Lockheed Martins fullskalamodell av F-35 Lightning II vises i helga fram for første gang i Norge og har i den anledning også fått norsk dekor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Forretningsdirektør James D. Latham i Lockeed Martin viste TU.no fullskalamodellen av F34 5 Lightning II (Joint Strike Fighter) i forkant av Bodø Air Show 08 som starter lørdag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Per Bøthun, tidligere jagerpilot og øverstkommanderende i Nord-Norge, er hyret inn av Lockheed Martin i den pågående anbudskonkurransen. Dagens piloter er mer systemoperatører enn de er flygere, sier han og tar plass bak stikka i JSF-modellen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

JSF på norsk jord - på lastebil

BODØ: Det første norgesbesøket til amerikanske Lockheed Martins kandidat i den norske anbudskrigen om å levere 48 arvtakere til dagens F-16-fly, F-35 også kalt JSF, er nemlig kun en modell.

Troverdig replika

Riktignok en fullskalamodell med norsk dekor og med høyst troverdig eksteriør.

Den er på norsk jord for første gang og er et av trekkplastrene på helgas flyshow i Bodø.

SE BILDESERIE: Tidenes flyshow i nord

– Du må være kjenner for å se at dette er en modell og ikke den F35A vi har i lufta på basen vår i Fort Worth, Texas, sier forretningsdirektør James D. Latham i Lockheed Martin, mens han gir TU.no en guidet tur rundt modellen.

Tjukkere flykropp

Den pensjonerte F-16-piloten Latham fant seg godt til rette på Bodø hovedflystasjon som huser to av det norske luftforsvarets F-16-skvadroner.

– I størrelse er F-35 og F-16 omtrent identiske, men som du ser er F-35 en god del tjukkere i midten. Det skyldes stealthegenskapene, at den skal være usynlig på fiendens radar. F-35 bærer hele våpenlasten og EOTS (elektrooptisk målstyringssystem) innvendig. Nettopp stealthegenskapene gjør dette til en femtegenerasjonsjager. Et steg opp omtrent som da vi gikk fra propeller til jet for 60 år siden, forklarer Latham, og går bak modellen der det i et virkelig fly ville sittet en motor.

Motorbytte som USB-kobling

– Samme fly vil fungere like godt enten det sitter en P&W F135-motor der, eller om det monteres inn en GE/R-R F136. I cockpiten vil det dukke opp en beskjed: «new hardware found», omtrent som når du setter noe inn i USB-porten på pc-en din, forteller Lockheed Martin-sjefen.

Også F-35-dummyen har de seks infrarøde missildetektorene som også kan sende realtime-bilder til pilotens hjelmvisir.

– Dersom piloten kikker ned mellom beina sine, ser han ikke setet men luftrommet under flyet. 360 graders deteksjon er en viktig egenskap, sier Latham.

Stortromma denne gang

Mens Lockheed Martin i motsetning til sine svenske konkurrenter Saab/Gripen International holdt en lav profil under det gedigne flyshowet på Rygge i fjor høst, har ikke amerikanerne spart på noe på frierferden til Bodø. Det er bare måneder til Norge skal velge kampfly.

Se bildeserie: Forrykende flyshow på Rygge

Lockheed Martin har blant annet med seg F136-motorer, både den konvensjonelle og den til VTOL-bruk, samt sin JSF-simulator der flere av F-16-pilotene lekte seg med virtuelle oppdrag.

– I fire år har vi hatt norske piloter på besøk til Texas for å fly simulator og gi oss tilbakemeldinger på justeringer vi bør gjøre.

– Har dette resultert i noen konkrete endringer?

– Ja, blant annet på opereringen av Joint Strike Missile, uten at jeg kan komme nærmere inn på det, sier Latham.