NY RAMME: Ducatikjennere vil se at den tradisjonelle fagverksrammen som Ducati har benyttet i årtier nå er borte. I stedet er det kommet en monocoque ramme i aluminium. Motoren er en del av den bærende konstruksjonen. Rammen veier ikke mer enn 5 kg. (Bilde: Joachim Seehusen)
KAOS: Det var det rene kaos rundt Ducatis nye 1199 Panigale. Entusiastene måtte vente lenge, og bruke albuene for å kjempe seg frem for å få en titt. De tørre dataene er som følger: 195 hk, 132 Nm, 164 kg tørr, 188 kg kjøreklar. (Bilde: Joachim Seehusen)
FETT: Bakfelgen måler 6" x 17" og på den sitter det et fett 200/55 dekk. Det er ikke såå mange årene siden selv en sportssykkel nøyde seg med 150-dekk. Foran bakdekket går eksosrøret fra den bakre sylinderen i en bue ned til potten under motoren. (Bilde: Joachim Seehusen)
SETTER STANDARD: Med 24000 km mellom hver service setter Ducati en helt ny standard. Fortsatt skal mange japanske sykler på verksted etter 6000 km. For å klare dette er blant annet remmen som drev kamakslene skiftet til kjede. Tørrklutsjen er også forsvunnet til fordel for en mer brukervennlig våtklutsj. Motoren er ganske ekstrem med 112 mm boring og en slaglengde på 60,8 mm. Det muliggjør høye turtall uten at stempelhastigheten blir for høy. (Bilde: Joachim Seehusen)
VINNEREN: Med denne sykkelen vant spanjolen Carlos Checa verdensmesterskapet i Superbike i 2011, en Ducati 1198. Plutselig ble det gårsdagens sykkel. Her er det fagverksramme av stål, remdrift av kamakslene og tørrklutsj. Fra og med 2012 er alt dette borte. (Bilde: Joachim Seehusen)
SEIERHERREN: Med denne Hondaen vant autralieren Casey Stoner årets MotoGP, som er motorsykkelsportens svar på Formel 1. Motoren er en V4 på 800 ccm som yter mer enn 208 hk. Sykkelen veier ikke mer enn 150 kg og toppfarten er mer enn 330 km/t, avhengig av utveksling. (Bilde: Joachim Seehusen)
STYGGDOM: Ekte motorsyklister grøsser når de blir vist slikt som dette. Denne doningen har fire hjul, men kan fortsatt legges ned i kurver. (Bilde: Joachim Seehusen)
SHOW: Show, konkurranser og stuntkjøring hører med når mc-folket samles til messe. Her fra en konkurranse for de med støttehjul. (Bilde: Joachim Seehusen)
TRIUMPH: Triumphs nye 1200 Explorer var ventet med stor spenning. Tresylindret rekkemotor på 1215 ccm, 137 hk og 121 Nm borger for både rask aksellerasjon og knapt behov for å bruke girpedalen. Som de fleste i motorsyklenes svar på SUV har også denne 19 tommers forhjul og kardang i stedet for kjede. (Bilde: Joachim Seehusen)
HONDA: Heller ikke Honda kunne holde seg unna de offradinspirerte gatesyklene stort lenger. Den japanske giganten viste modellen Crosstourer, med motor og drivverk fra fjorårets nye VFR1200. 1237 ccm, 129 hk. Vekten skremmmer nok mange, den starter på 275 kg og øker til 285 kg hvis du velger automatgir. (Bilde: Joachim Seehusen)
FULL PAKKE: Slik blir Crosstourer med full touringutrustning. Som vanlig på denne typen sykkel er det forholdsvis smale dekk. 110 foran og 150 bak. Forhjulet er på 19 tommer. (Bilde: Joachim Seehusen)
VOLDSOMT: Når man ser hvor dominerende kardangen er på Hondas Crosstourer kan det være like godt å skjule den under en sideveske. Utvilsomt mer praktisk enn kjede, men noen designmessig innertier er det ikke. (Bilde: Joachim Seehusen)
MOTE 1: Den tiden er for lengst forbi da bremseskivene kun skulle bidra til å stanse en motorsykkel. Nå skal de også se fine ut. Så er det et spørsmål om smak om bremseskiver med dødningeholder kan kalles fine. (Bilde: Joachim Seehusen)
MOTE 2: Har du en toppboks på motorsykkelen din må du srøge for at desginet stemmer overens med hjelmen. Hvis ikke er du håpløst gammeldags og utafor. I hvert fall i motebyen Milano. (Bilde: Joachim Seehusen)

BILDESERIE: Motorsykkelorgie i Milano

  • bildeserier