VIL LÆRE: Markedsdirektør Anuj Dua i verdens største mc-produsent tar sikte på å erobre det europeiske markedet. (Bilde: Joachim Seehusen)

India og Kina vil ta mc-markedet

  • Motor

MILANO: Motorsykkelen er en europeisk oppfinnelse. På det meste var det flere hundre produsenter bare i Storbritannia.

Ukjente

I 1969 startet Honda en japansk revolusjon da selskapet lanserte den berømte CB750 Four. Nå er det kineserne og inderne som er på vei opp.

Hero MotoCorp Ltd ble stiftet i 1984. I år produserer selskapet 35 469 054 motorsykler, opp fra 25 millioner i 2008. Det er et fantastisk antall, men i Europa har selv mc-entusiaster ikke hørt om selskapet.

– Vårt marked er i Asia og Afrika, det stemmer at vi er helt ukjente i Europa, bekrefter Anuj Dua, markedsdirektør i selskapet.





LEKKER: Denne kinesiske Jiajue Motrac har en 250 cc motor som yter 19 kW eller 25,8 hk. Den ensylindrete motoren har fire ventiler og doble overliggende kamaksler. Selskapet oppgir ikke noe om bensintilførselen, det tyder på at det er forgasser.
LEKKER: Denne kinesiske Jiajue Motrac har en 250 cc motor som yter 19 kW eller 25,8 hk. Den ensylindrete motoren har fire ventiler og doble overliggende kamaksler. Selskapet oppgir ikke noe om bensintilførselen, det tyder på at det er forgasser. Joachim Seehusen

Negative tilbakemeldinger

På EICMA i Milano, som er verdens største og viktigste motorsykkelmesse, både for bransjen selv og for forbrukere, har Hero MotoCorp en stor stand.

Den er fylt opp med sykler fra 125 ccm til 400 ccm som alle ser litt gammeldagse ut. Deltakelsen på EICMA er første steg mot Europa og senere USA for det indiske selskapet.

Dua forteller at han ikke er interessert i å finne en europeisk distributør – ennå.

– Kun en av våre modeller vil ha en sjanse her. Dette er vårt første steg, først og fremst er vi her for å se hvordan bransjen reagerer. Vi skal nå gjennomføre en stor og grundig markedsundersøkelse før vi begynner å utvikle sykler for det europeiske markedet. For syklene vi har med oss hit ber vi om negative tilbakemeldinger, det er det vi trenger for å lage noe som europeiske kunder vil ha.





Mange kinesere

Ved siden av det indiske selskapet var årets EICMA preget av et langt høyere antall kinesiske produsenter enn tidligere. Nå nøyer de seg ikke med å selge komponenter, men stiller med komplette motorsykler.

Også kineserne holder seg foreløpig til de mindre syklene. Når det gjelder utseendet, er noen av dem fullt på høyden med det beste fra japanske og europeiske produsenter.

Når det gjelder teknikken, ligger de fortsatt et par tiår bak. Her er det lite vannkjølte motorer, forgassere dominerer og kamakslene har kun unntaksvis funnet veien til topplokket.





KOMMER STERKT: Kinesiske Sonic Motor Technology vil ha en bit av den europeiske mc-kaken. Salgsdirektør Roy Luo lover større og mer moderne sykler for et kresent europeisk  publikum.
KOMMER STERKT: Kinesiske Sonic Motor Technology vil ha en bit av den europeiske mc-kaken. Salgsdirektør Roy Luo lover større og mer moderne sykler for et kresent europeisk publikum. Joachim Seehusen

Sonic

En av de kinesiske selskapene er Sonic, fra byen Wuxi nær Shanghai. Hovedproduktet til Sonic, som ble stiftet for ti år siden, er små scootere med 50 og 125 ccm motorer.

– Nå har vi begynt å planlegge utvikling og produksjon av større sykler, sier Roy Luo, salgsdirektør i Sonic Motor Technology Co.

Luo forteller at selskapet passerte 100 000 enheter for to år siden, i år vil det rulle mer enn 150 000 Sonic-scootere ut fra fabrikken.

– Vi kommer

Ved siden av firetaktsmotorer har Sonic også en elektrisk scooter med en motor som yter 800 watt og 15.8 Nm.

Blysyrebatteriet har en kapasitet på 20 Ah. Altså ikke all verden.

– Vi kommer, vi har også en elektrisk motor som yter 1.5 kW. For forbrenningsmotorene planlegger vi motorer med høyere ytelse og moderne elektronikk, sier Luo. Men han nekter å være mer presis.

BILDESERIE: Motorsykkelorgie i Milano