MODELL: Deepsea Atlantic ved kai på Ågotnes i 2009, rett etter ankomst fra Sør-Korea. Den nye riggen skal bygges med samme design, men litt andre spesifikasjoner på utstyr. (Bilde: Tore Stensvold)

Odfjell Drilling bygger ny borerigg

  • Olje og gass

Deepsea Atlantic

Den nye riggen bygges over samme design som Deepsea Atlantic og Deepsea Stavanger Dette er spesifikasjonene for Deepsea Atlantic (levert 2009), som har langtidskontrakt med Statoil i Nordsjøen.



  • Design: GVA 7500 Semisubmersible (halvt nedsenkbar)
  • Lengde: 118 meter
  • Bredde: 97 meter
  • Deplasement: 55.00 MT
  • Dekksareal 7250 m²
  • Verft: Daewoo Shipbuilding
  • Borepakke: National Oilwell Varco, Dobbel derrick
  • Vanndyp: 70–3.000
  • Boredyp: 12.000 meter
  • Tilfredsstiller de strengeste, norske krav for operasjon under ekstreme forhold
  • DP klasse 3
  • Køyeplass til 158 personer
  • 20 prosent av utstyr er norsk, blant dem Kongsberg, Rolls-Royce, Siemens Norge, Norsafe

Dypvannsboring:

Odfjell Drilling har siden 2006 vært med på å designe, prosjektere og bygge fire boreenheter for ultradypt vann, bygget ved hhv. Daewoo (DSME) og Hyundai (HHI) i Sør-Korea:

Halvt nedsenkbare rigger:

  • Deepsea Atlantic: Levert fra DSME i februar 2009 (Statoil, Norge)
  • Deepsea Stavanger: Levert fra DSME i juli 2010 (BP, Angola)

Boreskip:

  • Deepsea Metro I: Levert fra HHI, juni 2011 (BG Group, Tanzania)
  • Deepsea Metro II: Levert fra HHI, november 2011 (Petrobras, Brasil)


Riggen bygges etter GVA 7500-design, men tilpasset en langtidskontrakt Odfjell Drilling har fått med BP utenfor Shetland.

Den halvt nedsenkbare riggen skal brukes på Schiehallion- og Loyal-feltene, som inngår i Quad 204-utbyggingen. Odfjell Drilling eier fra før to rigger bygget på samme design, Deepsea Atlantic og Deepsea Stavanger. Sistnevnte borer for BP utenfor Angola.

Mye kopiering

– Riggen blir hovedsakelig en kopi av Deepsea Stavanger med de erfaringene og forbedringene som er gjort siden riggen ble levert i juli 2010. I tillegg har BP en del spesifikasjoner som er med i prosjekteringen av riggen, opplyser kommunikasjonssjef Sunniva Seterås i Odfjell Drilling til Teknisk Ukeblad.

Den nye riggen, som foreløpig ikke har fått noe navn, skal bygges ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea.

Les også: Verdensrekord i riggbygging

Deepsea Atlantic: Hiv-kompenserende system, skal hindre at riggens bevegelser påvirker borestreng og brønnhode/BOP.
Nordsjø-kravPROBLEM: Dette er deler av det heave-kompenserende utstyret som skal hindre at riggens bevegelser påvirker borestreng og BOP. Tore Stensvold

Nordsjø-krav

I utgangspunktet blir den ikke tilpasset dypvannsoppdrag, men forberedes for tøffe værforhold (harsh environment).

– Riggen skal bore i Nordsjøbassenget og skal fungere optimalt der på lengre sikt. Den bygges etter norsk regelverk slik at den kan bore på norsk sokkel i framtida, sier Seterås.

Den nye Odfjell-riggen kan eventuelt på et seinere tidspunkt konverteres til dypvannsoppdrag.

Kostbart

Kontrakten mellom Odfjell Drilling og BP er på totalt 1,2 milliarder dollar (ca. 7,1 milliarder kroner) og løper i syv år.

BP har opsjon på forlengelse av kontrakten. Riggens verdi er ikke oppgitt, men Deepsea Stavanger kostet 740 millioner dollar (4,666 milliarder kroner i 2009).

Les også: Enighet mellom Odfjell og Statoil

Storm ingen hindring

Da Deepsea Atlantic ble presentert i 2009, ble riggens egenskaper beskrevet slik overfor TU:

– Deepsea Atlantic kan ligge på DP opp til storm styrke og ligge i posisjon. Vi kan ligge 100 % på DP og ha nok kraftreserver til å avslutte og sikre boreoperasjoner, sa plattformsjef og kaptein Kåre Kvalvåg.

Les også:

Løst BOP-problem

Odfjell Drilling hadde store problemer med utblåsningsventilen (BOP -blowout preventer) på Deepsea Atlantic på de to første boreoperasjonene for Statoil på Gullfaks. Ifølge Odfjell Drilling skyldtes problemene at BOP var for tung i forhold til brønnhodene på feltet.

Statoil hevdet imidlertid at BOP-problemet kunne ha sammenheng med svikt i det bølgekompenserende utstyret (heave compensation). Det er senere gjort ombygginger på dette.

Riggen var bygget for dypvann og med en stor og tung BOP, men ble leid inn av Statoil forbruk på grunnere vann i Nordsjøen da problemene oppsto.

– Det problemet er løst for lengst og riggen fungerer nå svært godt. Riggen troner høyt oppe på Statoils månedlige rangering av de mest effektive riggene i Nordsjøen, sier Seterås.

Les også: Statoil snuser på rigg-eierskap

Norske leveranser

Norske utstyrsleveranser utgjorde ca. 20 prosent av Deepsea Atlantic og Deepsea Stavangers verdi. Odfjell har ikke samme prosentvise anslag for den nye riggen, men opplyser at National Oilwell Varco Norge skal levere leverer bore- og subseapakke.

Odfjell Drilling står for detaljprosjektering og engineering av riggen, bygget på GVA7500 harsh environment design.

Ifølge planen skal kjølen strekkes i mars 2013 og riggen leveres i 2. kvartal 2014.

Les også: Uhell på Deepsea Atlantic granskes