INDUSTRI

Så mye kraft mistet VW-motoren da testerne forsøkte å lure bilen

– Vil helt klart være merkbart også for en normalbilist.

Testerne mener de har funnet et betydelig tap av dreiemoment og hestekrefter på lave turtall hos en VW Jetta som ble lurt til å tro den ble utslippstestet. Bildet er fra EPAs laboratorium, der bilens bakhjul er festet under testingen.        FOTO: HANNE HATTREM/VG
Testerne mener de har funnet et betydelig tap av dreiemoment og hestekrefter på lave turtall hos en VW Jetta som ble lurt til å tro den ble utslippstestet. Bildet er fra EPAs laboratorium, der bilens bakhjul er festet under testingen. FOTO: HANNE HATTREM/VG Bilde: Hattrem, Hanne/VG/NTB Scanpix
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
6. okt. 2015 - 10:28

Det amerikanske bilnyhetsstedet TFLcar.com (The Fast Line car) har forsøkt å teste jukseprogramvaren som er installert i en VW Jetta TDI fra 2011.

I «testmodus» blir bilen svakere på lave turtall, hevder de amerikanske biltesterne (se video under).

Les også: Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

Forsøkte å lure bilen

Under testene ble bilen plassert på en rullende landevei der alle bilens fire hjul kunne rotere. Dette i motsetning til testbenken som brukes under utslippstestingen, der kun drivhjulene roterer, mens bakhjulene er festet.

Testen ble gjort i to omganger:

Først kjørte de en test der alle fire hjul på bilen fikk rotere. Testerne hevder de på denne måten lurte bilen til å tro at den var på landeveien.

Deretter ble bilen testet med kun roterende ruller under drivhjulene foran, mens bakhjulene sto i ro. Testerne hevder de på denne måten lurte bilen til å tro at den ble utslippstestet. Under denne testen, skrudde testerne også av bilens stabilitetskontroll.

Les også: I 2014 kjøpte miljøprofessoren en Golf TDI. Nå går han til sak mot Volkswagen

Betydelig forskjell i dreiemoment

Da de forsøkte å lure bilen til å tro at den var på vei, ble maksimalt dreiemoment målt til 352,5 Nm (260 lb-ft) ved 2561 omdreininger i minuttet.

Da da forsøkte å lure bilen til å tro at den ble utslippstestet, ble maksimalt dreiemoment målt til 309,1 Nm (228 lb-ft), ved 2588 omdreininger i minuttet.

Forskjellen utgjør 43,4 Nm, og blir omtalt som «betydelig» av TFLcar.coms journalist.

De hevder også at bilen mistet 15 hestekrefter i testmodus ved omtrent 2800 omdreininger i minuttet.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

– Vil være merkbart

Sivilingeniør og konsulent i motor- og brennstoffteknologi, Knut Skårdalsmo mener testen er interessant. Den kan tyde på at en VW Jetta som registrerer at den blir testet reduserer maksimalt dreiemoment, ifølge ham. Og det er nettopp i driftsområdet rundt maksimalt dreiemoment at NOx-utslippene er høyest.

– En forskjell på 43,4 Nm tilsvarer cirka 12 prosent i dette tilfellet og vil helt klart være merkbart også for en normalbilist, skriver han i en epost.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han legger til forskjellen i maksimalt dreiemoment også kan skyldes at testerne har koblet ut ESP (elektronisk stabilitetskontroll) på bilen.

– I så fall må momentreduksjonen betraktes som en sikkerhetsrelatert aksjon og dermed ikke relatert til jukset. Hvorvidt det er det ene eller det andre, blir ren spekulasjon, skriver han.

Skårdalsmo understreker at han ikke kjenner testen i detalj og kun har sett videoen til TFLcar.com.

Dersom funnene til de amerikanske testerne stemmer, så understreker han at det ikke behøver å bety at en Volkswagen-modell med jukseprogramvaren solgt i Europa vil oppføre seg på samme måte.

Les også: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.