Vision of the Fjords tegnet inn i Geirangerfjorden. (Bilde: Br. Aa)
Hoveddekket på den 40 meter lange og 15 meter brede sightseeingbåten. (Bilde: Br. Aa)
Sett ovenfra er gangveiene for rullestolbrukere eller trappevegrere tydelig. (Bilde: Br. Aa)
Utsikt bakover (akter) fra øvre dekk. (Bilde: Br. Aa)
Øvre dekk. (Bilde: Br. Aa)
Spektakulært skip for spektakulære fjorder og fjell. (Bilde: Br. Aa)
Seasight blir en hybrid med to elmotorer på 250 kW hver og en diseldrevet Scania-generator på 300 kW. (Bilde: Br. Aa)
Gangvei i Z-mønster preger designen. (Bilde: Brødrene Aa.)
Akterspeilet på Seasight. (Bilde: Br. Aa)
GA (general arrangement) for Seasight. Her er det sitteplass med god utsikt for 450 personer. (Bilde: Br. Aa)

SEASIGHT

Brødrene Aa bygger sightseeingbåt med batteri

I mai neste år kan 450 passasjerer reise så å si lydløst inn i Nærøyfjorden.

Seasight:

Lengde: 40 m

Bredde: 15 m

Materiale: Karbonfiber sandwich

Seter: 450

Klasse: DNV light craft

Hovedmotorer: 2x 250kw el. motor (permanentmagnet)

Propulsjon: Propeller

Generator: 300 kW Scania

Batteripakke: 500 kWh

Brødrene Aa er i gang med å bygge verdens første store sightseeingbåt som skal gå på batteri.

Fartøyet har fått betegnelsen Seasight og blir 40 meter langt og 15 meter bredt, bygget i karbon.

Det blir et hybridfartøy som vil ha generator til å produsere strøm for raskere transittetapper, men kun gå på batteri i åtte knop i Nærøyfjorden.

Verdensarv

Det er rederiet The Fjords AS som har bestilt fartøyet. Rederiet er eid av Fjord 1 og Flåm AS og arrangerer sightseeingturer i og rundt Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden.

Nærøyfjorden har havnet på Unescos verdensarvliste. Det er derfor ikke lov til å seile i mer enn 8 knop. Seasight vil derfor gå på batteridrift for å sikre turistene en stille opplevelse.

Skipet leveres etter planen 1. mai neste år. Verftet har bygget katamaraner og hurtigbåter i karbon siden 2002.

Karbonbåter kan bygges mye lettere enn tilsvarende i aluminium.

Les også: Lei av overfylte tog? Nå planlegger de en elektrisk fjordbane i Oslofjorden

Hoveddekket på den 40 meter lange og 15 meter brede sightseeingbåten.
Hoveddekket på den 40 meter lange og 15 meter brede sightseeingbåten. Br. Aa

Hybrid-oppsett

Med to elmotorer på 250 kW hver og en batteripakke på 500 kWh, vil opptil 450 passasjerer gli sakte og rolig inn i det spektakulære landskapet.

– Dette er et gjennombrudd for oss med ny, innovativ design. Det er spennende å kunne bruke vår kompetanse med å lage energieffektive hurtiggående katamaraner til å bygge miljøvennlige fartøy for lavere fart, sier administrerende direktør Tor Øyvin Aa til Teknisk Ukeblad.

Stad skipstunnel: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

Sett ovenfra er gangveiene for rullestolbrukere eller trappevegrere tydelig.
Sett ovenfra er gangveiene for rullestolbrukere eller trappevegrere tydelig. Br. Aa

20 og 8 knop

Fartøyet er basert på katamaranskrogene Brødrene Aa lever til hurtigbåter. I transitt vil katamaranen gå i rundt 20 knop.

Den vil benytte batterier i størst mulig utstrekning, men også kunne bruke generatoren til kraftforsyning til framdrift over lengre avstander.

– Konseptet er blitt fantastisk godt mottatt. Det er lagt vekt på at alle sal ha god utsikt og med universell utforming skal man kunne komme seg fra nederste til øverste dekk uten trapper, sier Aa.

Nytt hurtigbåtkonsept: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop

Spektakulært skip for spektakulære fjorder og fjell.
Spektakulært skip for spektakulære fjorder og fjell. Br. Aa

Veinspirasjon

Han viser til hjemmesiden der tankene bak designen forklares.

Der er det blant annet bilde av en vei som klatrer i Z-formasjon opp fjellsiden. Det ga inspirasjon til både gangvei og design.

Brødrene Aa ble etablert i 1947 og på 80-tallet kjent for sine luftputekatamaraner i fiberglass som kunne gå i 50 knop.

Brødrene Aa var tidlig ute med å levere komponenter i karbonfiber og fra 2002 også båter, både enskrogs og toskrogs.

Verftet ligger i Hyen i Nordfjord og har 110 ansatte.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe