Tøft arbeidsmarked fører til at mange arbeidsgivere kan love mer enn de leverer for å få tak i riktig kompetanse. (Bilde: Colourbox)

HR-UNDERSØKELSEN 2013

«Hva betyr fleksibel arbeidstid? Kan jeg jobbe når jeg vil? Eller må jeg jobbe kveld og helg?»

Derfor velger man å slutte i jobben.

HR-undersøkelsen 2013: "Er det samsvar mellom hva vi lover og hva vi leverer?"

  • Samarbeidsprosjekt mellom HR Norge og EY, tidligere Ernst & Young
  • Målet er å sette HR på dagsorden gjennom å kartlegge overordnede trender innenfor HR blant norske virksomheter, representert av de som besvarer undersøkelsen.
  • Rapporten bygger på en kombinasjon av en nettbasert spørreundersøkelse som ble gjennomført i perioden september til oktober september 2013 og relevant litteratur innenfor HR.
  • Spørreundersøkelsen ble sendt per e-post til totalt 400 respondenter som er et utvalg av HR Norges medlemmer. 191 av de 400 som mottok spørreskjemaet begynte å besvare den, og 165 besvarte hele undersøkelsen.
  • 68 prosent kommer fra privat sektor, 20 prosent fra offentlig sektor, 11 prosent fra offentlig eide virksomheter og 1 prosent fra interesseorganisasjoner.

Brutte forventninger og raske endringer innad bedriften er noen av hovedårsakene til hvorfor medarbeidere slutter.

Det viser HR-undersøkelsen 2013, gjennomført av EY (tidligere Ernst & Young) og HR Norge.

Fagansvarlig i HR Norge Henrik Øhrn sier at virksomheter kan være dårlige på å holde det de har lovet, det gjelder både stillingsannonser, jobbintervju og på selve arbeidsplassen.

– Dette handler i hovedsak om at virksomhetene ikke vet hva som blir sagt til kandidatene av de enkelte lederne, eller sjekker med ansatte hvilke forventninger disse har til virksomheten sin, sier Øhrn.

Målet med HR-undersøkelsen 2013 er å finne ut hvordan virksomheter balanserer hva arbeidstakere og arbeidsgivere forventer av hverandre.

Les også: Hadde 514 timer overtid, fikk ikke avspasere

Råd til jobbsøkere

Ifølge undersøkelsen er budskap som gode utviklingsmuligheter, høy fleksibilitet og gode karrieremuligheter blant hovedpoengene for alle stillinger.

Øhrn sier at man bør være klar over at for hver av stillingene kan mulighetene variere.

Hans råd til jobbsøkere er å undersøke både før og på jobbintervjuet hva virksomheten egentlig tilbyr.

– Forsøk å komme litt bak ordene som blir sagt, og be om forklaring på ting du ikke forstår.

– Hva menes med fleksibel arbeidsdag? Kan jeg komme når jeg vil? Eller betyr det at jeg må utvise fleksibilitet overfor virksomhetens behov og jobbe kvelder og helger?

Les også: Dette er det ikke lov å spørre om på jobbintervjuet

Råd til arbeidsgivere

For arbeidsgivere anbefaler Øhrn å ikke overselge virksomheten når man ønsker å rekruttere nye medarbeidere.

– Det er et tøft arbeidsmarked og mange lover bort litt for mye. Tenk gjennom hva er det du reelt kan tilby nye medarbeidere, og hva du forventer av medarbeidere i retur, sier Øhrn.

Underveis er det lurt å ta en sjekk og justere disse forventningene. Det gjelder spesielt når det omstrukturering eller andre endringer.

– For eksempel ved nedbemanning er det viktig å ha i bakhodet på hvilken måte disse tiltakene kan ødelegge den psykologiske kontrakten med forventninger hos de ansatte.

Les også: 5 tips til hvordan du bygger CV på nett

Andre årsaker

Andre årsaker til at ansatte slutter er mer attraktive tilbud fra andre virksomheter, manglende karriereveier og misnøye med lønnsvilkår.

Det tolkes i lys av at det er linjelederen som oppgir til HR-avdelingen om hvorfor deres ansatte slutter.

– Det er adskillig lettere for en arbeidstaker som blir spurt av sin leder å trekke frem lønn eller utviklingsmuligheter enn å fortelle om problematisk forhold til lederen ettersom lederen potensielt skal være referanseperson i fremtidige jobbsøkerprosesser, ifølge undersøkelsen.

Les også: Ikke gjør disse 7 feilene når du mingler

Intern samarbeid

Forskjellen i hva kommuniseres utad og internt i selskapet kan være årsaken til brutte forventninger hos nyansatte. Det mener Arve Kvalsvik, spesialist på HR og employer branding.

Han sier at markedsavdelinger må samarbeide bedre med HR-avdelinger når det gjelder rekrutteringsbudskapet utad.

En annen årsak til feilansettelser og ulike forventninger er dårlig kommunikasjon mellom linjeledere og HR-avdelinger.

– I en større organisasjon kan det blir flere hundre linjeledere. Det kan være vanskelig å holde styr på hva slags budskap som kommer ut til jobbsøkerne, sier Kvalsvik.

Han sier at HR bør få mer styring innad i organisasjonene for å lykkes med rekruttering.

Les også:

Ikke gjør dette når du innkaller til møter

Dette er de aller beste yrkene

Halvparten av norske bedrifter har ansatt en master når de egentlig bare trengte en bachelor