Avoid-askedetektoren ferdig montert på et A340-300 testfly. Den befinner seg rett over a-en i airbuslogoen. (Bilde: Fred Prata, Nilu)
Avoid-askedetektoren ferdig montert på et A340-300 testfly. (Bilde: Fred Prata, Nilu)
Testteamet er klar til avgang. Foran fra venstre: David Moriano Garcia, Nicarnica Aviation, Hugh Mc Collelougue, Airbus, Ian Davies, Eeasyjet, Fred Prata, Nilu, Jean Cammas og Manfred Birnfeld fra Airbus. (Bilde: Fred Prata, Nilu)
Dr. Fred Prata, Nilu (Bilde: Ingar Næss)
John J. Ackermann, forretningsdirektør i Nicarnica Aviation og innovasjonsdirektør i Nilu. (Bilde: Ingar Næss)

NICARNICA AVIATION

På askejakt med Airbus-fly

Norske vulkanaskejegere har fått Airbus med på laget. Det kan bidra til markedsgjennombrudd.

Nicarnica Aviation AS, et datterselskap av Norsk institutt for luftforskning (Nilu) på Kjeller, er midt i testingen av sporingssystemet Avoid (Airborne Volcanic Object Imaging Detector).

Dette er teknologi som kan bidra til å holde lufttrafikken i gang selv etter omfattende vulkanutbrudd.

Sammen med det britiske lavprisselskapet Easyjet har Nicarnica Aviation inngått et samarbeid med Airbus.

Å ha denne flygiganten med på laget er en unik mulighet, påpeker John J. Ackerman som er forretningsdirektør i Nicarnica Aviation og innovasjonsdirektør i Nilu.

Avhengig av samarbeid

Det handler både om å videreutvikle og få EASA-sertifisert selve teknologien, og dessuten få helt nødvendig hjelp til markedstilgang og å kommersialisere produktet.

– Muligheten for at et lite, norsk teknologiselskap skal kunne levere utstyr til internasjonal luftfartsindustri, er så god som null. Vi er helt avhengig å samarbeide med noeen av de store aktørene. Airbus hjelper oss nå gjennom testrunder og godkjenningsprosesser.

Dette er svært ressurskrevende både når det gjelder tid og penger. Normalt tar en slik prosess mange år, men for Avoid er det planlagt å halvere denne tiden, forteller Ackerman.

Nicarnica Aviation er ikke det første norske selskapet som får bidrag fra EADS og Airbus til å godkjenne utstyr for flyindustrien.

Det gjelder også Dolphitech, som har utviklet et ultralydkamera for ikke-destruktiv testing av komposittmaterialer.

Les også: Norsk teknologi omfavnes av Airbus

Bedre situasjonsforståelse

Deteksjonssystemet Avoid har et infrarødt kamera som skal kunne oppdage og varsle aske på 100 kilometers hold, selv på natten.

Teknologien baserer seg på en algoritme for å finne aske i IR-spektre, som australieren Fred Prata utviklet for over 20 år siden. Prata er i dag seniorforsker ved Nilu.

I dag er den viktigste informasjonskilden for askeutbredelse satellittmålinger. Men denne informasjonen kan både komme for sent og være utilstrekkelig for flyoperasjoner.

Det skyldes at satellittene kun bidrar med et flatebilde ovenfra og ikke ser hva slags partikkelkonsentrasjon det er i de ulike luftlagene.

Med Avoid om bord kan flygerne få et mye mer finmasket bilde av askeskyene og kunne vurdere om det er trygt å fly gjennom eller om de må manøvrere utenom.

Rekkevidden på 100 kilometer gir en varslingstid på fem til ti minutter (cruisehastighet er 14-15 km/min).

På bakken vil informasjon fra Avoid brukes til å bygge presise modeller på hvor vulkanskyen befinner seg. Dette vil kunne åpne store deler av luftrom som ellers ville ha vært stengt for trafikk under et vulkanutbrudd.

Les mer i denne artikkelen:

Slik kan vulkanvarsling forbedres  

Kan skade jetturbiner

Den potensielle trusselen vulkaner utgjør for jetfly har selvsagt vært godt kjent for luftfartsindustrien lenge.

Folk flest hadde kanskje ikke tenkt så mye på problematikken før de ble stående askefast på en eller annen flyplass da utbruddet fra Eyjafjallajökull lammet flytrafikken i Europa for to år siden.

Det som gjør vulkanaske skummelt for jetmotorer er at silikatpartiklene kan smelte i brennkammeret, glasere innsiden i turbinen og føre til gradvis dårligere ytelse og i verste fall full stopp på motoren. Asken kan tette igjen både drivstoffdysene og ventilasjonsåpningene og føre til så høye temperaturer at turbinbladene smelter.

Askepartiklene er harde, noe som i seg selv kan være ødeleggende for turbinkomponentene, og er dessuten svovelholdig og kan dermed korrodere motordelene.

Dessuten er det flere eksempler på at det å fly gjennom vulkanaske er ensbetydende med å sandblåse flyskrogene og ødelegge sikten ut fra cockpit.

Les også: Fanger løpske fly

Testprogrammet

Avoid er testet på bakken. Nå er det bekreftet at systemet også fungerer i marsjhøyde og -hastighet for vanlige passasjerfly.

Et av testflyene til Airbus, et firemotors A340-300, ble påmontert Aviod på siden av skroget og har fløyet over Toulouse i Frankrike i perioden 4-14. juli.

– Prøveflygningene viste oss at Avoid fungerer godt i store høyder og normal cruisehastighet. Systemet avdekket skyer på 100 kilometers avstand. Slik fikk vi for første gang demonstrert at passive infrarøde kameraer kan gi tilstrekkelig varslingstid for flyene til å endre kurs, sier Fred Prata

Det neste punktet på testplanen er nattflyging for å bekrefte at instrumentene kan spore askeskyer i dårlig sikt.

Deretter skal testflyet til Atlanteren vest for Marocco for å lete etter saharasand i atmosfæren. Sanden har likheter med vulkanaske og kan brukes for å se om systemet faktisk registrerer sanden og varsler i tide.

I løpet av året skal Avoid testes over er større vulkanutbrudd der det måtte oppstå, enten det er Indonesia, Alaska, Japan eller Island.

Les også: Første flygbare A350

Flygigantene krangler om prosenter

Verdens raskest selgende fly er satt i produksjon

Satte motorene i revers i lufta

Her er Kystverkets nye øyne