(Foto: )

QF-16

Ingen om bord: F-16 avslutter livet som drone

Det amerikanske flyvåpenet bestiller 30 nye ubemannede F-16.

For dem som har et forhold til det smekre kampflyet, er det nok et trist skue.

Mens F-16 fortsatt er spydspissen i mange lands forsvar, inkludert det norske, er flere av de eldste, amerikanske maskinene i ferd med å ende sin karriere som luftmål.

Simple skyteskiver er de dog ikke.

De fjernstyrte versjonene, som kalles QF-16, er fortsatt så manøveringsdyktige at de kan by på utfordringer både for luftvern og andre kampfly.

Boeing

QF-16-programmet startet for seks-sju år siden på et tidspunkt der USAF begynte å gå tom for forgjengeren QF-4, altså ombygde F-4 Phantom-fly, med den daværende nedskytingstakten.

Boeing og samarbeidspartneren BAE Systems ble tidlig i 2010 tildelt den første ordren på å bygge seks testplattformer basert på Block 15, 25 og 30 (to modifiserte versjoner av hver).

Her tar det ubemannede F-16-flyet av fra flystasjonen Tyndall første gang.
Her tar det ubemannede F-16-flyet av fra flystasjonen Tyndall første gang. Foto: Boeing

I forrige uke bestilte det amerikanske forsvarsdepartementet 30 nye QF-16 til en verdi av i underkant av 300 millioner kroner.

Ombyggingsjobben skal fortsatt utføres av Boeing i St. Louis, og dronene, såkalte «full-scale aerial target» (FSAT), skal være ferdige i løpet av to år.

Tøff jomfruferd

Den første flygingen ble gjennomført 19. september 2013, der to testflygere fjernstyrte QF-16-maskinen fra en bakkestasjon på flybasen Tyndall i Florida.

QF-4 var ombygde Phantom-fly.
QF-4 var ombygde Phantom-fly. Foto: USAF

Der man ofte går varsomt fram når nye fly skal i lufta for første gang, var dette en ganske tøff jomfruferd som i tillegg til automatisk takeoff og landing inkluderte flyging i overlydshastighet og en del andre manøvre.

Den ombygde maskinen er fortsatt kapabel til å dra 9G.

Representanter fra luftmålskvadronen påpekte at det unektelig var merkelig å se F-16 ta av uten noen i cockpiten.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Jomfruferden med QF-16

Hentet fra lageret 

Flyet som fløy ubemannet for første gang hadde stått lagret i Arizona i 15 år før ombyggingen.

Dette F-16-flyet ble ofret for å teste det såkalte «flight termination»-systemet (FTS).
Dette F-16-flyet ble ofret for å teste det såkalte «flight termination»-systemet (FTS). Bilde: USAF

Rammekontrakten tilsier at så mange som 126 utfasede F-16-fly kan bli konvertert. De konstrueres for å kunne fly mange oppdrag før de tilintetgjøres.

Det første testflyet ble sprengt i filler på bakken, under kontrollerte former i forbindelse med testing av selvdestrueringsmekanismen som kan komme godt med dersom dronene ikke vil lystre.

QF-16 ble første gang brukt som luftmål i august 2014. Da var oppgaven å validere bakke-til-luft-missiler.

Lagde en F-16 om dagen 

Godt over 40 år etter at det ble tatt i bruk, er F-16 fortsatt i produksjon, riktignok i svært liten skala.

Noen måneder før Norge mottok sitt første F-16, ble det hevdet fra svensk hold at Saab 37 Viggen ble vraket av politiske hensyn. Ser man på konkurrentenes operative historie i årene som fulgte, var kanskje ikke valget så dumt.
Noen måneder før Norge mottok sitt første F-16, ble det hevdet fra svensk hold at Saab 37 Viggen ble vraket av politiske hensyn. Ser man på konkurrentenes operative historie i årene som fulgte, var kanskje ikke valget så dumt. Bilde: Teknisk Ukeblad 19.04.79

Det er produsert over 4.500 fly i 138 forskjellige konfigurasjoner, der de siste er laget for Irak (F-16IQ) og en annen er en oppgradering med blant annet aesa-radar (F-16V).

Da produksjonen var på sitt mest intensive, i 1987, rullet det ut et nytt kampfly hver eneste dag fra det som da var General Dynamics-fabrikken i Fort Worth, ifølge Flight Global.

I fjor leverte Lockheed Martin 11 nye F-16.

Det første norske F-16-flyet ankom Rygge første gang 15. januar 1980.

De første eksemplarene av etterkommeren F-35 kommer til Ørland neste år.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)