STØRRELSE: Flytedokken Kleven Maritime har kjøpt fra Russland er nær 170 meter lang og 40 meter bred. Den kan ta skip på inntil 28 meters bredde, og har en løfteevne på 15.000 tonn. (Bilde: Kleven maritime)

Flytedokk på vei til Kleven

  • Industri

Slepet av dokken startet i fredag forrige uke fra St. Petersburg til verftet Vistal i Gdynia, Polen, for sandblåsing, maling og lett ombygging. Slepet skulle etter planen ankomme verftet i 13.30-tida tirsdag 10. januar.

I april skal den være på plass ved Kleven Maritimes verft i Gursken, Myklebust Verft. Slepet fra Polen til Gursken tar etter planen ca. syv dager.

– Dette er en betydelig satsing fra vår side, sier administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven Maritime til Teknisk Ukeblad.

Slepet fra St. Petersburg var planlagt å skje før jul, men stormer og uvær utsatte slepet. – Det er ikke akkurat et skip. Vi var usikre på stabilitet og sjødyktighet. Slepet av et så stort og uhåndterlig objekt krever nøye planlegging og godt vær, sier Rasmussen.

Les også: – Skipsbygging ligger i ryggraden

SATSER: Adm.dir. Ståle Rasmussen og styreleder Kjersti Kleven i Kleven Maritime tenker langsiktig. Kleven Verft utvider kaiområdet og Myklebust Verft får ny flytedokk.
Ruver SATSER: Adm.dir. Ståle Rasmussen og styreleder Kjersti Kleven i Kleven Maritime tenker langsiktig. Kleven Verft utvider kaiområdet og Myklebust Verft får ny flytedokk. Tore Stensvold

Ruver

Flytedokken ble bygget i 1980 i Ukraina, men har vært i bruk ved Kanonersky Ship Repairing Yard i St. Petersburg i Russland. Før nyttår kjøpte Kleven Maritime flytedokken for å kunne ta større skip ved Myklebust Verft. Den blir en av landets største.

Dokken skal benyttes både til egne nybygg og til vedlikeholds- og reparasjonsarbeid.

– Vi bygger større og større skip, og vi ønsker å kunne tilby reparasjon av større skip enn vi kan i dag, sier Rasmussen.

Les også:

Kleven investerer i ny teknologi

Store dimensjoner

Dokken er på 13.907 bruttotonn, 4172 nettotonn, og måler 168,48 meter i lengde. Dokken er 39,8 meter bred og 18,2 meter dyp. Myklebust Verft har allerede en flytedokk, men er noe smalere med 21 meter innvendig bredde og bare 8.000 ton løfteevne. Den nye dokken kan ta skip på opp til 28 meters bredde og kan løfte 15.000 tonn.

Inntil videre skal den gamle dokken beholdes.

– Vi får se etter hvert hva vi gjør med den. Den er gammel og nedslitt, men kan fortsatt brukes, sier Rasmussen.

Den nye dokken skal i tillegg til å males få en brønn til å teste nedsenkbare asimuthpropeller, som mange offshorefartøy har. De må funksjonstestes etter montering.

FRISKES OPP: Flytedokken til Myklebust Verft fotografert i St. Petersbrug. I januatr bøle den slpet til Polen for sandblåsing og maling. I april skal den være klar til bruk i Norge.
FRISKES OPP: Flytedokken til Myklebust Verft fotografert i St. Petersbrug. I januar ble den slept til Polen for sandblåsing og maling. I april skal den være klar til bruk i Norge. Kleven Maritime

Ser framover

Kleven Maritimes investering i flytedokken til Myklebust Verft kommer på toppen av store investeringer ved Kleven Verft i Ulsteinvik, deriblant i ny utrustningskai.

Styreleder Kjersti Kleven har tidligere uttalt at det er fordel å være privateid.

– Vi kan ta raske beslutninger og se langt fram. Vi må være foroverlente. Det er en syklisk bransje og vi får noen motbakker. Men vi løser nye utfordringer og lærer av dem. Vi har med oss en veldig dyktig og særdeles kreativ gjeng i Kleven Maritime, sa hun i et intervju med TU før nyttår.

Flytedokken koster rundt 60–70 millioner kroner.

Kleven Maritime har 11 skip i orde og en ordreserve på rundt 4 milliarder kroner.

Les også:

Kleven bygger for Ugland

Ny Kleven-kontrakt

Advarer mot eufori

Kleven Maritime investerer