T2

Motorsykkel-SUV er siste skrik

FULL PAKKE: Slik blir Honda Crosstourer med full touringutrustning. Som vanlig på denne typen sykkel er det forholdsvis smale dekk. 110 foran og 150 bak. Forhjulet er på 19 tommer. Vekten er skremmende høy på Hondas SUV.
FULL PAKKE: Slik blir Honda Crosstourer med full touringutrustning. Som vanlig på denne typen sykkel er det forholdsvis smale dekk. 110 foran og 150 bak. Forhjulet er på 19 tommer. Vekten er skremmende høy på Hondas SUV. Bilde: Joachim Seehusen
Joachim Seehusen
28. nov. 2011 - 12:09
Vis mer

EICMA er årets viktigste begivenhet for alle som interesserer seg for motorsykler. På årets messe – i motebyen Milano – var det motorsyklenes svar på Sport Utility Vehicles som sto i sentrum.

BMW-dominansen over

I mange år har BMW hatt dette markedet. Først da modellen R1200GS hadde vært mestselgende enkeltmodell i mange år våknet de øvrige produsentene.

Først ute var Ducati, som lanserte sin Multistrada 1200 for to år siden. Den slo ned som en bombe i mc-verdenen og salget gikk rett til himmels.

Så fulgte Yamaha etter for et år siden med XT1200Z Super Téneré, den har fått mye ros for høy komfort, men salget har ikke tatt av som for BMW og Ducati.

Vokser raskt

I år fulgte både Triumph, Honda og Kawasaki etter med motorsterke og velutstyrte sykler hovedsakelig for gatebruk men sterkt inspirert av rene offroadsykler.

Denne klassen, som verken produsentene eller mc-pressen har funnet noe entydig og godt navn på er nå den raskest voksende.

TRIUMPH: Triumphs nye 1200 Explorer var ventet med stor spenning. Tresylindret rekkemotor på 1215 ccm, 137 hk og 121 Nm borger for både rask aksellerasjon og knapt behov for å bruke girpedalen. Som de fleste i motorsyklenes svar på SUV har også denne 19 tommers forhjul og kardang i stedet for kjede.
TRIUMPH: Triumphs nye 1200 Explorer var ventet med stor spenning. Tresylindret rekkemotor på 1215 ccm, 137 hk og 121 Nm borger for både rask aksellerasjon og knapt behov for å bruke girpedalen. Som de fleste i motorsyklenes svar på SUV har også denne 19 tommers forhjul og kardang i stedet for kjede.

Triumph Explorer

Størst interesse var det i år for Triumphs nye 1200 Explorer. Sykkelen har en nyutviklet motor på 1215 ccm, som på de fleste Triumpher er det en tresylindret rekkemotor. Motoren yter 137 hk og har et maksimalt dreiemoment på 121 Nm.

Det er bra i denne klassen. Siden fjæringsveien er lang og bakkeklaringen god blir de gjerne høye. Triumph har klart det kunststykket å holde setehøyden på 837–857 mm, som er lavt i denne klassen. Triumphen veier 259 kg kjøreklar.

BILDESERIE: Motorsykkelorgie i Milano

Fet generator

Triumph har utstyrt Explorer med en generator på 950 watt, som er klassens beste. Dagens motorsyklister vil ha elektrisk oppvarmete håndtak, ekstralys, elektrisk oppvarmete kjøreklær eller sete.

GPS er et must på slike sykler og sammen med intercomanlegget når man raskt grensen for hva en mindre generator klarer å levere.

Honda Crosstourer

Honda vil også inn på dette markedet, og presenterte sin Crosstourer, med en V-firer på 1237 ccm. Den yter 129 hk og 126 Nm, som er klassens beste dreiemoment. Ulempen er vekten.

Hondaen finnes i to versjoner, en med tradisjonell manuell girkasse og en med to kløtsjer og valget mellom manuell, halv- eller helautomatisk giring. Den første veier kjøreklar 275 kg og den siste hele 285 kg.

Det er nærmest uforståelig at en nyutviklet sykkel veier så mye og vi gjetter på at svært mange potensielle kunder mister interessen når de ser hvor tung den er.

KAWASAKI: Kawasaki har tatt utgangspunkt i ramme og motor fra Z1000-modellen til sin SUV, kalt Versys 1000. En mindre versjon, Versys 650 har fått meget gode omtaler i motorpressen.
KAWASAKI: Kawasaki har tatt utgangspunkt i ramme og motor fra Z1000-modellen til sin SUV, kalt Versys 1000. En mindre versjon, Versys 650 har fått meget gode omtaler i motorpressen.

Kawasaki Versys

Siste nykommer på SUV-siden er Kawasaki med Versys 1000. De har valgt samme vei som Ducati og satser på kjededrift til bakhjulet og typisk gatedimensjon på hjulene.

Motoren er en firesylindret rekkemotor tatt fra modellen Z1000 og tunet noe ned til 118 hk. Det er fortsatt sparsomt med informasjon om Kawasakien, men vi vet at lillebroren, Versys 650 har fått meget gode kritikker.

Alle syklene er utstyrt med ABS, med forskjellige modi for hvordan motoren avgir kreftene, traction-control og annet elektronisk godteri som nå er på full fart inn i mc-verdenen.

Tilbudet av ekstrautstyr er normalt godt for denne klassen, der kundene gjerne er godt voksne og erfarne.

Les også: India og Kina vil ta mc-markedet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.