De nyeste tallene fra Nav viser at det er behov for færre ingeniører enn i fjor. (Bilde: Sandro Di Carlo Darsa)

INGENIØRMANGELEN

Ingeniørmangelen er halvert fra i fjor

Mange bedrifter velger å åpne avdelinger utenfor Norge.

Navs bedriftsundersøkelse 2013

  • 12 208 virksomheter har svart på undersøkelsen, svarprosent på 66 prosent.
  • Det er til sammen mangel på 32.000 personer. I fjor var tallet på 36.000 personer.
  • Undersøkelsen ble gjennomført mellom 4. februar og 12. mars 2013.
  • 15 prosent av bedriftene har opplevd rekrutteringsproblemer. Av dem oppga 79 prosent at mangel på søkere var årsaken til rekrutteringsproblemene.
  • Den største mangelen er på 6.000 personer innenfor helse-, pleie-, og omsorgsyrker.  
  • Mangel på ingeniører er estimert 4.600 personer.

Ingeniørmangelen

PlassYrkesgruppeAntall
1Andre ingeniører650
2Bygningsingeniører600
3Ingeniører innen petroleum, bergverk og metallurgi500
4Sivilingeniører innen bygg og anlegg400
5Maskiningeniører400
6Elektronikkingeniører250
7Ledere av industriproduksjon150
8Ledere av bygg- og anlegg150
9Sivilingeniører med geofag, petroleumsteknologi, metallurgi150
10Elkraftingeniører150
11Sivilingeniører innen industri og produksjon100
12Geologer og geofysikere50
13Sivilingeniører innen elkraftteknikk50
14Bioingeniører50
15Andre programvare og applikasjonsutviklere50
16Applikasjonsprogrammerere50
17Ledere av olje- og gassutvinning50

Kilde: Nav

Navs bedriftsundersøkelse for 2013 viser at behovet for ingeniører er langt mindre enn det var for ett år siden. Også SSBs statistikk viser at det er nedgang i antall ledige stillinger.

Per i dag er det behov for 4.600 personer innen ingeniør- og IKT-fag, mens for ett år siden lå det samme tallet på 8000 personer, ifølge undersøkelsen.

Størst mangel er det for bygningsingeniører, sivilingeniører innen bygg og anlegg, ingeniører innen petroleum, bergverk og metallurgi og maskiningeniører.

Mangelen er særlig høy på Vestlandet og Vest-Agder.

Derfor er tallene halvert

Ifølge Navs rapport kan lavere mangel i 2013 forklares med økt tilbud av arbeidskraft eller bedre match mellom tilbud og etterspørsel.

Knut Sunde i bedriftsforeningen Norsk Industri sier at på tross av tallene fra Nav er det fortsatt stort behov for ingeniører og sivilingeniører.

– De som studerer for å bli ingeniør må ikke bekymre seg for at ingeniørmangelen er nesten halvert. Men jeg tror årsaken til at det forventes lavere bemanningsvekst fremover er flytting av prosjekter til utlandet. For eksempel glapp i vinter mange store kontrakter ut av hendene på norsk offshoreindustri og ble heller flyttet til Asia og Singapore, hvor engineering er mye rimeligere, sier Sunde, direktør i bransje- og industripolitisk avdeling i Norsk Industri.

Sunde legger vekt på at leverandørselskaper og deres tjenester i Norge har begynt å bli ganske dyre.

– De store bedriftene innen leverandørindustrien går nå inn i seg selv og ser på prisene. Utrolig nok er det mange ingeniører i utlandet som kan gjøre den samme jobben mye billigere, sier Sunde.

Les også: Disse kvalitetene leter hodejegerne etter

Knut Sunde i Norsk Industri forklarer behovet for færre ingeniører med at mange flytter virksomheter til utlandet. Tore Stensvold

Åpnet nytt kontor i Ukraina

Ifølge Nav planlegger de fleste industrinæringene som hadde god vekst i fjor å øke bemanningen fremover.

Det gjelder for eksempel oljerelaterte industrier som maskinindustri, bygging av skip og oljeplattformer, metallvareindustri og IKT. Også flest selskaper innenfor disse næringene oppgir at de har mislyktes i å rekruttere arbeidskraft.

Et eksempel på utenlandsk ingeniørsatsing er it-konsulentselskapet Itera Consulting, som følge av ingeniørmangelen valgte å åpne to kontorer utenfor Norges grenser.

– Det er svært krevende å finne dyktige ingeniører i Norge nå, derfor har vi en strategi på å bruke ressurser fra andre steder. Vi etablerte en virksomhet i Ukraina hvor vi arbeider akkurat som i Norge. Vi legger vekt på å være en god arbeidsplass, med gode muligheter for utvikling og å arbeide som en del av et selskap med norsk arbeidskultur, sier leder for Itera Consulting Anders H. Lier.

Lier sier at de åpnet det første kontoret i Kiev i 2007 og et nytt kontor i 2012 i Lviv.

De har hatt sterk vekst og er per i dag 120 medarbeidere.

– Det er et folkerikt land med mange gode og kompetente ingeniører. Vi ser at mange ukrainske IT-ingeniører jobber for det amerikanske markedet, men våre ansatte foretrekker heller å jobbe for skandinaviske bedrifter.

– Flere av arbeidstakerne sier at de blir bedre tatt imot i de skandinaviske bedriftene.

Les også: Tre trinn til høyere lønn

Bonuser og lønn

Selskapet velger å samarbeide med universiteter rundt omkring i Kiev og rekruttere ingeniører derfra. I tillegg kan de ansatte selv bidra i rekrutteringsprosessen og få penger for det.

– Vi har en rekrutteringsbonus og våre ansatte kan anbefale ingeniører til oss. Det hjelper selvsagt også å tilby god markedstilpasset lønn når man rekrutterer flere ingeniører. Men man skal heller ikke kaste penger etter folk, sier Lier.

Han tilføyer at forskningsempiri viser at det er ikke alltid er ekstra bonuser og høy lønn som bidrar til at folk blir igjen i jobben.

– Det er viktig å tilby sterk faglig utvikling, kule og interessante prosjekter og ikke minst et godt arbeidsmiljø.

Mange ingeniører uten jobb

Samtidig som det mangler 4.600 ingeniører er nesten 3100 personer med bakgrunn fra ingeniør- og IKT-fag meldt helt ledige eller på tiltak hos Nav.

Hos Nav forklares det med at mange ingeniører er arbeidsledige fordi de ikke har den kompetansen det er mest behov for på markedet.

– Eksempelvis mangler det 400 sivilingeniører innen bygg og anlegg, mens det i mars 2013 var 21 arbeidsledige med denne bakgrunnen, fastlås i rapporten fra Nav.

Samtidig viser tallene en stor nedgang for papir- og papirvareindustri, og kjemiske råvarer har opplevd relativ stor nedgang.

– Lav internasjonal etterspørsel oppgis som forklaring på denne utviklingen, og rammer tradisjonell eksportindustri hardest, ifølge Nav-rapporten.

Les også:

Dette blir ingeniører spurt om på jobbintervju

Her mangler 32 000 kloke hoder  

Slik kan norske bedrifter frigjøre tusenvis av arbeidstimer

Ingeniørene er de minst empatiske