Det nye materialet skal dekkes med sensorer som følger med på togets stabilitet og temperatur. Illustrasjon: Hyperloopdesign fra MIT (Bilde: MIT)

HYPERLOOP - VIBRANIUM

Hyperloop skal bestå av et nytt supermateriale som er ti ganger sterkere enn stål

Og veier en femtedel av aluminium.

Etter mange år med det som for mange har fremstått som fiktivt snakk om verdens første Hyperloop, begynner det nå å se ut som om det utradisjonelle hurtigtoget kan bli en realitet. 

Tidligere denne måneden ble nemlig verdens første Hyperloop testet i Nevada-ørkenen i USA. 

Denne uken ble det også kjent at selskapet bak hurtigtoget, Hyperloop One, har utviklet et helt nytt materiale hurtigtoget skal bestå av. 

Sterkt og lett 

Materialet, som er utviklet i samarbeid med slovakiske c2i, består av et karbonfiberkompositt og har fått navnet Vibranium. 

Det skal, ifølge engadget.com, være ti ganger sterkere enn stål, og veie en femtedel av det aluminium veier. 

Planen er at materialet skal dekkes med en rekke sensorer som følger med på togets stabilitet og temperatur.

Dersom det oppstår avvik vil sensorene gi beskjed til en sentral, som trekker toget ut av systemet i det det ankommer avgangsposisjon. 

Dobbelt lag Vibranium 

Allerede i fjor gikk Tesla-grunder Elton Musk ut med en konkurranse om å designe kapslene til Hyperloop. 

Konkurransen gikk ut på å bygge et tog som går gjennom en vakumtunnel.

Toget skulle bestå av kapsler med plass til 28 personer som flyter på luftputer gjennom et rørsystem med undertrykk i svært høye hastigheter.

Konkurransen ble vunnet av forskere og studenter fra Massachusetts Institute of Technology. 

Det er disse kapslene som skal bestå av det nye materialet. 

Planen er at kapslene skal bestå av to lag av det nye materialet. Et utenpå og ett innvendig lag som beskytter passasjerene. 

Veien videre

Allerede mot slutten av året planlegger Hyperloop One å ha på plass en fullskala testbane for å få gjennomført fullstendige tester av hurtigtoget. 

Selskapet meldte i forbindelse med testkjøringen denne måneden at de har fått inn en rekke nye partnere, samt ny finansiering på 655 millioner kroner. 

Målet er å få testet fremdriftssystemet til Hyperloop i et vakumrør, der selskapet forventer å nå en hastighet på 1120 kilometer i timen. 

Kommentarer (26)

Kommentarer (26)