BREDT BRUKSOMRÅDE: Myklebusthaug Offshore har bestilt et flerbruks forsyningsskip med isklasse ICE 1B fra Kleven Maritime. Design: MT 6015 MPSV fra Marin Teknikk. (Bilde: Harald M. Valderhaug/Kleven Maritime)

Ny Kleven-kontrakt

  • Industri

Kontrakten ble undertegnet bare dager etter at Viking Prince ble sjøsatt fra verftet.

Nord-Hordalandsrederiet har bestilt skipet med Marin Teknikks design MT 6015 MPSV.

Myklebusthaug har bestilt skipet med et nytt distribusjonssystem for strøm til de elektrisk drevne hovedkomponentene om bord et såkalt DC Grid-system fra ABB. Systemet gir lavere effekttap i distribusjonen, som dermed gir miljøgevinst i form av lavere drivstofforbruk.

ROV og isklasse

Flerbruksskipet vil ha en dødvekt på ca. 5.000 tonn og blir 93,8 meter langt og 20 meter bredt. Dekksareal er på ca. 1100 m².

Fartøyet har plass til 60 personer, og bygges etter den nye SPS-koden med innretninger som gjør fartøyet godt egnet for ROV- og konstruksjonsoppdrag.

Skipet får isklasse ICE 1B og DeIce og er dermed forberedt på oppdrag i nordområdene. Stand by-klasse og avansert utstyr for oljeoppsamling (OIL REC – NOFO) vil gjøre skipet svært attraktivt i markedet, heter det i en pressemelding.

Moduler

Kleven Maritime har de siste årene flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge.

Mindre avanserte moduler av skipet til Myklebusthaug vil bli produsert i Polen, mens de mer avanserte modulene bygges ved Kleven Maritimes anlegg i Rovde og ved Kleven Verft i Ulsteinvik, der modulene settes sammen på beddingen.

Flerbruksskipet skal leveres første kvartal 2013.

Drypper på klokkeren

Kleven Maritime har nå en ordrereserve på 11 skip til en samlet verdi på rundt 4 milliarder kroner.

Kleven Maritime legger vekt på at det blir flere lokale leverandører til skipet, alt fra design av Marin Teknikk i Herøy til Hareid Group, Rolls-Royce, ABB, samt en rekke andre mindre lokale leverandører.