ARBEIDSHEST: Ugland Offshore er tilbake i Nordsjøen neste sommer med en VS 485 MK II PSV bygget ved Myklebust Verft, som inngår i Kleven Maritime.Skipet er 85 meter langt, 20 meter bredt, kapasitet på 5.000 dvt og dekksareal på 1.000d m². (Bilde: Wärtsilä)

Kleven bygger for Ugland

  • Industri

Ugland Offshore har bestilt en VS 485 MK II PSV (forsyningsskip) fra Kleven Maritimes datter Myklebust Verft.

Skroget er allerede bygget i Polen, og fartøyet kan dermed ferdigstilles og leveres sommeren 2012.

Mye Wärtsilä

I tillegg til design, leverer Wärtsilä generatorsett, automasjon og elektriske system. Skipet på 85 meters lengde og 20 meters bredde, får et dekksareal på ca. 1000 m² og en dødvekt på 5.000 tonn.

Skipet bygges etter DNVs klasse Clean Design med katalysator på motorene og ballastvannsrensing. Fartøyet har lett isklasse (ICE C), utstyr for oljevern (Oil Rec), og er utrustet for standby-tjenester og redningsoppdrag.

Back in business

Ugland-rederiet opererte tidligere to ankerhåndteringsfartøy og flere konstruksjonsskip, men har i noen år vært borte fra Nordsjøen. Nå heiser Ugland Offshore igjen norsk flagg på et offshorefartøy.

Ugland opererer allerede innen segmentene bulk-fartøy, avanserte bøyelastere/shuttle-tankere og lektere. Rederiet har tro på vekst i offshoremarkedet. Ugland Offshore har derfor planer om ytterligere investeringer i dette segmentet framover, opplyser selskapet.

Kleven Maritime har nå en ordrereserve på 11 skip til en samlet verdi på over 4 milliarder kroner.