Studenter og forskere fra MIT vant konkurransen og får bygget sitt bidrag til hyperloop-konkurransen til sommeren. (Bilde: MIT)

HYPERLOOP

Slik blir verdens første hyperloop

Bygges sommeren 2016.

I juni i fjor gikk Tesla-grunder Elton Musk ut med en konkurranse om å designe og bygge kapslene til en hyperloop.

Det utradisjonelle hurtigtoget, som etter planen skal gå i mer enn 1000 kilometer timen.

Lørdag ble det klart at studenter fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) vant konkurransen, og skal få bygget en prototype av bidraget sitt.

100 ulike bidrag

Konkurransen har gått ut på å bygge et tog som går gjennom en vakumtunnel.

Toget består av kapsler med plass til 28 personer som flyter på luftputer gjennom et rørsystem med undertrykk i svært høye hastigheter.

Interessen for konkurransen har vært stor, og mer enn 100 forslag ble sendt inn til juryen.

– Under arbeidet vårt har vi vært svært opptatt av å fokusere på kombinasjonen mellom elektromagnetisk levitasjon og hastighet. Det er de to viktigste tingene å ta hensyn til når man bygger en hypoerloop-kapsel, sier sjefingeniør Chris Merian fra MIT til BBC.

Uten passasjerer

Det foreløpige designet fra forskerne har ikke plass til passasjerer eller gods, men vant likevel konkurransen på grunn av beste løsning.

Det består av et elektromagnetisk fremdriftssystem.

Ved hjelp av magneter plassert under aluminiumssporet i testbanen oppnår kapselen elektromagnetisk levitasjon.

En løsning som skiller seg fra Elon Musks utgangspunkt, hvor kapselen skal flyte på en luftpute ved hjelp av undertrykk.

Hyperloopdesign fra MIT
En løsning som skiller seg fra Elon Musks utgangspunkt, hvor kapselen skal flyte på en luftpute ved hjelp av undertrykk.Hyperloopdesignet fra MIT skal, om alt går etter planen, ha en hastighet på 100 meter per sekund. MIT

Kapselen er utstyrt med sensorer som vil kunne dokumentere hastigheten under testkjøringen, samt manuell brems dersom det skulle oppstå feil i datamaskinen under fart.

Den er 2,5 meter lang, veier 250 kilo og består av en kombinasjon av aluminium, karbonfiber og polykarbonat. 

Testes til sommeren

Allerede til sommeren skal en prototype av vinnerløsningen lages.

– Ideelt sett skal kapselen vår nå hastigheter helt opp til 100 meter per sekund, sier gruppeleder Philippe Kirsche ved MIT til skolens hjemmesider.

Kapselen skal testes ut på en testbane som er under oppføring ved siden av SpaceX-hovedkontoret i Hawthorne, California.

– Målet med denne konkurransen har vært å bygge en løsning som får høyest mulig hastighet på testbanen, som vil være rundt 1,5 kilometer lang. Det er så klart like viktig at kapselen klarer å stoppe i tide, sa Elton Musk under arrangementet der vinneren ble kåret lørdag, til BBC.

Han håper løsningen vil være så god at det er mulig å videreutvikle den etter testturen.

–  Målet er jo så klart å ha funnet den endelige løsningen for hyperloop-kapsler. Så vi håper jo at den samme løsningen ville fungert om vi utvider testbanen til et mange hundre kilometer langs strekke, sier han.