Kinesiske myndigheter tar grep for å bedre luftkvaliteten. Landstrøm til skip er nå også ett av verktøyene de vil bruke. Bildet er fra dypvannskaia Yangshen ved Shanghai. (Foto: China Harbour)

LANDSTRØM

Nå bygger også Kina ut landstrøm i havnene

Luftforurensningen i kinesiske byer holder på å kvele befolkningen. Ett av tiltakene er å få skipene ved kai til å skru av motorene.

Myndighetene i Kina tar grep.

Innen 2020 vil myndigheten at 90 prosent av internasjonale anløp i de største havnene skal knytte seg til landstrøm når de ligger til kai, skriver Sustainable Shipping.com (krever innlogging).

Tiltak for bedre luft

Nettstedet siterer en rapport fra Transportdepartementet i Kina.

Landstrøm er listet opp som ett av de viktigste tiltakene i rapportens del «2015-2020 special execution programme» for skip- og havneforurensning.

Det kan tyde på at utbygging av infrastruktur og tilkoblingspunkter vil starte temmelig raskt.

EU har satt krav om landstrøm i europeiske havner innen 2025. Norske havner mener det blir for dyrt.

Forslag fra havnebyer

Kinesiske kystbyer har identifisert utslipp fra skip som ett av de største enkeltårsaker til luftforurensning.

Shanghai skal allerede ha annonsert planer for et større forsøksprosjekt med «cold ironing» for å redusere luftforurensningene.

Les også: Havner vil få Hurtigruten over på landstrøm

Sømløs swicth

Ved å koble seg på landstrøm når skipene kommer til kai, kan alle systemer og utstyr om bord forsatt brukes, mens hjelpemotoren stanses.

Strømforsyningen endres "sømløst" fra generator om bord til strøm via kabel fra land.

Dermed slipper ikke skipene ut NOx, svovel, partikler og CO2 de timene de ligger til kai og laster og losser. Internasjonale standarder sørger for at systemene snakker sammen og kan brukes over alt.

Les også: Brødrene Aa bygger sightseeingbåt med batteri

Helt propell: Sigurd Enge i Bellona arbeider for å gjøre skipsfarten mer miljøvennlig.
Vilje og evneSigurd Enge i Bellona. Tore Stensvold

Vilje og evne

Sigurd Enge i Bellona har jobbet for å få norske havner til å bygge ut landstrømtilbud.

Han tror det kan være lettere i et land som Kina å få til en massiv utbygging, men etterlyser politiske initiativ i Norge.

– Det ser ut til å være en politisk beslutning i Kina. Norske politikere må også tørre å ta slike beslutninger. Landstrøm er et veldig godt tiltak, og det er teknisk tilgjengelig, sier Enge til Teknisk Ukeblad.

Les også: Så mye drivstoff kan skip spare på å sette inn batterier

Vinn-vinn

For skipseiere og rederier er det økonomisk også gunstig. De sparer drivstoff og avgifter.

– Landstrøm er en lavthengende frukt. Dersom skipene også blir hybride og seiler inn og ut av havn på batterier, kan landstrøm samtidig lade batteriene. Da blir det enda mer gunstig for rederiene og luftkvaliteten blir bedre i et større område, sier Enge.

Kinesisk ECA

Kinesiske myndigheter skal nå være i sluttfasen med en ny lov om luftkvalitet og forurensning. Kina har også planer om ECA-områder (emission control areas, slik som vi har i Nord-Europa og utenfor kysten av USA).

Da stilles det strenger krav til svovelinnhold og utslippsgrenser nær kysten. I ECA-områdene er det ikke lov å bruke drivstoff med mer enn 0,1 prosent svovel.

I tillegg til å hindre luftforurensning, vil myndighetene kreve at havner har mottaksapparat for oljeforurenset vann, kjemisk vaskevann og avfall.

Målet: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip