Hvert år seiler rundt 17.000 skip gjennom Suez-kanalen. Etter bare ett års byggetid, er kanalens kapasitet fra 2015 doblet. Med 35 kilometer nyutgravd parallell kanal og 37 kilometer mudring på passeringssteder, kan det nå seiles både nordover og sørover samtidig. (Bilde: Wiki)
Maersk Taikung på vei gjennom Suez-kanalen. (Bilde: Wiki)
Egyptere krysser kanalen i småbåter mellom de store skipene. Hele kanalen går på egyptisk territorium og styres av det statlige organet Suez Canal Authority (SCA). (Bilde: Wiki/Darren PUTTOCK)
USS Jason Dunham (DDG 109) i den nordlige del av Suez-kanalen, med sivile skip i bakgrunnen. (Bilde: MCSN Andrew Schneider)
Med utvidelsen av kanalen, skal det ikke være nødvendig å vente på tur. Fra og med 6. august 2015 kan det seiles både nordover og sørover parallelt. (Bilde: Wiki)
De nye slusene som bygges i Panamakanalen skal ta større skip, helt opp til containerskip med plass til 13.000 TEU (Bilde: Panama-prosjektet)
Panamakanalen vil doble kapasiteten med en ny parallell kanal. Arbeidet begynte i 2007. (Bilde: Panama-prosjektet)

Nå åpner den kraftig oppgraderte Suez-kanalen

På bare ett år har Egypt bygget «dobbeltspor» for skipstrafikk i begge retninger.

Suez-kanalen

  • Forbinder Middelhavet og Rødehavet uten sluser. Påbegynt 25. april 1859, åpnet for trafikk 17. november 1869. Totalt 193 km.
  • Dybde: 24 meter
  • Maksimal skipsstørrelse: 340 meters lengde, 21 meter dypgang og opp til 180 000 dødvekttonn.
  • Tranisttid: 11 timer (i dag ca. 18 timer)
  • The Suez Canal Authority (SCA), et statlig egyptisk organ, har ansvar for Suez-kanalen.

Utvidelsesprosjektet

  • Mål: Øke antall daglige skipsseilinger fra 49 til 97 innen 2023. 45 skip skal kunne seile hele kanalen uten å måtte stanse og vente ved noen av passasjene.
  • Total Lengde: 72 kilometer
  • Kostnad: 8,5 milliarder dollar (ca. 70 milliarder kroner)
  • Prosjektet: Konstruksjon av 35 km ny kanal samt utvidelse og mudring av passasjer ved Great Bitter Lake (27 km) og Ballah (10 km).
  • Utgraving tørre masser: 258 millioner m³
  • Mudring: 250 millioner m³
  • Forsterking og beskyttelse av kanalbredd: 100 kilometer

I dag kan maksimalt 47 skip seile gjennom kanalen som forbinder Middelhavet og Rødehavet. Fra og med i dag, 6. august, er kapasiteten doblet.

Arbeidet med å grave en 35 kilometer ny parallell kanal, og mudre ytterligere 37 kilometer av kanalen, ble startet 6. august 2014. Dybden økes fra 20 til 24 meter.

«Gave til verden»

Den opprinnelige planen tilsa tre års byggetid. Da Egypts president Abdel Fatah El Sisi annonserte utvidelsesprosjektet overfor FNs generalforsamling, kalte han det «Egypts gave til verden».

Presidenten utfordret det statlige Suez Canal Authority til å gjennomføre prosjektet på 12 måneder i stedet for 36, og dermed demonstrere landets viljestyrke og gjennomføringsevne.

Om lag åtte prosent av verdens skipstrafikk går gjennom kanalen. Med økt skipstrafikk, regner egyptiske myndigheter med at det vil seile 97 skip gjennom kanalen hvert døgn. Den årlige kapasiteten blir dermed på cirka 35.400 skip.

Les også: Dette skal bli verdens dypeste svømmebasseng

Skip på rekke og rad og venter på å seile gjennom den enveiskjørte kanalen i konvoi. Nå blir det en slutt på det.
Skip på rekke og rad og venter på å seile gjennom den enveiskjørte kanalen i konvoi. Nå blir det en slutt på det. Wiki

Norsk glede

Administrerende direktør i Rederiforbundet, Sturla Henriksen, sier til TU at både Panama-kanalen og Suez-kanalen til tider er flaskehalser i verdenshandelen.

Han påpeker at effektive og velfungerende handelsruter er svært viktig for skipsfarten. 90 prosent av all varehandel skjer på kjøl og verdenshandelen er ventet å øke i årene som kommer.

– Det er derfor gledelig at Suez-kanalen nå øker kapasiteten. Større kapasitet og kortere ventetid for skipene i Suez vil bidra til å redusere reisetiden mellom Asia og markedene i Europa og USA. Hvor mye større trafikken blir gjennom Suez-kanalen gjenstår å se. Det avhenger blant annet av hvor mye transittkostnaden eventuelt vil økes, Henriksen til TU.

Panama-kanalen: En av verdens viktigste transportårer fyller 100 år

Suezkanalen er totalt på 162 kilometer. Utvidelsesprosejektet omfattet 72 kilometer. I løpet av bare ett år er 35 kilometer ny kanal gravd ut og 37 kilometer gjennom de store passasjene er mudret for å øke seilingsdybden til 24 meter. Mørk blå farge viser eksisterende kanal og led, mens lilla markerer det som er gravet ut og mudret.
Suezkanalen er totalt på 162 kilometer. Utvidelsesprosejektet omfattet 72 kilometer. I løpet av bare ett år er 35 kilometer ny kanal gravd ut og 37 kilometer gjennom de store passasjene er mudret for å øke seilingsdybden til 24 meter. Mørk blå farge viser eksisterende kanal og led, mens lilla markerer det som er gravet ut og mudret. Suez Canal Authority

«Bompenger»

Egyptiske myndigheter regner med å doble handelsinntektene fra dagens US 5,3 milliarder til US 13,3 milliarder (ca. 109,5 milliarder kroner) med doblet kanalkapasitet.

Suezkanalen betår av både menneskeutgavde kanaler og sjøer. Kanalen er uten sluser og gjør det mulig å seile mellom Middelhavet og Rødehavet. Illustrasjonen er laget av Yolan Chériaux, basert på åpent tilgjemgelig kart og bilde fra NASA.
Suezkanalen betår av både menneskeutgavde kanaler og sjøer. Kanalen er uten sluser og gjør det mulig å seile mellom Middelhavet og Rødehavet. Illustrasjonen er laget av Yolan Chériaux, basert på åpent tilgjemgelig kart og bilde fra NASA. Wiki Commons
Hittil i år har over 10.300 skip seilt gjennom kanalen. Det største sørgående fartøyet var LNG-tankeren Aamira på 166.246 bruttotonn. I nordlig retning er containerskipet Cosco Hope på 146.551 bruttotonn det største, ifølge SCA.

Suezkanalen er totalt på 193 kilometer. Utvidelsesprosjektet omfatter 72 kilometer. I løpet av bare ett år er 35 kilometer ny kanal gravd ut og 37 kilometer gjennom de store passasjene er mudret for å øke seilingsdybden til 24 meter.

Arbeidene har involvert 43.000 mennesker, 80 entreprenører og seks mudringsselskaper.

Anthem of the seas: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren

Verdens største mudringsfartøy av typen "cutter dredger", J.F.J. De Nul, er ett av mange som ble brukt for å øke seilingsdybden i Suezkanalen.
Verdens største mudringsfartøy av typen Wiki

Stor masseflytting

Til den nye parallelle kanalen er det gravd ut 258 millioner m³ masser. Der seilingsdybden er økt fra 20–21 meter til 24 meter, er det fjernet 250 millioner m³ masse fra bunnen.

Suez-kanalen er verdens første menneskegravde og ble åpnet i 1869. Den er slusefri og kan nå seiles i ett strekk uten stans. Passeringstiden kan dermed kortes ned fra 18 til 11 timer.

Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet

Panamakanal-dobling

Panamakanalen er også i gang med å bygge «dobbeltspor» og dermed doble kapasiteten. Arbeidene er langt mer omfattende og krevende.

Panamakanalen forbinder Atlanterhavet og Stillehavet. For containerskip er dagens kapasitet på 5.000 TEU, mot 13.000 TEU når de nye slusene er ferdige. Det mest omfattende arbeidet er bygging av to nye slusesett, både mot Atlanterhavet og mot Stillehavet.

Arbeidene begynte i 2007 og var pr. 30. juni i år 91,3 prosent fullført. Kostnadene ble oppgitt til USD 5,2 milliarder.

Se forflytningen: Her seiler 100.000 skip