DRONER, MULTIKOPTERE

Slik blir du en droneflyver

Denne sommeren eksploderer salget av droner til vanlige forbrukere. Slik kommer du selv i gang.

10 dronetips

  1. Begynn forsiktig med en liten farkost. Disse er relativt ufarlige, og tåler en smell.
  2. Sett deg godt inn i hvordan farkosten din virker. Les bruksanvisningen nøye før du flyr.
  3. Lær fra andre på internett. Det finnes en rekke gode forumer med tips og hjelp.
  4. Bygg selv hvis du liker å bygge, og vil spare penger. Kjøp en ferdig modell hvis du bare vil fly.
  5. Husk sikkerheten! Sett deg godt inn i hva som er trygt og ikke. Fly aldri over mennesker eller i nærheten av bemannende fly og helikoptre.
  6. Lær deg å fly avansert uten GPS-hjelp, det er både mer utfordrende og moro.
  7. Ha romslig med plass der du starter flyvingen, dette er også stedet dronen flyr tilbake til ved eventuelle feil. Å starte fra en båt i bevegelse er en veldig dårlig idé.
  8. Det er strenge krav til å fly droner i jobbsammenheng. Sett deg inn i hvilke regler, lisenser og forsikringer som gjelder.
  9. Ta hensyn til andres privatliv og tenk over hvor du beveger ditt flygende kamera.
  10. Ha det moro og vær tålmodig! Det er enkelt å komme i gang, men tar tid å bli god.

 

Kilder: Eirik Solheim, Knut Jørgen Myre og Eirik Helland Urke

 

 

 

– Vi har solgt 4000 såkalte multikoptere det siste året, og for øyeblikket venter vi på 1000 nye. Vi sliter rett og slett med å møte etterspørselen, sier innkjøpsansvarlig Knut Jørgen Myre i Elefun. De importerer og selger Dji Phantom-serien, den mest populære dronen akkurat nå. Med "drone" mener vi ubemannede luftfartøy, i denne sammenhengen såkalte multikoptere med flere rotorer.

En Dji Phantom koster fra omtrent 3700 kroner til 11600 kroner, den siste en Phantom 2 vision+ med innebygget kamera og stabiliserende gimbal.

Det er tillatt for privatpersoner å fly droner til rekreasjonsformål, så lenge man for øvrig forholder seg til gjeldende regler og flyforbudsoner. Denne våren ble det også generelt tillatt å bruke kamera fra lufta, som en prøveordning fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

Kreves lisens

For bedrifter og all kommersiell bruk kreves det egen lisens fra Luftfartstilsynet, noe som blant annet innebærer å utarbeide en operasjonsmanual og risikoanalyse.

Her finnes det nå en forenklet versjon, som forutsetter at man overholder strenge sikkerhetsregler. For eksempel skal sikkerhetsavstanden fra dronen til tredjeperson være minst 20 meter pluss høyden over bakken. Det er også krav til forsikringer.

Det er nemlig ikke helt ufarlig å operere med flygende gjenstander med roterende blader. NRKbeta-redaktør Eirik Solheim er en dreven entusiast, og har klare sikkerhetsråd til dem som vil begynne med droner.

To ganger nylig har droner holdt på å kollidere med fly og helikoptre: – Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert

Sikkerhet

– Sikkerheten er noe av det viktigste man må sette seg inn i. Enhver multirotor som er stor nok til å løfte et GoPro-kamera vil kunne kutte deg eller andre stygt om du kommer nær folk med propellene. Om du legger til skadene du kan skape dersom farkosten din faller ned og treffer noen eller noe, og topper skrekkscenarioet med muligheten for å kollidere med bemannede helikopter eller fly, så bør du forstå at her er en del potensielle farer å tenke på. Derfor skal du aldri fly over andre mennesker eller i tettbygde strøk, sier Eirik Solheim.

Selv med dette i bakhodet skal det sies at droneflyging er både moro og enkelt å komme i gang med, og det kan gi fantastiske bilder og video fra helt nye vinkler.

En Dji Phantom kan man enkelt få i lufta på første forsøk, og hvis man slipper kontrollstikkene blir den stående stille i lufta. Dersom radioforbindelsen kuttes, kommer de rett og slett flyvende tilbake til utgangspunktet av seg selv.

– Moderne quadcoptere med akselerometer, høydemåler og GPS er ikke spesielt vanskelige å fly. Men det er begrenset hvor spennende det er å se på et quadcopter som henger stille i luften eller flyr forsiktig frem og tilbake foran deg. Så om du vil gjøre litt mer spennende manøvre, filme fine kamerabevegelser eller etter hvert fly såkalt first person view, der du styrer basert på et videosignal, blir ting fort vanskeligere. Men også mye mer spennende, sier Eirik Solheim.

Les også: Toyota forsker på svevende personbiler

Begynn enkelt

Han anbefaler å begynne med helt enkle leketøy, og nevner WL Toys V929, Blade eller Walkera. Disse styres på samme måte som de store farkostene.

– Disse leketøyene er små og ufarlige og tåler mye. Det viktige er at du begynner i det små. Det blir både dyrt og potensielt farlig om du går rett på en gigant-rigg med kamera, stabilisering, videosender og store batterier, sier Eirik Solheim.

Han anbefaler også å bruke internettforumer til å lære mer, som FPV.no, modellflynytt.no, fpvlab og rcgroups.

Smart: Dji Phantom Vision+ bruker smarttelefon for å vise bildene fra multikopteret. Foto: Eirik Helland Urke

Bygge selv

Multikoptere er godt egnet til å bygge selv, hvis man har interessen for det.

Delene kan kjøpes relativt billig, farkostene er ganske ukompliserte å sette sammen og ikke minst enkle å reparere når multikopteret før eller siden går i bakken. For mange er byggingen halve moroa med multikoptere. Likevel utgjør den store bølgen av dronesalg nå ferdigbyggede droner som kan fly omtrent rett ut av boksen.

Den mest spennende modellen i forbrukersegmentet nå er antakelig Dji Phantom 2 Vision+, som har innebygget kamera og 3-akset stabiliserende gimbal. Med en smarttelefon festet til kontrollen kan du se hvor du flyr fra farkostens synspunkt, og styre det innebyggede kameraet.

Dji Phantom 2 Vision+ har lagt inn posisjonene til de største flyplassene, slik at det faktisk blir umulig å fly for nært Gardermoen og andre storflyplasser.

Det er også verdt å merke seg at det i Oslo er generelt flyforbud i sentrum, innenfor 1 nautisk mil fra et punkt nær slottsparken. Denne sonen er ikke lagt inn i Phantom-modellen.

TUTV: Slik ble han en dødelig drone-operatør

Enkel å fly

Vi har brukt Dji Phantom 2 Vision+ en kort stund, og selv med svært begrenset radiostyringserfaring er det relativt enkelt å fly de første forsiktige turene.

Bildekvaliteten oppleves også som god, og vi liker muligheten til å ta bilder i raw-format. Men det gjenstår fortsatt mye trening før alt sitter i fingrene, ikke minst når det gjelder å fly mer avanserte manøvere.

Selv om det både er rimelig og enkelt å komme i gang, er det ingen problemer å bruke opp mot 100 000 kroner på et større multikopter.

Men da bør man altså ha en god del treningstimer bak seg først.

Les også:

Slik vil de unngå det strenge drone-regelverket

Neste vår åpner Europas første droneutdanning i Tromsø

Sparer millioner på å sjekke kraftlinjene med droner