Fraktversjonen av nye 747-8 fløy for første gang mandag. (Bilde: Boeing)

Jumbojeten er blitt enda større

Jomfruturen med 747-8F (fraktversjon) gikk fra Boeings egen flyplass Paine Field i Everett i går. Turen forløp uten problemer.

Fløy som en vanlig 747

Flyet tok av klokka 12.39 lokal tid, og landet igjen drøyt tre og en halv time etterpå. I cockpiten satt testpilotene Mark Feuerstein og Tom Imrich.

– Flyet oppførte seg akkurat som forventet, omtrent som en 747-400, fortalte Feuerstein etter landing.

Dette flyet skal nå inn i et testprogram sammen med to andre 747-8-maskiner. De skal de neste månedene akkumulere mer enn 1 600 flytimer. Første leveranse skal etter planen skje mot slutten av året.

Det er under to måneder siden forrige jomfruferd fra Boeing-fabrikken. Da var det 787 Dreamliner som gikk på vingene.

Les saken: Drømmen gikk i oppfyllelse

Forlenget

Den mest iøynefallende forskjellen på den nye jumbojeten i forhold til den tidligere, er at den er lengre. 5,6 meter lengre enn 747-400 for å være nøyaktig. Skroget forlenges på forskjellige steder på frakt- og passasjerversjonene:

En ekstra bilring gjør at nye 747 legger på seg 5,6 meter. I passasjerversjonen (747-8I) blir det øvre dekket forlenget. Illustrasjon: Boeing

5,6 meter høres kanskje ikke ut som all verden, men disse meterne er tilstrekkelig til å øke lastekapasiteten i volum med 16 prosent, til 858,3 m3. Løftekapasiteten på 140 tonn er 20 tonn mer enn 747-400F.

Passasjerversjonen, 747-8I (Intercontinental), vil få plass til 51 seter ekstra slik at en treklasserskabin kan romme 467 reisende. Her blir cargovolumet økt med hele 26 prosent sammenlignet med 747-400.

Ny teknologi

Mens flyet er en videreutvikling av 747 som fløy for første gang i 1969, er mye av teknologien hentet fra 787-programmet.

747-8F er utstyrt med fire GEnx-2B-motorer, hver med 66 500 pund skyvekraft. Den nye generasjonen motorer skal ifølge General Electric støye mindre og være mer effektive enn CF6-motorene de skal erstatte. Dette, og den nye vingedesignen, skal bidra til at nye 747 bruker cirka 15 prosent mindre drivstoff enn den gamle.

Volvo Aero på Kongsberg skal levere deler til denne motoren:

– Vi har verdens beste ingeniører

Boeing 747-8 har blant annet helt nytt landingsstell. Foto: Boeing

Leveres i år

Det er fraktselskapene Cargolux fra Luxembourg og Nippon Cargo Airlines fra Japan som står først i køen for 747-8F. Førstnevnte skal etter planen få det første flyet mot slutten av dette året.

Passasjerversjonen skal leveres et år senere, i fjerde kvartal 2011. Her er det Lufthansa som har første bestilling inne.

Boeing opplyser at de for øyeblikket har 108 bestillinger på 747-8, hvorav 76 er av fraktversjonen.

Boeing 747-8 har blant annet helt nytt landingsstell. Foto: Boeing