NY RIGGTYPE: Slik kan den nye kategori D-riggen se ut når den leveres i 2014. (Bilde: Statoil)

Statoil snuser på rigg-eierskap

Kategori D-rigg:

  • Tilpasset operasjoner på mellomdypt vann på norsk sokkel
  • Designet i samarbeid med industrien
  • Brukt eksisterende teknologi, satt sammen på en ny måte
  • Ekstra dekk for kompletteringslogistikk
  • Reduserer riggtid brukt på kritisk linje, slik som;
    - 1.5 boretårn for samtidig å kunne bore og bygge strenger (building stands)
    - 1.5 moon pool trip saver for avheng til blow out preventer (BOP) og riser i moon pool når juletrær (xmas tree - XMT) kjøres
    - Offline service deck flush ved boredekk (drill floor), som muliggjør alle grensesnitt for kompletteringsutstyr
  • Separat væskesystem (fluid system) for komplettering og boring, for å kunne gå direkte fra borevæske til kompletteringsvæske uten å behøve å rengjøre systemet
  • Høy grad av back-up systemer (redundancy) i materialhåndtering, krandekning og håndtering av rør
  • Skreddersydd for subseabrønner
  • Designet for å forhindre fallende gjenstander
  • Høy grad av pålitelighet innen brønnkontroll
  • Skal forhindre utslipp til ytre miljø
  • Mål om å effektivisere operasjoner med 20 prosent
  • Langtidskontrakt for å sikre industrialisering av brønnkonstruksjon
  • Fornyer riggflåten på norsk sokkel

Den nye riggen, også kalt kategori D-rigg, skal kunne operere i havdyp på mellom 100 og 500 meter, og bore brønner helt ned til 8.500 meter. Riggratene har de siste årene skutt i været, og skapt store kostnadsutfordringer for oljeselskapene. Kategori D-riggen er basert på et design utviklet av Statoils og diverse aktører, og skal gjøre boring og ferdigstilling av produksjonsbrønner mindre kostbart og mer effektivt.

Statoil har nå bedt om tilbud på minimum to slike rigger, og tilbyr en kontrakt med åtte års varighet med mulighet for forlengelse i fire ganger tre år, eller alternativt en kontraktsperiode på 20 år.

– Vi har tatt utfordringene på alvor med tanke på langsiktighet og partnerskap med leverandørene. Det er første gangen en slik langsiktig kontrakt blir tilbydd i Norge, direktør for anskaffelser i Statoil, Jon Arnt Jacobsen.

Statoil åpner også for å ta eierskap i de nye riggene, noe som er uvanlig på norsk sokkel.

– Vi må sørge for å få de rette betingelsene på disse riggene. Dersom det må eierskap til for å få til dette, vurderer vi det, sier Jacobsen.

Kategori D-rigg
– Vi må sørge for å få de rette betingelsene på disse riggene. Dersom det må eierskap til for å få til dette, vurderer vi det, sier Jacobsen. Statoil vurderer å ta eierskap i den nye riggtypen. Statoil

Kostnadseffektiv

Statoils målsetning om å opprettholde dagens produksjonsnivå mot 2020 krever innfasing av nye felt, så vel som økt utvinning fra de eksisterende produsentene. Kategori D-riggen skal sørge for at mindre funn også kan bli bygget ut på en mer kostnadseffektiv måte.

– Med reduserte rater og økt effektivisering kan de mindre volumene også bli lønnsomme, sier direktør for forretningsutvikling for Utvikling og produksjon Norge, Hanne Lekva, til Teknisk Ukeblad.

Særlig Statoils fast-track-utbygginger er kandidater for den nye riggen.

Ikke spesialtilpasset

I dag operer 34 rigger på norsk sokkel, hvorav Statoil har kontrahert 20 av dem. Flere av de nye riggene er spesialtilpasset dypt vann og er av enorme dimensjoner.

– Norsk sokkel trenger ikke rigger som er spesialtilpasset dypt vann. Riggene skal jobbe på marginale felt som er i medium vanndyp, sier Jacobsen.

Han legger også til at dagens tilgjengelige rigger er aldrende.

– Selv med betydelig antall nye rigger vil to tredjedeler av dem være over 25 år, sier Jacobsen.

I fjor var Statoil i rettslig strid med riggselskapet Odfjell Drilling etter disputt om riggen Deepsea Atlantic. Riggen ble brukt for produksjonsboring på Gullfaksfeltet, men Statoil mener riggen er overdimensjonert for norsk sokkel.

Les også: Enighet mellom Odfjell og Statoil

Prekvalifisert

Statoil har prekvalifisert de fire verftene Keppel Fels, Jurong Shipyard, Daewoo SHipbuilding og Samsung Heavy Industries for konstruksjonsjobben. I tillegg er Aker Solutions og National Oilwell Varco (NOV) prekvalifisert som leverandør av topside. Etter planen skal kontrakt tildeles i tredje kvartal 2011, og riggene leveres i andre halvdel av 2014.

– Leveringen vil være avhengig av om det er samme eller ulike leverandører av riggene.