Vegdirektoratet vil ha en liste over norske bileiere som unnlater å oppgradere dieselmotorer utstyrt med jukseprogramvare. (Bilde: Volkswagen)

VW-SKANDALEN

Juksebileiere risikerer bruksforbud

Hvis de ikke møter opp på verkstedet.

147.139 biler i Norge er berørt av avsløringene av utslippsjuks. Til neste år starter den gigantiske tilbakekallingskampanjen for bilene av typen VW, Audi og Skoda.

Norske myndigheter krever en oversikt over bileiere som ikke møter opp til verkstedtime med dieselbiler som har jukseprogramvare.

Det kommer frem i et brev sendt fra Vegdirektoratet til Volkswagen-importør Harald A. Møller.

Tjeneste: Sjekk om din bil er berørt av utslippsjukset

Manipulerte kjøretøy

«Vi gjør det helt klart at alle manipulerte kjøretøy vil bli gjenstand for nødvendig oppfølging fra myndighetenes side» skriver Vegdirektoratet til Volkswagen-importøren.

Når tilbakekallingskampanjen er over, vil de ha tilbakemelding om resultat og status.

«Herunder oversikt over innkalte biler dere eventuelt ikke har fått inn til modifisering eller ikke fått modifisert av andre årsaker», skriver Vegdirektoratet.

VW-skandalen: VW-skandalen: De er utslippsjegerne ingen lurer

Bruksforbud

– Volkswagen er pålagt å utbedre alle berørte biler, da disse har ulovlig programvare og dermed ikke er forskriftsmessige, skriver Espen Andersson, avdelingsdirektør ved Vegdirektoratets seksjon for kjøretøy til Teknisk Ukeblad.

Han forteller at de vil få en oversikt over berørte biler som ikke er utbedret, og dermed ikke er forskriftmessige. Bileierne vil få brev med pålegg om utbedring av bilene innen en rimelig frist.

– Dersom bilene ikke utbedres innen fristen, vil vi kunne nedlegge bruksforbud, på samme måte som gjøres når andre forhold med kjøretøy ikke er i orden, skriver han.

– Vi håper imidlertid at dette ikke vil gjelde mange, da det vil være rikelig med tid, og det vil bli sendt flere påminnelser, før dette skjer, forteller han.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

– Undergraver

I brevet understreker vegmyndighetene at de er lite begeistret for saken.

«Statens vegvesen anser denne saken som svært alvorlig, da den undergraver det europeiske typegodkjenningssystemet og det langsiktige arbeidet med å forbedre luftkvaliteten i norske byer», heter det i brevet.

Trolig ny rekord: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Teknisk løsning godkjent

Nylig ble Volkswagens tekniske løsningen for utbedring av EA 189-motorer av typen 2.0 TDI og 1.6 TDI godkjent av det tyske biltilsynet Kraftfahrt-Bundesamt.

Det betyr at det foreligger en løsning for de fleste av de berørte bilene i Norge.

For VW gjenstår det å få godkjent en teknisk løsning for å utbedre 1,2-litersmotorene.

– Helt klart merkbart: Så mye kraft mistet VW-motoren da testerne forsøkte å lure bilen

Oppdatering og delebytte

– Godkjennelsen fra tyske veimyndigheter er et viktig steg videre i denne krevende saken, uttalte Møllersjef Terje Male nylig i en pressemelding.

2-litersmotorene trenger kun en programvareoppdatering, og denne skal kun ta omtrent en halvtime per bil.

På 1,6-litersmotorene skal det monteres en såkalt strømningstransformator foran luftmassemåleren. Enheten skal redusere virvlingen av luft foran luftmassemåleren. Dette skal gi bedre målinger av luftgjennomstrømningen, som er et viktig parameter for å sikre optimal forbrenning, ifølge pressemeldingen fra Volkswagen. I tillegg må også programvaren til 1.6 TDI-motoren oppdateres. Montering og oppdatering er estimert til å ta mindre enn én time.

Les også:

Slik renses dieselmotoren for NOx