(Bilde: Scott Wolfe)
Det var et slikt F-22A Raptor som gikk tapt under testing ved flybasen Edwards i California onsdag. Testpiloten fra produsenten Lockheed Martin omkom. (Bilde: USAF)

Superjager styrtet

Det var i 10-tida lokal tid onsdag at et F-22A styrtet 5,5 mil nordøst for militærbasen Edwards i California.

Piloten, David Cooley (49), omkom i styrten.

Under testing

Foreløpig har det amerikanske luftforsvaret (USAF) sluppet ut lite informasjon om omstendighetene rundt at det avanserte jagerflyet gikk i bakken. Heller ikke hvorvidt Cooley rakk å skyte seg ut.

Ifølge en USAF-melding skjedde ulykken under en testflyging.

Cooley hadde 21 års erfaring som jagerflyger. Han jobbet som testpilot hos Lockheed Martin og var tilknyttet den såkalte «F-22 Combined Test Force» på Edwards, som er sammensatt av piloter fra flyprodusenten og flyvåpenet.

Tre fly ett liv

Dette er det tredje F-22 Raptor som USA mister, men det er første gang at liv går tapt.

Den første Raptoren styrtet i 1992. Da var flyet fortsatt i utviklingsfasen og het YF-22. Det andre styrtet i Nevadaørkenen i 2004.

Testskvadronen på Edwards hadde dessuten en alvorlig nestenulykke for to år siden da et F-22 mistet begge motorene et øyeblikk under testing av den nye Boeing GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB).

Senior Airman Clay Lancaster

Femtegenerasjon

F-22 er en femtegenerasjonsjager som blant annet innebærer gode stealthegenskaper, avansert avionikk, våpenstyring og kommunikasjon.

F-22 er konstruert for å være en luftherredømmejager som skal erstatte F-15.

F-15 med billigstealth

Med sine to P&W F119-100-motorer med bevegelig motordyse (thrust vectoring) gir det manøvreringsegenskaper som kanskje bare Sukhoi-jagere kan matche.

Det er ikke spart på noe på Raptor. Det gjenspeiles på prislappen. Avhengig av hvordan man regner og hvor mange eksemplarer som skal bygges har hvert eksemplar en stykkpris på minimum 180 millioner dollar.

Dyrt, men småpenger sammenlignet med stealthbomberen B-2:

Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte

Snart byggestopp?

F-22 skal brukes av USAF eksklusivt. Det betyr at de øvrige flyvåpenenhetene i USA skal benytte seg av F-35 Lightning II i likhet med Norge og andre Nato-partnere. Det hviler fortsatt et eksportforbud over Raptor.

Men hvor mange flere av superjageren som skal bygges er helt i det blå. President Barack Obama vil skru igjen pengekrana til forsvaret, og forsvarsminister Robert Gates har uttalt at USA i dag har tilstrekkelig mange F-22.

Dermed kan Raptor lide samme skjebne som nevnte B-2 Spirit. Bombeflyet ble opprinnelig bestilt av George Bush sr. i 132 eksemplarer, men det endte med kun 21.

21 er blitt 20