Både Boeing 787 (t.v) og Airbus 350 har komposittskrog. Dolphitech lager NDT-utstyr som foreløpig er godkjent til vedlikehold av B787 og trolig snart også på A350. B787-maskinen tilhører Qatar Airways som for øvrig er lanseringskunde på A350 mot slutten av året. (Bilde: Xinhua)

DOLPHICAM

Norsk ultralydkamera avslører Dreamliner-skader

Tatt inn i den nye vedlikeholdsmanualen for Boeing 787.

Dolphicam heter ultralydkameraet fra Dolphitech på Raufoss.

Kamerasystemet benyttes til ikke-destruktiv testing (NDT) av komposittmaterialer og vil fra nå kunne brukes til å granske karbonfiberskroget på Boeing 787 Dreamliner.

I vedlikeholdsmanualen for Boeing 787, som flyprodusenten reviderte 30. april, er Dolphicam inkludert som akseptert metode for å undersøke flyet for skader.

Les også: Norsk teknologi omfavnes av Airbus

Boeing tok kontakt

– Boeing hadde hørt om løsningen vår og kontaktet oss i mai i fjor. De fikk tilgang til kameraer for å starte sitt eget sertifiseringsløp. Det er dette arbeidet som nå er ferdigstilt, forteller produktsjef Jan Olav Endrerud i Dolphitech.

Et av kapitlene i den reviderte manualen inneholder en prosedyre som beskriver hvordan inspektøren skal forholde seg til Dolphicam for å finne og beskrive eventuell skade på flykroppen.

Boeing vil ikke være en kunde av Dolphitech. Men det kan selvsagt ha stor betydning å få utstyret sitt godkjent av flyprodusenten for raufosselskapet som ble stiftet i 2009.

– Det vi vet, er at rundt 125 dreamlinere flyr i dag, og at Boeing har bestillinger på ytterligere mer enn tusen B787. Det vi ikke ennå ikke vet nok om, er hvordan operatørene kommer til å jobbe med dette. De kjøper gjerne inn vedlikeholdstjenester av selskaper som i sin tur kjøper inn NDT-kompetanse fra underleverandører, sier Endrerud.

Les også: Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av

Dolphicam er lite og nett NDT-utstyr. Her brukes ultralydkameraet til å scanne borehull.
Dolphicam er lite og nett NDT-utstyr. Her brukes ultralydkameraet til å scanne borehull. Dolphitech

Lite, lett og enkelt

Ikke-destruktiv testing er en utfordring når det gjelder polymerbaserte komposittmaterialer. Materialenes sammensatte natur gjør at inspeksjon og tolkning av resultater er mer komplisert enn for mer tradisjonelle flymaterialer.

Dersom et aluminiumsskrog har vært gjennom for eksempel kraftige haglbyger, lynnedslag eller en påkjørsel, kan skadene leses av med det blotte øye.

Men selv om et karbonfiberskrog mangler den synlige bulken, kan det likevel være skadet.

Det som er spesielt med Dolphitech-utstyret, er at det er meget portabelt. Annet utstyr på markedet har gjerne større kameraenheter som må kobles til industrielle PC-kofferter. Dolphicam er håndholdt og benytter en standard windowstablet som visningsenhet. Transduseren benytter tørrkobling, slik at man slipper gel eller vann som koblingsmedium mellom instrument og kompositt.

Dessuten er utstyret enkelt å bruke.

Det legger grunnlag for konseptet «remote NDT» som Dolphitech jobber med. Det vil si at NDT-eksperten sitter i et kontrollrom hvor som helst i verden og fjernavleser og -analyserer data som sankes inn av en feltinspektør som ikke behøver å ha ekspertise på feltet.

Les også: På askejakt med Airbus-fly

Dolphicam
Dolphicam Dolphitech

Airbus er også på banen

Dolphitech AS har fra før et samarbeid med den andre flygiganten i verden - Airbus.

For to og et halvt år siden inngikk Dolphitech et samarbeid med flyprodusentens morselskap, som på det tidspunktet het EADS, om å utvikle et nytt NDT-system basert på det norske ultralydkameraet.

Airbus beskrev Dolphicam-teknologien som unik i verdenssammenheng målt i prestasjon i forhold til pris når det gjelder håndholdt utstyr. Airbus mener systemet vil gjøre NDT-prosesser i produksjon og vedlikehold raskere og bidra til at brukerne sparer tid og penger.

– I dette tilfellet har Boeing hatt en raskere sertifiseringsprosess enn Airbus. Men det er høyt prioritert arbeid og ekstremt viktig for oss å få teknologien akseptert også av Airbus. Det vil bety at vedlikeholdsorganisasjoner kan bruke samme utstyr både på B787 og A350, sier Endrerud.

A350 XWB er det nye langdistanseflyet fra Airbus som skal konkurrere med B787/B777 og etter planen skal settes i trafikk til høsten.

Les også: SAS får verdens lengste 737-rute

Fra luftfart til bil

Ved siden av aerospace satser Dolphitech på automotive. Bruken av komposittmaterialer vokser også innenfor bilindustrien.

– Det er i ferd med å komme flere serieproduserte biler med karbonfiber også i strukturelle elementer. Vi er nå i et prosjekt med et stort, europeisk konsern med tanke på å lage spesialløsninger som gjør verksteder i stand til å håndtere skader på karbonfiberstrukturer, opplyser Endrerud.

Les også:

Nå skal F-35 fly over Atlanteren for første gang

Slik vil de unngå det strenge drone-regelverket

Nå flyr DC-10 med passasjerer for siste gang