GLISER GODT: Adm. dir. Ketil Lenning i Odfjell Drilling fulgte sin overbevisning om at det var behov for supermoderne, nye rigger, både for tøffe omgivelser i nord og for ekstreme dyp. (Bilde: Tore Stensvold)
Deepsea Atlantic ble overlevert fra Daewoo Shipbuilding 6. februar 2009, ca. 100 dager forsinket. Riggen skal inn på en fireårs kontrakt med StatoilHydro. (Bilde: Tore Stensvold)
Deepsea Atlantc er registrert med hjemhavn i Bergen, der Odfjell Drilling har hovedkontor (Bilde: Tore Stensvold)
Adm.dir. Ketil Lenning i Odfjell Drilling om bord på Deepsea Atlantic. (Bilde: Tore Stensvold)
Prosjektdirektør Ernst Hestnes i Odfjell Drilling har ansvar for å følge opp de fire nybyggene til ca. 20 milliarder kroner. (Bilde: Tore Stensvold)

Verdensrekord i riggbygging

  • nettarkiv

Deepsea Atlantic

  • Design: GVA 7500 Semisubmersible (halvt nedsenkbar)
  • Lengde: 118 meter
  • Bredde: 97 meter
  • Deplasement: 55.00 MT
  • Dekksareal 7250 m2
  • Verft: Daewoo Shipbuilding
  • Borepakke: National Oilwell Varco, Dobbel derrick
  • Vanndyp: 70 – 3.000
  • Boredyp: 12.000 meter
  • Tilfredsstiller de strengeste, norske krav for operasjon under ekstreme forhold
  • DP klasse 3
  • Køyeplass til 158 personer
  • 20 prosent av utstyr er norsk, blant dem Kongsberg, Rolls-Royce, Siemens Norge, Norsafe

ÅGOTNES: Nå er begge riggene beskjeftiget, før de er 100 prosent ferdig og klar til bruk.

Deepsea Atlantic ligger nå ved kystbasen på Ågotnes for siste finpuss og godkjenning fra Petroleumstilsynet.

Om noen uker skal riggen ut i et fire års oppdrag for StatoilHydro. Nylig offentliggjorde Odfjell at rigg nummer to, som leveres først neste år, også er beskjeftiget.

Det er en strålende fornøyd administrerende direktør Ketil Lenning som viser pressen rundt på den topp moderne 6. generasjons boreriggen.

Gode rater

Kolossen Deepsea Atlantic er bygget ved Daewoo Shipbuilding i Korea og kommer totalt på 675 millioner dollar (ca. 4,250 milliarder kroner).

Søsterriggen Deepsea Stavanger kommer på 740 millioner dollar (4,666 milliarder kroner). Den blir dyrere blant annet fordi den skal operere for Petrobras i tre år på dyp ned mot 3.000 meter.

Deepsea Atlantic skal i utgangspunktet brukes på ca. 300 meters havdyp, men til gjengjeld tåle ekstreme værforhold i nord.

En normal dagrate for Deepsea Atlantic er på ca. en halv million dollar pr. døgn.

Spekulerer stort

Odfjell har også to boreskip under bygging ved Hyundai-verftet i Korea. Hvert av dem er priset til 780 millioner dollar, og eies sammen med en gresk investor.

Odfjell Drilling bestiller skipene gjennom investeringsselskapet Odfjell Invest, som eies 100 prosent av Odfjell-familien.

Drift, boring og management stor Odfjell Drilling for.

Magefølelse til 20 milliarder

Til sammen har Odfjell bestilt nye, moderne rigger og boreskip for rundt 20 milliarder kroner, på ren spekulasjon. Odfjell hadde ingen kunder.

– Når vi investere så betydelige midler på spekulasjon, har vi tro på det vi holder på med. Vi satte i gang bygging av Deepsea Atlantic 1,5 år før kontrakten med StatoilHydro, og erklærte opsjon på Deepsea Stavanger lenge før StatoilHydro hyret inn Deepsea Atlantic, sier Lenning og smiler en smule stolt.

Norske leveranser

Lenning regner med at norske utstyrsleveranser utgjør ca. 20 prosent av riggens verdi.

– Jeg er stolt av at vi har et så høyteknologisk miljø at vi kan stå for så mye av denne moderne riggen, sier Lenning.

Riggen er av GVA-design, men Lenning hevder at Odfjells egne ingeniørressurser på 450 personer har spilt en avgjørende rolle i design og valg av løsninger.

Strenge krav

Prosjektdirektør Ernst Hestnes ar ansvar for byggingen av de fire boreenhetene.

Han er stolt over den jobben som er gjort av både designere, ingeniører, verftsarbeidere og det store antall norske leverandører.

– De veldig strenge kravene vi bygger etter, som settes av norske myndigheter, er med på å bringe denne riggen og norsk teknologi helt i øverste sjikt, sier Hestnes til Teknisk Ukeblad.

Korte visitter

Han berømmer det svært gode samarbeidet med Sjøfartsdirektoratet, men er skeptisk til minutt-kontrollene til Petroleumstilsynet.

– Sjøfartsdirektoratets folk har vært om bord og sammen med oss i månedsvis og funnet løsninger. Tilsynet kommer om bord i noen timer om gangen. Det er ikke like konstruktivt, sier Hestnes.

Krevende kunde

I tillegg til at Ptil stiller strenge krav, er StatoilHydro en enda mer krevende kunde.

Riggen ligger på CCB på Ågotnes og gjør de siste tilpasninger oljeselskapet krever. Etter planen skal riggen være ute på feltet Gullfaks og klar for boreoperasjoner om noen få uker, om alt går etter planen.

Det innebærer at riggen får godkjentstempel fra Petroleumstilsynet.

– Ptil skal ikke få noe å sette fingeren på nå, sier Hestnes med overbevisning. Odfjell fikk flere anmerkninger da Ptil var på kontroll på verftet i fjor.

Lang seig tur

Ikke siden 1983 hadde Odfjell Drilling fått overlevert en flunkende ny borerigg.

Deepsea Atlantic skulle vært ferdig i oktober i fjor, men ble først overlevert fra verftet i februar.

Etter den tid har riggen gått for egen maskin fra Sør-Korea til Norge. Med en hastighet på 7 – 7,5 knop, vare reisen fra 8. februar til 30. mai i år.

Fire ganger har riggen vært innom havn og byttet mannskap. Reisen ble brukt til ferdiggjøring, testing og opplæring av mannskap.