Som vanlig er når et nytt Boeing-fly skal i lufta for første gang, var Paine Field fylt opp av tilskuere i går formiddag da 747-8I tok av. (Bilde: Jim Anderson)

Kjempejumboen i lufta

Tusenvis av tilskuere var samlet på Boeing-fabrikken i Everett søndag morgen for å få med seg den historiske flygingen med B747-8I. Den videreutviklede og forstørrede versjonen av 747 som fløy første gang i 1969.

Klokka 09.59 søndag (17.59 norsk tid) tok den rødmalte jumbojeten av fra Paine Field. Jomfruferden varte i hele 4 timer og 25 minutter. 747-en landet på Boeing Field i Seattle klokka 14.24 etter en vellykket testflyging.

Fraktversjonen fløy i fjor

Den første ferden gikk øst i delstaten Washington i høyder opp til 19 000 fot og en hastighet opp til 250 knop.

Testpilotene bruker den første flygingen til å bekrefte at de basale flyferdighetene er på plass i maskinen. Senere skal flytypen settes på tøffere prøver i et testprogram som strekker seg over 600 flytimer.

Denne flygingen skjedde et drøyt år etter at fraktversjonen av samme fly, 747-8F, fløy for første gang.

Det foregikk 8. februar i fjor: Jumbojeten er blitt enda større

Et par måneder etter at 787 fløy for første gang: Drømmen gikk i oppfyllelse

Større nakke og mage

Både frakt- og passasjerversjonen er 5,6 meter lengre enn 747-400, men de har lagt på seg de ekstra meterne på litt forskjellige steder.

For å beskrive skrogforlengelsen med menneskelig anatomi: 747-8F har fått 1,5 meter på magen og 4,1 meter rundt brystet, mens 747-8I har samme halvannen meter rundt magen, mens 4,1 meter er lagt til i nakken.

Det betyr at øverste dekk er blitt større, noe som gjør det mulig for lanseringskunden Lufthansa å montere inn flere førsteklasse- og businesseter.

Mens 747–400 som flyr i dag er 70,6 meter langt, er nyversjonene altså 76,2 meter fra nese til hale.

De ekstra meterne gjør at fraktversjonen har 16 prosent større lastekapasitet i volum enn 747-400F, 858,3 m³. Løftekapasiteten på 140 tonn er 20 tonn mer enn forgjengeren.

Passasjerversjonen får plass til 51 seter ekstra slik at en treklasserskabin kan romme 467 reisende. Her blir cargovolumet økt med hele 26 prosent sammenlignet med 747–400.

BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene

Oppe på andre dekk som er blitt 5,6 meter lengre i den nye 747-8.
Slik er fasilitetene på øverste dekk i nye Boeing 747-8I for dem som stort nok flybillettbudsjett. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Nye motorer og vinger

747–8 har dessuten fått nye vinger. Borte er de oppovervendte vingetuppene (winglets) vi kjenner fra 747–400. De er erstattet av såkalte "raked wingtips" som minner om for eksempel vingetuppene på 787 Dreamliner.

747–8 er utstyrt med fire GEnx-2B-motorer, hver med 66 500 pund skyvekraft. Den nye generasjonen motorer skal ifølge General Electric støye mindre og være langt mer effektive enn CF6-motorene de skal erstatte.

Dette, samt den nye vingedesignen og andre aerodynamiske nydesign, skal bidra til at nye 747 bruker cirka 16 prosent mindre drivstoff enn den gamle.

Den første 747-8I lander på Boeing Field etter en vellykket testflyging. Foto: Boeing