Jim Latham fra Lockheed Martin prøvde å fortelle om siste nytt om F-35, foran fullskalamodellen av samme fly, men pressen ble distrahert av seks F-5-jagere. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Markedssjef Svein Kjønigsen i Kongsberg Defence & Aerospace foran en liten modell av F-35 og en fullskalamodell av missilet JSM. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

F-5 slo ut F-35

RYGGE: Forretningsdirektør James D. Latham i Lockheed Martin måtte konstatere at de gamle er eldst da han skulle vise fram modellen av F-35 Lightning II i forbindelse med helgas flyshow på Rygge.

Overdøvet

Fullskalamodellen av det som blir Norges nye kampfly om sju års tid ble med ett uinteressant for pressen da Latham ble overdøvet av brølet av seks sveitsiske F-5-jagere som kom inn fra klokka tolv.

Det var Patrouille Suisse som tok en treningsrunde med de tomotors flyene som er identiske med dem det norske luftforsvaret tok i bruk på 1960-tallet og som ble erstattet av F-16.

«Something's coming...», konstaterte Latham som ble stående igjen alene med modellen og en bekreftelse på at seks tredjegenerasjons veteraner i lufta er bedre enn ett femtegenerasjons plastfly på bakken.

De sveitsiske F-5-jagerne vakte mer oppsikt på Rygge torsdag enn modellen av F-35.

Levetidskostnader

Lockheed Martin og deres partnere deltar på Rygge Air Show med den samme F-35-modellen og -simulatoren de hadde med seg til Bodø i fjor sommer.

Les også: JSF på norsk jord - på lastebil

Men siden da har de tre F-35-flyene som faktisk flyr rukket å akkumulere mange nye testtimer. Ifølge Latham med meget gode resultater:

– Så langt har flyene en teknisk pålitelighet vi aldri har sett før i testfasen. Det lover godt for å kunne holde levetidskostnadene nede, sier Latham.

Volvo Aero

De viktigste partnerne som deltar på kampflystanden på Rygge er motorprodusentene General Electric (GE) og Rolls-Royce med sin F136-motor og Pratt&Whitney med sin F135-motor, og ikke minst Kongsberg med sin modell av JSM-missilet som er under utvikling.

Både GE/RR og P&W bruker Volvo Aero på Kongsberg som underleverandører til sine motorer. På F136 lager kongsbergfirmaet casingen (huset) til kompressorene. På F135 lager de mellomhus (intermediate casing) og lavtrykks turboshaft (aksling), slik de også gjør til F119-motorene som sitter i F-22 Raptor.

F136 er General Electric/Rolls-Royces motoralternativ til F-35 Lightning II.

GE/RR kom inn i prosessen to-tre år etter P&W for å skape to ulike motoralternativer og dermed konkurranse.

– Jeg mener at det faktisk har vært en fordel å komme inn i prosjektet senere. Her har Rolls-Royce vifteeksperter gått sammen med GEs kompressoreksperter og konstruert det vi mener er den mest avanserte kampflymotoren noensinne, sier James E. Payton som er markedsdirektør for GE Rolls-Royce Fighter Engine Team.

Mulig industrieventyr

Kongsberg Defence & Aerospace er fortsatt i fase én i utviklingen av JSM som bygger på sjømålsmissilet Naval Strike Missile (NSM).

I grove trekk handler det nå om å gjøre skrogendringer på missilet slik at det passer inn i buken på F-35. Neste fase vil handle om å integrere det avanserte systemet med flyet.

– Gitt at flest mulig av de ni partnerlandene velger JSM, så har prosjektet et potensial til å bli et skikkelig industrieventyr. Ikke bare for Kongsberggruppen, men også for de 100 norske underleverandørene, sier Hans Wergeland som er missil-markedssjef.

Ett skritt nærmere missilkontrakt

Sjømålsmissiler til Polen