(Bilde: Loch\kheed Martin)
Edward O'Donnell (f.v), direktør for internasjonale programmer og forretningsutvikling i Pratt & Whitney, Odd Tore Kurverud, administrerende direktør i Volvo Aero Norge, markedsdirektør Robert Grepperud i samme selskap og statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet møttes i forbindelse med den nye industrikontrakten i F-35-programmet. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Volvo fyrer opp F-35

Volvo Aero Norge (VAN) er fra før hovedleverandør av akslinger til F135-motoren som sitter i F-35. Nå skal selskapet også levere diffusorhus til den samme motoren.

Kontrakten mellom VAN og motorprodusenten Pratt & Whitney ble signert hos Forsvarsdepartementet mandag ettermiddag.

Skrur opp motorproduksjonen

Diffusorene regulerer luftstrømmen i motoren slik at brennkammeret fungerer optimalt.

Denne avtalen følger opp en intensjonsavtale som ble tegnet for to og et halvt år siden. Den er ikke den største i verdi – cirka tre millioner dollar fordelt på tre år.

Likevel betegner VAN-direktør Odd Tore Kurverud avtalen som viktig:

– Det er en bekreftelse på at vi er konkurransedyktige både i pris og kvalitet på avanserte motordeler. I tillegg er det et betydelig potensial på lang sikt i dette programmet som er med på å trygge de 520 arbeidsplassene våre på Kongsberg, sier Kurverud til Teknisk Ukeblad.

Det ligger i kortene at treårsavtalen vil bli forlenget dersom VAN leverer varene i henhold til kontrakt. Motoren vil trolig bli produsert i 30 år framover. Og volumene vil stige i forhold til dagens:

– Vi er i ferd med å øke produksjonstakten fra én motor i måneden til 3–4. Vi leverte 13 motorer i fjor, mens i år vil vi ende på 40 produserte motorer. Neste år vil antallet være 54, forteller Edward O'Donnell, som er direktør for internasjonale programmer og forretningsutvikling i Pratt & Whitney.

Les mer om norsk industris bidrag til F-35:

 

Leveringskontrakten for komponenttype nummer to til F135 ble signert av Volvo Aero Norge og Pratt & Whitney mandag ettermiddag. Foto: Per Erlien Dalløkken

Ros

Ed O'Donnell benyttet kontraktsigneringen mandag til å gi noen godord til forretningspartneren på Kongsberg som Pratt har hatt i folden i over 30 år. Det startet med F100-motoren til F-16 (og F-15).

– Samarbeidet har vokst gjennom årene, og VAN viser verdier vi setter pris på. De leverer høyteknologi med høy kvalitet til overkommelige priser. Vi fortsetter å la oss imponere av dem, skryter O'Donnell.

Volvo Aero Norge leverer ikke bare komponenter til F135-motoren, men også akslingene til F119-motoren som gir framdrift til amerikanernes luftherredømmejager F-22 Raptor. Verdens trolig mest avanserte - og kostbare - kampfly. Dette er et stort kvalitetsstempel, påpeker O'Donnell.

– Det er meget få leverandører utenfor USA til F-22. Norge er velsignet ved å ha et selskap som Volvo Aero. Nå binder vi oss til leveranser på kontrakter vi ennå ikke har vunnet, til LRIP 4 med fastpriser. Da er vi avhengige av å ha underleverandører vi kan stole på, sier P&W-direktøren.

Les også: – Vi har verdens beste ingeniører

Profitterer på Boeing-tankfly

VAN har et rikt samarbeid med P&W fra før, med akslinger og andre komponenter både til militære og sivile flymotorer og gassturbiner til industriell bruk.

En av dem er PW4000-motoren, der Volvo Aero Norge leverer eksoshus, bakre motorfeste, kompressornav, forskjellige tetninger og en disk (som dog kjøpes inn utenfra). Dette i utgangspunktet utdøende motorprogrammet har fått nytt liv i og med at Boeing tidligere i år vant den amerikanske tankflykontrakten med sitt KC-46A basert på B767.

For seks-sju år siden ble VAN eneleverandør på disse motordelene (LTA/Preferred vendor).

– For hver eneste nye PW4000-motor som blir bestilt, kommer det automatisk inn nye ordrer til oss. Det er klart at dette er en viktig forlengelse av et program vi har jobbet med i 25 år og kan veldig godt, sier Kurverud.

Les mer i disse sakene:

Boeing vant tankflykontrakten

Tankfly-krigen mot slutten

To komponenter til

Volvo Aero Norge har leveringskontrakter til F135-motorens konkurrent også. Altså F136 fra General Electric og Rolls-Royce.

Til F136-motoren har VAN produsert framre og bakre høytrykks kompressorhus for GE.

Men F136 er nylig blitt kansellert av amerikanske myndigheter. Dog har GE og RR sagt at det gjenstår kun 20 prosent av utviklingsløpet, og vil ta disse kostnadene på egen kappe.

Samtidig jobber VAN for å vinne leveringskontrakter til flere komponenter til F135. Viftehus og mellomhus er de to mest aktuelle delene som kan bli produsert og levert fra 2012.

Denne uka er representanter fra Pratt & Whitney også på besøk hos Natech i Narvik for å vurdere nye samarbeidsavtaler der.

Utviklingen av det andre motoralternativet til F-35, F136 fra GE/RR, får ikke lenger statlig støtte i USA. Foto: Per Erlien Dalløkken

Her er en artikkel fra da GE og RR, med flere, besøkte Rygge for et par år siden:

F-5 slo ut F-35