F-15 Silent Eagle er en ombygd versjon av Strike Eagle og ble vist fram offentlig for første gang tirsdag. (Bilde: Boeing photo by Ron Bookout )
Inne i den ombygde drivstoffanken gjøres det plass til både AIM-9 og AIM-120 luft-til-luft-missiler samt luft-til-bakke-våpen. (Bilde: Boeing photo by Ron Bookout )

F-15 med billigstealth

Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og resten av den norske regjeringen har som kjent planer om å kjøpe kampflyet F-35 (JSF) fra amerikanske Lockheed Martin.

I USA er det voksende uro rundt Joint Strike Fighter-prosjektet av økonomiske årsaker.

Den amerikanske riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO) kom i forrige uke med en rapport som konkluderer med at prisen på F-35 Lightning II, som også skal være grunnstammen i det amerikanske luftforsvaret, er i ferd med å skyte i været.

F-35 Lightning II skal etter planen være grunnstammen også i det amerikanske luftforsvaret.

Les også: Skal vente på endelig kampflypris

Billigstealth

Med fingerspissfølelse for god timing har konkurrenten Boeing benyttet anledningen til å denne uka vise fram sin nye stealth-aktige versjon av F-15, nemlig Silent Eagle.

Det at F-15SE på papiret kan vise til prestasjoner i klasse med F-35 men til en langt lavere pris, har bidratt til å fyre ytterligere oppunder JSF-skepsisen i amerikanske medier.

Selv om flyet er beregnet på et internasjonalt marked, nærmere bestemt Japan, Sør-Korea, Singapore, Saudi-Arabia, og dermed også Israel, valgte flyprodusenten å demonstrere det også for USAF hjemme på hovedkvarteret i St. Louis et par uker før tidsskjema.

Innvendig våpenlast

Silent Eagle er en ombygd F-15E Strike Eagle, som kom for 20 år siden, og er foreløpig på prototypstadiet.

SE-versjonen beveger seg i retning femtegenerasjonskampflyene ved å ha stealthegenskaper. Det betyr blant anent at det er benyttet nye radarabsorberende materialer og at det er lagt opp for innvendig våpenlast. I tillegg kommer det med et nyutviklet våpensystem (DEWS) fra BAE Systems.

Boeing er ærlige nok til å påpeke at Silent Eagles stelthegenskaper kun kommer til rette i luft-til-luft-situasjoner. Det er på andre flys radar den til en viss grad vil være usynlig, mens bakkerader ikke vil ha nevneverdige problemer med å blinke den ut.

Kun forsvar

Dermed er dette et fly først og fremst beregnet på avskjæring og forsvar, ikke offensive operasjoner.

– Flyet er designet for å møte våre kunders behov for kostnadseffektiv stealthteknologi, sa visedirektør Mark Bass i Boeing under presentasjonen .

Første flyging skal skje i starten av 2010.

Snuste på Norge

Boeing vurderte en stund å melde på sitt F/A-18 E/F Super Hornet i den norske kampflykonkurransen for et år siden, men fikk beskjed om at de var for sent ute.

Les også: Tøffere kampflykonkurranse

Boeing melder seg på i jagerflykampen

Selskapet er imidlertid fortsatt med i kampen om å levere jagerfly til Danmark. Danskene skal velge sin F-16-arvtaker før sommerferien.