Konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen (fra venstre), administrerende direktør Odd Tore Kurverud i Volvo Aero Norge og Olav Volldal fra Kongsberg Automotive snakket om finanskrisa på Teknologidagene 2009. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Vi har verdens beste ingeniører

KONGSBERG: Konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen synes framtidsbildet for norsk eksportindustri generelt er betenkelig. Hovedsakelig fordi konkurrentene i lavkostland ikke bare produserer billigere, men også bygger kompetanse i hurtigere takt.

Uredde og kreative

– Man kan spørre hvordan det er mulig å konkurrere for oss i Norge og Europa. Men heldigvis har ligningen flere parametre, sa Qvam på Teknologidagene som startet i dag.

Han trekker fram ingeniørkvalifikasjonene som det viktigste fortrinnet. Norske ingeniører er kjent for å være helt i verdenstoppen, påpekte han.

– Jeg tror det også har noe å gjøre med norsk kultur. De har en kreativitet og en ureddhet som gjør dem mer effektive og i stand til å komme raskere fram til resultater enn mange andre, uttalte Qvam.

I tillegg til system- og markedskompetanse og klynger, mener han kundekompetanse er Kongsberg Gruppens store pre:

– Vi produserer utstyr som skal brukes. Det å ha forståelse for kundens behov og se operatørens perspektiv, kan ikke kopieres om enn kostnadene er aldri så lave, påpekte Qvam.

Industritoppene på plass

Hele toppsjiktet fra kompetansebedriftene på Kongsberg var på plass ved Høgskolen i Buskerud for å snakke om hvordan de jobber for å komme seg gjennom finanskrisa, og ikke minst hvordan de ser for seg situasjonen framover.

I tillegg til Walter Qvam deltok konsernsjef Olav Volldal i Kongsberg Automotive (KA), administrerende direktør Odd Tore Kurverud i Volvo Aero Norge og Arild Selvig som har ansvaret for teknologi- og forretningsutvikling og russlandsaktiviteten i FMC Technologies.

Volldal kom med sin humoristiske, dog alvorlig mente, oppsummering slik:

– Takk og lov for at vi ikke hadde penger da finanskrisa kom. Det førte til at vi måtte sette inn tiltak umiddelbart i stedet for å vente på at det hele skulle gå over, slik noen av konkurrentene våre gjorde.

Lærebokøvelser

Volldal understreket at det ikke er noen kunstferdige og kjappe løsninger de har brukt for å overleve. KA har kun fulgt læreboka. Først og fremst er kostnadene kuttet. Som igjen har ført til at konsernet gikk fra 11.560 til 7.992 ansatte.

– En tøff øvelse, spesielt for dem som rammes, men helt nødvendig for å bevare organisasjonen. Nå er vil tilbake på 8.800 ansatte, fortalte Volldal.

KA-sjef Olav Volldal. Foto: Per Erlien Dalløkken

I tillegg til å kutte kostnadene, har KA bedret likviditeten i perioden med over 250 millioner euro gjennom tilførsel av ny egenkapital, frigjøring av arbeidskapital og ved å kvitte seg med enkelte virksomheter.

– Utfordringen har vært å gjennomføre dette samtidig som vi har jobbet for å kapre nye ordrer. Men vi har unngått å koke settepotetene og skjermet utvikling og markedsjobbing så godt det lar seg gjøre.

– Dessuten har finanskrisa brakt med seg noe positivt, nemlig at en nødvendig strukturendring i bilindustrien tvang seg fram. Overkapasiteten er fjernet og de sterke som overlever får mer å gjøre. Kongsberg Automotive kommer styrket ut av dette, understreket KA-sjefen.

Oppsigelser

Volvo Aero Norge og spesielt FMC Technologies er i en senere fase av finanskrisa.

Les saken: 128 mister jobben

For Volvo Aero, som eksporterer 99,8 prosent, er den lave dollarkursen en ekstrabelastning til at luftfartsindustrien generelt er har måttet ta en nødlanding.

Kurverud påpekte at bedriften, som har 480 ansatte på Kongsberg, er posisjonert til å levere til begge motoralternativene til kampflyet F-35 (F135 og F136).

Men det er det sivile markedet som er størst, og her svikter det mest. For eksempel de stadige forsinkelsene med Boeing 787 Dreamliner, der Volvo Aero er involvert i GEnx-motoren (1B) som også skal benyttes til nestegenerasjons jumbo – Boeing 747-8 (2B). Selskapet er dessuten med på verdens største motorprogram, CFM56, som har levert 20.000 motorer så langt og trolig vil bygge ytterligere 10.000 i framtida.

– Vi aner ikke hvor langvarig krisa blir, men vi tror nok at vi er i ferd med å se bunnen. Og av erfaring fra tidligere kriser i flyindustrien vet vi at når oppgangen først kommer, skjer det bratt og fort, sa Kurverud.