FULL PAKKE: Slik blir Honda Crosstourer med full touringutrustning. Som vanlig på denne typen sykkel er det forholdsvis smale dekk. 110 foran og 150 bak. Forhjulet er på 19 tommer. Vekten er skremmende høy på Hondas SUV. (Bilde: Joachim Seehusen)

Motorsykkel-SUV er siste skrik

  • t2

OFFROAD-ENDURO

Motorsykler laget for bruk utenfor asfalterte veier kalles gjerne offroadsykler, eller enduro. Slike sykler kjennetegnes ved at de er lette, motorene har sjelden slagvolum over 750 ccm og de er én- eller tosylindrede. Fjæringsveien er betydelig lengre enn på gatesykler og fjærene er mykere. Syklene har tradisjonelle eikehjul fordi de er smidigere enn stive støpte aluminiumhjul. Dekkene har knastemønster og forhjulet har gjerne en diameter på 21 tommer, mens en gatesykkel har typisk 17 tommers forhjul. Bak er 17 tommer vanlig for begge typer.

Gradvis har denne typen motorsykler fått en avlegger der vekten er høyere, komforten bedre og motorene er større og kraftigere. Nå har de nådd et punkt der ikke stort mer enn designet har noe med begrepet offroad eller enduro å gjøre, men populariteten bare øker og øker.

Tyske BMW har ledet denne utviklingen, som startet med modellen R80G/S, der G står for Gelände som betyr terreng eller landskap og S står for Strasse, som betyr gate. De første modellene var ekte kombimodeller som var utmerket å kjøre i terrenget, vekten var ikke mer enn 186 kg. Gradvis har de så vokst seg ut av offroadsegmentet. Siste modell, R1200GS veier 256 kg.

Ingen enkeltstående motorsykkelmodell har solgt så mye som BMWs GS-serie, nå kommer konkurrentene etter for å ta en del av dette markedet.

EICMA er årets viktigste begivenhet for alle som interesserer seg for motorsykler. På årets messe – i motebyen Milano – var det motorsyklenes svar på Sport Utility Vehicles som sto i sentrum.

BMW-dominansen over

I mange år har BMW hatt dette markedet. Først da modellen R1200GS hadde vært mestselgende enkeltmodell i mange år våknet de øvrige produsentene.

Først ute var Ducati, som lanserte sin Multistrada 1200 for to år siden. Den slo ned som en bombe i mc-verdenen og salget gikk rett til himmels.

Så fulgte Yamaha etter for et år siden med XT1200Z Super Téneré, den har fått mye ros for høy komfort, men salget har ikke tatt av som for BMW og Ducati.

Vokser raskt

I år fulgte både Triumph, Honda og Kawasaki etter med motorsterke og velutstyrte sykler hovedsakelig for gatebruk men sterkt inspirert av rene offroadsykler.

Denne klassen, som verken produsentene eller mc-pressen har funnet noe entydig og godt navn på er nå den raskest voksende.

TRIUMPH: Triumphs nye 1200 Explorer var ventet med stor spenning. Tresylindret rekkemotor på 1215 ccm, 137 hk og 121 Nm borger for både rask aksellerasjon og knapt behov for å bruke girpedalen. Som de fleste i motorsyklenes svar på SUV har også denne 19 tommers forhjul og kardang i stedet for kjede.
TRIUMPH: Triumphs nye 1200 Explorer var ventet med stor spenning. Tresylindret rekkemotor på 1215 ccm, 137 hk og 121 Nm borger for både rask aksellerasjon og knapt behov for å bruke girpedalen. Som de fleste i motorsyklenes svar på SUV har også denne 19 tommers forhjul og kardang i stedet for kjede. Joachim Seehusen

Triumph Explorer

Størst interesse var det i år for Triumphs nye 1200 Explorer. Sykkelen har en nyutviklet motor på 1215 ccm, som på de fleste Triumpher er det en tresylindret rekkemotor. Motoren yter 137 hk og har et maksimalt dreiemoment på 121 Nm.

Det er bra i denne klassen. Siden fjæringsveien er lang og bakkeklaringen god blir de gjerne høye. Triumph har klart det kunststykket å holde setehøyden på 837–857 mm, som er lavt i denne klassen. Triumphen veier 259 kg kjøreklar.

BILDESERIE: Motorsykkelorgie i Milano

Fet generator

Triumph har utstyrt Explorer med en generator på 950 watt, som er klassens beste. Dagens motorsyklister vil ha elektrisk oppvarmete håndtak, ekstralys, elektrisk oppvarmete kjøreklær eller sete.

GPS er et must på slike sykler og sammen med intercomanlegget når man raskt grensen for hva en mindre generator klarer å levere.

Honda Crosstourer

Honda vil også inn på dette markedet, og presenterte sin Crosstourer, med en V-firer på 1237 ccm. Den yter 129 hk og 126 Nm, som er klassens beste dreiemoment. Ulempen er vekten.

Hondaen finnes i to versjoner, en med tradisjonell manuell girkasse og en med to kløtsjer og valget mellom manuell, halv- eller helautomatisk giring. Den første veier kjøreklar 275 kg og den siste hele 285 kg.

Det er nærmest uforståelig at en nyutviklet sykkel veier så mye og vi gjetter på at svært mange potensielle kunder mister interessen når de ser hvor tung den er.

KAWASAKI: Kawasaki har tatt utgangspunkt i ramme og motor fra Z1000-modellen til sin SUV, kalt Versys 1000. En mindre versjon, Versys 650 har fått meget gode omtaler i motorpressen.
KAWASAKI: Kawasaki har tatt utgangspunkt i ramme og motor fra Z1000-modellen til sin SUV, kalt Versys 1000. En mindre versjon, Versys 650 har fått meget gode omtaler i motorpressen. Joachim Seehusen

Kawasaki Versys

Siste nykommer på SUV-siden er Kawasaki med Versys 1000. De har valgt samme vei som Ducati og satser på kjededrift til bakhjulet og typisk gatedimensjon på hjulene.

Motoren er en firesylindret rekkemotor tatt fra modellen Z1000 og tunet noe ned til 118 hk. Det er fortsatt sparsomt med informasjon om Kawasakien, men vi vet at lillebroren, Versys 650 har fått meget gode kritikker.

Alle syklene er utstyrt med ABS, med forskjellige modi for hvordan motoren avgir kreftene, traction-control og annet elektronisk godteri som nå er på full fart inn i mc-verdenen.

Tilbudet av ekstrautstyr er normalt godt for denne klassen, der kundene gjerne er godt voksne og erfarne.

Les også: India og Kina vil ta mc-markedet