Boeing gjør nå et forsøk på å melde F/A-18 Super Hornet på i den norske jagerflykonkurransen. (Bilde: Naval Air Warfare Center Weapons Division)
En F-22A Raptor (t.v) fra Kadena Air Base, Japan, i trening sammen med en F/A-18 Super Hornet fra den amerikanske marinen. (Bilde: Christopher Hurst)
En F/A-18F Super Hornet tar av fra Elmendorf Air Force Base, Alaska. (Bilde: SrA Garrett Hothan)
F/A-18 Super Hornet

Boeing melder seg på i jagerflykampen

Den amerikanske flyprodusenten møtte ledelsen i det norske kampflyprosjektet 18. februar, skriver danske Ingeniøren.

– For sent

Boeing kommer på overtid med et håp om at deres F/A-18 Super Hornet kan bli vurdert opp mot erkerivalen Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter (JSF), Saab Gripen og Eurofighter.

Men Boeing kommer for sent, sier major Jarle Ramskjær, informasjonsansvarlig i kampflyprosjektet, til TU.no.

– Det var en interessant briefing. Men Boeing fikk klar beskjed om at slik det ligger an nå, er det ingen mulighet til å inkorporere dem i konkurransen. Vi har de samme kandidatene vi har hatt siden konkurransen ble opprettet i 2005, sier Ramskjær.

– Det vil ikke endres før de bindende forespørslene skal leveres 28. april. Request for Binding Information (RBI), blir lakmustesten for hvem som er med og ikke, legger han til.

Alternativ

F/A-18E/F Super Hornet ble tatt i bruk i 1999 og er en videreutviklet versjon av F/A-18C/D Hornet.

Super Hornet benyttes i dag kun av USA, men 24 fly er under levering til Australia. Bakgrunnen for kjøpet er at Australia, som også er med i JSF, ville ha en rask og utprøvd løsning i frykt for at det tar for lang tid å få F-35.

Dette er et salgsargument Boeing har brukt overfor Norge også.

– Vi meldte oss ikke på i den norske konkurransen fordi dere var engasjert i JSF og vi fokuserte heller på mer realistiske markeder. Men nå som JSF rammes av prisstigning og forsinkelser, begynner kundene å søke alternativer. Det er naturligvis interessant, sier kommunikasjonsrådgiver Mary Ann Brett i Boeing Integrated Defense Systems til Ingeniøren.

Utprøvd og rimeligere

Boeing forsøker å selge seg inn til JSF-partnerne ved å tilby et utprøvd og rimelig "4,75-generasjons kampfly" som alternativ til femtegenerasjonsjageren JSF. Super Hornets varslete block 3-variant vil ha forbedrete stealthegenskaper og rekkevidde og skal kunne gjøre jobben fram til sjettegenerasjonsjageren kommer. Den frister Boeing med fra 2024.

Tidligere har også franske Dassault Rafale vært med i diskusjonen om å bli arvtakeren til F-16 for Norge.