Nøyaktig kontraktsverdi er ikke oppgitt for alle ordrene.

Milliarder

Basert på gjennomsnittlige priser for tilsvarende skip og summert for kontraktene med børsnoterte rederier som må oppgi verdien, blir summen over tre milliarder kroner. Regner vi med opsjoner, er verdiene rundt fem milliarder kroner.

Kontraheringene sørger for at det er nok å gjøre for både engineeringavdelinger og i verkstedene til et stykke ut i 2014 for begge verftene i Ulsteinvik.

I tillegg har Simek i Flekkefjord fått en kontrakt på et mindre offshorefartøy for Simon Møkster.

Article3501_Image5589.jpg

Dypere jobber

Kjersti Kleven, styreleder både for Norsk Industris maritime bransjeforening og for Kleven Maritime, er svært fornøyd.

– Det har vært en fantastisk ordreinngang for verftene de siste ukene. Vi ser en trend i retning avanserte subsea-konstruksjonsfartøy, sier Kjersti Kleven til Teknisk Ukeblad. Hun mener det skyldes at oljeselskapene bygger ut mer på havbunnen.

Ifølge Norsk Industris oversikt er 80 prosent av nye ordrer for offshoresektoren, en oppgang fra 75 prosent for ca. ett år siden.

– Det eneste som bekymrer oss med denne konsentrasjonen, er at vi skal miste kompetanse innen fiskefartøy og ferger. Vi bør ha spredning for å opprettholde en variert klynge, sier Kleven.

Både Kleven Maritime og Ulstein Group har fått kontrakt på avanserte subsea-konstruksjonsskip. Eidesvik Offshore har bestilt fra Kleven-siden av Ulsteinvika, mens GC Rieber valgte Ulstein Group.

Les også: – Vær offensive, sats på gass

Kina vil ha 20.000 LNG-skip 

Article3501_Image5588.jpg

Nye design

Kleven Maritime har sikret kontrakt med Eidesvik Offshore for et stort subsea-konstruksjonsfartøy verdt 1,1 milliarder kroner. Rederiet har opsjon på enda et fartøy.

I tillegg har nystartede Ugland Offshore bestilt ytterligere et forsyningsskip fra Kleven Maritime, denne gangen med en ny design, Salt 100 PSV.

Konstruksjonsskipet til Eidesvik er også med en ny design, Salt 301 OCV. Skipet blir 145 meter langt og 31 meter bredt og med en dødvekt på ca. 13 500 tonn. Det utstyres med to store offshorekraner, en på 400 tonn og en på 100 tonn. Det er lugarplass til 150.

Ulstein Groups eget skipsinvesteringsselskap Blue Ship Invest har bestilt fire forsyningsskip av egen design, PX121. Ifølge kommunikasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulstein Group er ikke skipene bestilt for å fylle ordreboka.

– Vi har veldig tro på at det er behov for skip i dette markedssegmentet framover. Det er en langsiktig investering, men vi legger ikke skjul på at vi selger skipene dersom noen ønsker dem, sier Solheim til Teknisk Ukeblad.

Blue Ship Invest fikk tidligere i år levert det første av to PSV-er som er identisk med de fire nye. Verftet har fått svært positive tilbakemeldinger fra Remøy Shipping, som drifter skipet.

GC Rieber Shipping har bestilt et subsea konstruksjonsfartøy med SX121 design for levering 1. kvartal 2014.

Les også: Statoil leier forsyningsfartøy for 3,5 milliarder

Norske forskere gjør skipsfarten renere

Megarederi tester LNG-drift  Article3501_Image5585.jpg