Hyperloop One forbereder test av fremdriftssystemet bestående av lineære induksjonsmotorer. (Bilde: Hyperloop One)

HYPERLOOP ONE

Nå tester de Hyperloop

Elon Musks drøm tar et lite steg mot å bli virkelighet. Fremdriftssystemet ble testet ut onsdag.

Hyperloop – et transportsystem som nærmest kan beskrives som rørpost – er i ferd med å ta et viktig steg mot realisering.

Onsdag gjorde Hyperloop One, tidligere kjent som Hyperloop Technologies, sin første fullskalatest av fremdriftsteknologien i Nevada-ørkenen i USA.

Navneendringen ble gjort i forbindelse med at selskapet annonserte planene sine, og fører antakelig til mindre forvirring om navnet til konkurrenten, Hyperloop Transportation Technologies.

Null til 100 på ett sekund

Testen var ment å demonstrere at det er mulig å akselerere en transportkapsel fra 0 til 100 kilometer i timen på ett sekund, forteller Hyperloop Ones leder for engineering, Josh Giegel, til Mashable.

De håper å etter hvert kunne oppnå en hastighet på 640 kilometer i timen på en friluftsbane. På sikt, når de får testet fremdriftssystemet i et vakumrør, forventer å nå 1120 kilometer i timen.

Fremdriftssystemet til Hyperloop består av lineære induksjonsmotorer, hvor statorspolene er plassert på røret.

I et lukket rør vil et slikt prosjektil ganske effektivt bli bremset ned av luftmotstand, så selve transportkapselen må også være utstyrt med vifter som suger luften fra fremsiden, og ut til undersiden slik at den flyter på en pute av luft.

Full test i løpet av året

Hyperloop One regner med å ha på plass en fullskala testbane innen slutten av året, slik at de kan gjøre en fullstendig test av systemet.

Selskapet meldte også at de har fått ny finansiering, og at investorer har spyttet inn 655 millioner kroner i frisk kapital i selskapet. I tillegg også en rekke nye partnere, skriver Mashable.

Teknisk Ukeblad intervjuet tidligere i år lederen for Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Dirk Ahlborn, som har en annerledes forretningsmodell.

Selv om Hyperloop One tidligere har kommet med utfall mot HTT i pressen, var Ahlborn tydelig på at han ønsker det som nå er Hyperloop One hell og lykke, ettersom han mener begge selskaper er gjensidig avhengige av hverandre for å lykkes.

Hyperloop-konseptet ble først foreslått av Elon Musk, og gjort tilgjengelig for enhver aktør som vil teste det ut.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)