Boeings bud på den amerikanske tankflykontrakten er basert på B767. (Bilde: Boeing)

Tankfly-krigen mot slutten

For dersom Boeing vinner kontrakten om å levere nestegenerasjons tankfly til USA, kan det bety flere hundre millioner kroner i oppdrag for Volvo Aero Norge. Det amerikanske flyvåpenet kan komme med sin avgjørelse fredag.

Møttes mandag

Representanter fra Pratt & Whitney besøkte Kongsberg mandag. Ett av temaene var nettopp motorisering på Boeing-kandidaten KC-767, bekrefter program- og markedsdirektør Robert Grepperud overfor Teknisk Ukeblad.

Dersom Boeing vinner, er planen å motoriserer tankflyene med Pratt & Whitney PW4000-94-motorer. På disse har Volvo Aero Norge har en langsiktig avtale om å være den foretrukne produsenten av flere komponenter (LTA/Preferred vendor).

I første omgang skal USA kjøpe 179 tankfly. Men det er også snakk om på sikt å erstatte hele dagens flåte på drøyt 400 fly. Med ti prosent pluss/minus reservemotorer, blir dette nærmere 900 motorer totalt.

– I denne fasen er det vanskelig å være bastant om hva slags potensial en slik kontrakt vil ha for oss. Men at det er snakk om flere titalls millioner dollar, er det ingen tvil om, sier Grepperud.

To F-16-kampfly i hælene på et KC-135 tankfly. Sistnevnte har fløyet i over 50 år og begynner å bli modent for utskifting. Hovedsaklig av økonomiske hensyn. Teknisk er det beregnet at de kan fly til 2040 da de vil være 80 år gamle.
LUFTTANKING: To F-16-kampfly i hælene på et KC-135 tankfly. Sistnevnte har fløyet i over 50 år og begynner å bli modent for utskifting. Hovedsaklig av økonomiske hensyn. Teknisk er det beregnet at de kan fly til 2040 da de vil være 80 år gamle. SSgt Suzanne M. Day

Bonus-kontrakt

Volvo Aero Norge er alene i PW4000-programmet om å levere eksoshus, bakre motorfeste, kompressornav, forskjellige tetninger og en disk (som dog kjøpes inn utenfra).

Et usikkerhetsmoment er materialtilgangen til det bakre turbineksoshuset der Pratt som de eneste bruker en svært varmebestandig greek ascoloy-legering (krom-nikkel-wolfram). Volvo Aero har ingen leveringsavtale med forpliktende priser, og må i så fall inngå nye allianser.

B767 er som kjent en flytype som i hvert fall i den sivile verden er i ferd med å dø ut og erstattes med 787 Dreamliner. Boeing produserte 12 maskiner i fjor. Og selv om selskapet nettopp feiret utrullingen av 767 nummer 1 000, kan restene i ordreboka telles på én hånd.

– Ettersom 767-programmet synger på siste verset, kan du godt se det som en bonus for oss på Kongsberg dersom Boeing vinner KC-X, sier Grepperud.

Tidligere i februar feiret Boeing utrullingen av B767 nummer tusen. Men det vil ikke bli bygget mange flere sivilie versjoner av dette flyet. Foto: Boeing

Kontroverser

KC-X-konkurransen, altså prosessen med å finne en erstatter for de aldrende KC-135-flyene, har pågått i snart ti år.

I 2003 ble Boeing tildelt kontrakt om å levere KC-767. Nå er det nøyaktig tre år siden Pentagon sjokkerte de fleste, ikke minst et visst selskap i Seattle, ved å velge anbudet fra EADS/Northrop Grumman, KC-45 som er basert på Airbus A330-200.

EADS' kandidat er KC-45 basert på Airbus A330-200, slik som dette australske tankflyet som fyller drivstoff på to spanske EF-18A kampfly. Foto: EADS

Korthistorien er at protestene fra Boeing og ble tatt til følge av den amerikanske riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO), og prosessen nullstilt. Nå er europeiske EADS alene og fortsatt i konkurranse med Boeing.

Kontrakten, som kan være verdt så mye som 50 milliarder dollar, er selvsagt også storpolitikk. I så stor grad at Frankrikes president Nicolas Sarkozy har hatt egne drøftinger med sin amerikanske kollega Barack Obama om saken. Trolig for å forsikre seg om at konkurransen er rettferdig.

KC-135 Stratotanker ble satt i tjeneste i 1957 mens Dwight D. Eisenhower var amerikansk president. Flyet er søsteren til legendariske Boeing 707. USA har ytterligere en tankflytype i tjeneste, KC-10 Extender, som er basert på McDonnell Douglas DC-10-30.

KC-10 Extender. Foto: US Air Force Staff Sgt. Cherie A. Thurlby