Fra 7. april blir det krav om kontroll av ladekabler i elbil, og refleksvest i alle biler. (Foto: Thorfinn Bekkelund/NTB scanpix)

EU-KONTROLL

Her er de nye reglene for EU-kontrollen

Og dette betyr det for deg som bileier.

EU-kontrollen

  • En miljø- og sikkerhetskontroll for biler.
  • Bileiere er pålagt å få alle biler som er eldre enn fire år kontrollert annethvert år.
  • Kontrollen sier bare noe om miljø og sikkerhet i kontrolløyeblikket.
  • Omfatter ikke test eller inspeksjon av driftsikkerhet, som motor, drivverk eller clutch.

Kilde: NAF

De største endringene i forhold til nye kontrollpunkter for personbil:

  • Ekstra kontrollpunkter for kjøretøy med elektrisk fremdrift/hybrid.
  • Kontrollpunkt 7.5 Refleksvest.
  • Kontrollpunkt 4.5.2. Innstilling av tåkelys.

Kilde: Statens Vegvesen

7. april 2015 kommer det nye regler for gjennomføring av periodiske kontroller.

De nye reglene krever sjekk for flere mangler som tidligere ikke ble registrert. Det blir dermed vanskeligere å få et «feilfri»-stempel på bilen enn det det var tidligere, hvis du har feil på bilen.

Les også: Slik blir den nye brua over Nidelva

Får kun se feil

De største endringene i EU-kontrollen ble innført 31.12.2013. Da ble obligatoriske kontrollpunkter fra EU flettet inn i dagens gjeldende kontrollveiledning. De nye endringene er likevel ikke uten betydning.

– De fleste endringene som trer i kraft i april omhandler tunge kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser, og busser. Den nye kontrollinstruksen for gjennomføring av kontrollene har samme inndeling av kontrollpunkter som EU-direktivet kontrollene bygger på, noe som gjør de enkelte kontrollpunktene mere spesifikke og kan gjøre det enklere å sammenligne kontrollene mellom medlemslandene, forklarer Leif Magne Halvorsen i seksjonen for tilsyn og kontroll i Statens Vegvesen.

De endrede reglene vil likevel ha litt betydning for personbileiere.

– Fra april vil også kontrollseddelen endres. Bileiere får nå bare se de kontrollpunktene hvor kontrollorganet har funnet feil, og ikke lenger liste opp alle punktene som er kontrollert, sier Halvorsen.

Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle

Nytt om stikkprøver

Det er også enkelte nye kontrollpunkter som skal kontrolleres.

– Det blir krav om kontroll av ladekabler for elbiler. Elbileiere må derfor huske å ta med ladekabel til kontrollen. Også vil det sjekkes om det er refleksvest tilgjengelig i bilen, forteller Halvorsen.

Det vil også gjøres stikkprøver av gjennomførte kontroller på en annen måte enn tidligere.

– Hvis bilen din blir valgt ut til en slik stikkprøve etter 7. april, vil du få beskjed om det på kontrollseddelen. Bilen din må da stå hos kontrollorganet til stikkprøven er gjennomført, forklarer han. 

Om bilen din blir valgt ut vil kontrollør ankomme innen 30 minutter, for å gjennomgå bilen.

– Ved en stikkprøve sjekker Statens vegvesen både om det er feil på bilen som ikke er anmerket, og om det er anmerket for mange feil. Selve stikkprøven vil ta om lag 30 minutter for vanlige personbiler, sier Halvorsen.

Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

Økt sikkerhet

Endringene skulle egentlig tre i kraft 1. januar, men er utsatt til april slik at Vegdirektoratet og bransjen får mere tid til å kvalitetssikre sine løsninger før innføringen av et nytt datasystem.

– Vi har valgt å utsette for å kvalitetssikre løsningene i dette systemet. Det nye systemet vil ha bedre sikkerhet mot juks og svindel, og det er viktig at både dette og tilknyttede systemer er klare, sier seksjonssjef Sonja Lindqvist i Statens vegvesen.

Hun minner om at målet med innføringen av flere kontrollpunkt er økt sikkerhet på veiene.

Les også:

Sist avdekket de etterslep på 800 milliarder. Nå skal de gjøre det igjen

37000 registrerte skred: Dette er Norges 5 farligste veier

Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år